Gå til innhold
  • Bli medlem

Spillefilmer med handling rundt friluftsliv/natur/fjell


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Hehe, husker jeg såg den på kino da den var fersk. Filma på New Zealand ?

Jeg husker også at jeg så den på kino, såg biter av den nå også, må vel sies å være noe av det verre som er laget av film; dårlig plott, middelmådige skuespillere, totalt urealistiske scener som selv en ikke-alpinist skjønner er bare tull, og så det viktigste, greier overhodet ikke å formidle noe av atmosfæren og opplevelsen ved det å være tilstede oppe i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan mene mye om norske og nordiske filminnspillinger, men man kan ikke si annet enn at naturen er et sentralt element i flertallet av dem. Hamsun og Undsetfilmatiseringer som Landstrykere og Kristin Lavransdatter er jo noen. Ellers var det vel en scene i en film hvor et par hadde seg i en sjark fylt med sei, omgitt av fjord og nord-norsk natur. Er ikke det in natura så er vel ikke noe det :shock:.

Ellers er det en ganske mye fjell, bre og snø i filmen Alive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som friluftsentusiast og flyger fant jeg en film som kombinerte begge disse to delene for et par uker siden..

De som er eldre enn meg har garantert sett den lenge før meg.. Filmen jeg tenker på er Alive (1993)

Med Andesfjella som tenkt bakteppe (egentlig filmet i British Columbia, Canada), og 29 mennesker som treffer fjellet med et brak, så er det absolutt en film som er verdt å se 8)

http://movies.yahoo.com/movie/1800184536/details

Alex B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
the eiger sanction! den perfekte kombinasjon: clint eastwood, klatring og nordveggen på eiger...

Den har vært på ønskelisten min lenge, om ikke annet p.g.a. den legedariske kommentaren til Clinter'n: "We will continue in good style..". Men vet du om den kan leies i Norge eller må man bestille den fra Amazon el.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen "Flyvende dolker" fra Kina på 800 tallet har fantastisk natur.

All energi i filmen er lagt i det visuelle ytre.

For noen høstfarger !!

Den siste kampscenen foregår i kraftig snøvær.

Så hvit, så hvit.

Ellers bare for spesielt interreserte.

"Alive" er en flott film. I nøden spiser man vel det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som er fine familiefilmer er:

Den utrolige reisen (1).

Eventyr i Alaska

Gutta på tur DVD!

Ellers har man jo:

Bergtatt av Everest (dokumentar).

Har ikke sett så mange andre naturfilmer, så "The Kite Runner" i går på kino. Det jeg ble mest imponert over var de flotte bildene fra Himalaya i Afghanistan/Pakistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vært på ønskelisten min lenge, om ikke annet p.g.a. den legedariske kommentaren til Clinter'n: "We will continue in good style..". Men vet du om den kan leies i Norge eller må man bestille den fra Amazon el.l.?

aner ikkje. fant den på nettet... har du spurt et sted de selger filmer? masse fine gammeldagse sikringsmetoder i den filmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spillefilm, og jeg har kun sett klipp på web, men jeg brenner for å få tak i dem:

'Steep' - rigget hvisst en hel flycam greia opp på fjellet, flere døde nesten av snøras. Filmet i B.C., Canada. Ekstrem ski-kjørere.

'Teddy Bear Crisis' - samme.

'First descent' selfølgelig - Terje er helt sykt! - sett den faktisk..

Ellers for noen 'cheap thrills' er det alltid youtube klippen fra 'speed-skiing' freakene på Eiger'n (Acrobase.com) og klippene til Ozone kjørerne (går det VIRKELIG ANN Å FLY SÅ LENGE PÅ SNOWKITE?!!! - Shasta selfølgelig).

Edit: det var visst en film om Himalaya på IMAX - fikke aldri sett den, men var visst spektakulært. 'Second that' (helt enig) med 'Touching the Void'..fully sick mate..

Har ikke sett den nye norske snowboard filmen - er den vært å se?

Cookie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Naturskildringer i film? - Det er David Lean det... Se "Lawrence of Arabia", "Bridge over River Kwai" og "Ryan's Daughter". Stort bedre enn dette blir det ikke. Her er 70 mm widescren-formatet utnyttet maksimalt. Sett dere ned og nyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.