Gå til innhold
  • Bli medlem

Spillefilmer med handling rundt friluftsliv/natur/fjell


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Gamle tråder blir som ny! (hvorfor ikke drive gjenbruk, sier nå jeg)

Denne, Backcountry (2015); http://www.imdb.com/title/tt2944198/
anbefales IKKE til de som måtte ha angst for bjørn eller generelt er engstelig for å sove ut i telt (alene eller sammen med andre) uansett hvor....
(DVD-coveret overdriver nå litt da. Stod noe om at denne vil gjøre for skogen hva Haisommer gjorde for sjøen. Skapte panisk frykt for å gjøre bruk av sjøen rundt i verden gjorde den)

Denne derimot, Wild (2014); http://www.imdb.com/title/tt2305051/
anbefaler jeg til nybegynneren som vil lære av andres feil vedrørende innkjøp av utstyr og pakking av sekk før man legger ut på langtur.
Ellers helt grei film når man også liker å få med seg naturinntrykk som er festet til film underveis.

 

 

 

 

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Hører Trolljegeren (2010) hjemme her? Ja, fjorder, fjell og vidde i lassevis. Ikke så rent lite skog heller. For en gangs skyld har en myr en birolle.

The Grey (2011) viser naturen på sitt mest likegyldige. Ikke anbefalt folk med flyskrekk og ulvefobi.

Første halvtimen av Dog Soldiers (2002) har alt: romantisk telttur, tur med hunden, tur med sekk og kos rundt leirbålet i hva som antagelig er de mer skogkledde delene av Skottland. Resten har dessverre lite natur å by på.

 

Kommentar til Wild (2014): sett den og vil si at den bruker pinlig lite natur gitt hvor ferden gikk. Den har mange andre gode sider, men som naturfilm nådde den ikke opp. Likte godt at de fulgte boka på alt som hadde med Monster å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo klassikere som "Picnic med døden", første del av "Hjortejegeren", men resten av filmen er jo også kjempebra. Jeg så en gang en film som heter "Der elven renner", originaltittel "A River Runs Through It" .  Helt i slutten av filmen var det noen sener med fluefiske som var helt fantastiske. Jeg kjøpte denne filmen fra Amazon.com og satte meg til foran min nye tv for å se filmen på ny, men hva var skjedd? Høydepunktet, fluefiskesenen fra slutten av filmen var endret. Jeg viste at USA pleier å klippe bort en del sener som de ikke liker i filmer og erstatter dem med f.eks. natursener som blir hentet fra andre steder i filmen, men et perfekt "rullekast" med fluestang trenger de vel ikke å sensurere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av at en sending fra Amazon.com forsvant i posten for så å dukke opp nesten fire måneder senere så har jeg to eksemplarer av filmen "A River Runs Through It"  på DVD. Den har ikke vert åpnet.

 Hvis noen er interessert i den så kan de få den for det det koster å sende den, men husk det er bare en film og det er bare en som kan få den.

Kanskje hvis jeg sier at den går til den som kommer opp med en passende ting de kan bytte, en annen film eller en eller annen "kjekt å ha" ting, og så kan jeg velge hva som er mest interessant.  Da betaler jeg min porto og så betaler du din.

DSC_0379.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Into the white går på Nrk i kveld 21:35, og kan sees på nettv: https://tv.nrk.no/program/KOIF40006510/film-into-the-white

Tenkte ellers jeg kan slå et slag for naturfilmer for barna!

Ulvesommer, spennende norsk film om ei jente som oppnår tilliten til en ulvemor. 

Venner for livet, om en gutt som flytter til øde sted med familien, og får en hund til venn.

Min bror bjørnen, tegnefilm riktignok, men kjempebra. Jeg griner hver gang jeg ser den :P Sett den sikkert 6-7 ganger.... Flotte farger og bilder og musikk. Om en indianergutt som blir til en bjørn. 

Istidfilmene.

Reven og jenta, visuelt bra film fra Frankrike.

Operasjon Arktis.

Gruffalo.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Snow Walker
http://www.rottentomatoes.com/m/1143677-snow_walker/

Charles Martin Smith's romantic adventure film The Snow Walker concerns a brave risk-taking pilot (Barry Pepper) and an Inuit woman in frail health who is his passenger. When the pair experience a plane crash, each is forced to learn from and help the other in order to survive the variety of obstacles the harsh landscape throws in their path

http://www.amazon.co.uk/SNOW-WALKER-import/dp/B0017RNRK0/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1445810071&sr=8-1&keywords=The+Snow+Walker 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Den 3. november 2015 at 16.19, Landsem skrev:

Har ikke lest hele tråden men et par tips:

Ni liv, klassikeren

Nordwand 

 

Nordwand sendes i kveld på NRK2 kl 23.15.

(Nordwand) Tysk drama fra 2008. Eiger, et av de farligste fjellene i Alpene, var målet for to lag med klatrere som kjempet om å komme først til toppen. Filmen er basert på en sann historie fra 1936 der tyske Toni Kurz og Andi Hinterstoisser lurte seg ut av militærtjenesten for å konkurrere med et østerriksk lag. I nazitiden var det ikke til å unngå at det gikk politikk i bragdene. Medvirkende:Benno Fürmann, Johanna Wokalek, Florian Lukas. Regi:Philipp Stölzl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Landsem said:

(Nordwand) Tysk drama fra 2008. Eiger, et av de farligste fjellene i Alpene, var målet for to lag med klatrere som kjempet om å komme først til toppen. Filmen er basert på en sann historie fra 1936 der tyske Toni Kurz og Andi Hinterstoisser lurte seg ut av militærtjenesten for å konkurrere med et østerriksk lag. I nazitiden var det ikke til å unngå at det gikk politikk i bragdene. Medvirkende:Benno Fürmann, Johanna Wokalek, Florian Lukas. Regi:Philipp Stölzl.

Så denne filmen med kjæresten for et par år siden. Resultat: Årets sommerferietur gikk bl.a. til Grindelwald og med toget opp til Jungfraujoch på ca 3500moh. Et utrolig turisthøl, men utrolig natur også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Gal Krokfot skrev:

Nordwand kunne vært ein bra film da historia er svært fasinerande men diverre har regissøren ikkje klart å la
vær å blande det i hop til ei romantisk suppe i verste Hollywood stil.

Du får sende inn noen nådeløse epistler til Morgenbladet eller Klassekampen, der liker de slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Må bare advare mot Everest. Jeg har opplevd uvær på lavt nivå i Trollheimen, dvs Resfjellet ca 1000 moh. Har vært inni en overraskende snsøstorm og vært dødsredd. Har vært på samme fjell og blitt overrumplet av et livsfarlig sommertordenvær. Overlevde men begge ganger kunne det  gått virkelig galt.

I Everest fremstilles verdenes høyeste fjell som like ufarlig som en høstdag med snøfall på Mjukin, framtoppen på Resfjellet. Jeg måtte først le da jeg så de scenene ved Second step, hva var dette for noe tull, er vi i fjellet i det hele tatt?

Scenene på  toppen ødela til slutt hele filmen, jeg måtte ha en pause fra alt dette tullet, men motvillig slet jeg meg gjennom hele makkverket, men ser den nok aldri opp igjen.

Jason Clarke, Josh Brolin og Sam Worthington er vel hovedårsaken til at dette ble en søppelfilm. Feterte actionskuespillere (Terminator, MiB IIi og Avatar) fra Hollywood oppi ekte "villmark"?? Nei, det ble bare såå feil. Jake Gyllenhaal gikk forsåvidt an, syns litt synd på ham.

Emily Blunt som Rob Hall og Tom Hardy som Beck Weathers, legen som overlevde -- det hadde gått an.

Og så må vi få slutt på fjell/topp sekvenser skutt i James Bond studioet (Pinewood) med greenscreen, se på Oblivion med Tom Cruise! Real barsk islandsk natur!

Vil varmt anbefale Hobbit serien, her får vi det minste se EKTE natur! Og Oblivion. Og Touching the Void (2003) er heller ikke dum

Endret av Borga Voffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

The Revenant (av en eller annen merkelig grunn brukte man ikke oversettelsen "Den gjenoppstandene"), har masser av natur og flott filming. Måtte riste på hodet av historien en gang, noe som er langt under normalen for film. Vakkert, men brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grimner skrev:

The Revenant (av en eller annen merkelig grunn brukte man ikke oversettelsen "Den gjenoppstandene"), har masser av natur og flott filming. Måtte riste på hodet av historien en gang, noe som er langt under normalen for film. Vakkert, men brutalt.

Gleder meg til å se  den filmen! Historien var omtalt I et blad og skal være sann. Håper ikke Hollywood har ødelagt den for mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.