Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompetanse i sportsbutikker


Maiken

Anbefalte innlegg

Lurer på om ikke sportsbutikkene har noe slags minimumskrav til kompetanse for å få jobb? Jeg blir skremt av og til av hvor lite de har peiling på. For eksempel var jeg i en butikk en dag, og stilte noen spørsmål om en dunjakke (isolasjonsevne, fillpower etc) og fikk til svar at den må jo være bra siden den koster så masse!! :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Ikke no rart, sportsbutikker idag jo mest bare klær og sykler.

Sportsutstyr, friluftsutstyr, jakt og fiskeutstyr er nedprioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være svært forsiktig med å ta alle under èn kam nå, men du har nok mye rett i dine observasjoner Maiken.

Mer eller mindre lavtlønnsyrke fører til stor utskiftning og derved liten kontinuitet. Kanskje er det "sjefen" som drar på kurs og oppdateringer produsenter og leverandører gjennomfører, eller kanskje går det på ansinitèt i bedriften, mao de "gamle" først????

Jeg vet ikke, men det er skrekkelig mye uvitenhet der ute.

Standardfrasen er:

"Denne støvelen selger vi mye av".......... uten i det hele tatt spørre kunden om bruksområde eller å ta en titt på vedkommende kundes føtter :)

Er fullstendig inneforstått med at kjedeinnkjøp etc fører til at de for enhver pris vil selge en vare, men en ufornøyd kunde kommer sjelden tilbake!!

Mi erfaring er faktisk at deltidsansatte (studenter) som driver en spesifik aktivitet, faktisk er den beste rådgiveren.

Blir faktisk overrasket og glad jeg, når de som selger har kompetanse på området sitt.

Jeg hadde en fornøyelig samtale på en forretning her i t i sommer. Skulle ha nye fjellstøvler, og en stud kom og spurte om jeg trengte hjelp. Han tilkalte etterhvert sin sjef som hardnakket påstod at masse sømmer i lærsko aldri hadde vært no problem :wink:

Dette hadde han jobbet med i 25 år!

Javel sa jeg, jeg har snart slitt ut like mange fjellstøvler som du har år på dette området, uten at du har lært noen verdens ting........ han gikk sur bort til en annen kunde!

Den lydhøre stud fikk en god leksjon og jeg kjøpte støvler et annet sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Legger og merke til mye inkompetanse når jeg er og handler fiskeutstyr. Jeg bruker nesten kun å handle to plasser. Der har de bra erfaring, ikke bare egne erfaringer, men ofte får de tilbakemeldinger på produkter som kunder har kjøpt, og kan refere til de. I tillegg er Service og kunnskap viktig. Prisen er forsåvidt viktig, men jeg jeg foretrekker heller å gjøre mine innkjøp i butikker hvor de har peiling, enn på butikker hvor jeg må finne alt ut selv. En hundrelapp hit eller dit, betyr ikke allverden bare man er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :wink:

Jeg selv opplever dessverre at altfor mange ansatte i sportsbutikker kan lite og ingen ting om produktene. Men det er heldigvis også noen som har peiling, derfor går jeg kun nå til ansatte i sportsbutikker som jeg faktisk hvet har peiling, når jeg skal kjøpe noe jeg ikke har så god greie på.

Skulle for en tid siden kjøpe meg ny vintersovepose, gikk på nærmeste sportsbutikk i skoletiden for å få informasjon om en Begans pose. Alt han kunne fortelle meg etter han hadde studert katalogen i 5 . minutter, var at soveposen var varm, og hva som menes med komfort og ekstrem temperatur, som om det var nytt for meg :)

Men jeg synes ikke man kan forvente at de skal ha peiling på alt som er i butikken , derfor er det heldigvis noen sportsbutikker som har folk som jobber i forskjellige avdelinger. Slik at de har skikkelig peiling på akkurat disse produktene i den avdelinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg jobbet tidligere i byggevarebutikk.

I utgangspunktet er jeg tømrer så jeg har en del peiling på bygg.

Det jeg tenkte når jeg startet i byggevarebutikk, var det at det er umulig kunne alt om alle varene. Jeg brukte all ledig tid i starten til å gjøre meg kjent med varene, og å bla i brosjyrer, permer og produktblader.

Det viktigste slik jeg såg det, var ikke å kunne alt. Det er umulig, men man må vite hvor man skal slå opp, og eventuellt hvem man kan kontakte hvis man trenger ytterligere informasjon. Man kan heller ikke kunne forlange at betjening skal ha førstehåndserfaring med alle produkter, men kunnskap det er ett minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste slik jeg såg det, var ikke å kunne alt. Det er umulig, men man må vite hvor man skal slå opp, og eventuellt hvem man kan kontakte hvis man trenger ytterligere informasjon. Man kan heller ikke kunne forlange at betjening skal ha førstehåndserfaring med alle produkter, men kunnskap det er ett minimum.

Helt enig i det, SRX! Det er selvfølgelig ingen som forventer at de skal kunne alle detaljer i hodet, og ha erfaring med alt. Men da må de i så fall innrømme at de ikke helt vet, i stedet for å komme med noe svada om hva som er populært for tiden osv. Og det skulle vel ikke være så vanskelig å ta en telefon til den av de ansatte som har mest erfaring/kurs?

Dette er jo også noe av det geniale med fjellforum, her er det jo folk som virkelig har testet ut produkter, og kan komme med nyttig info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Det som er trist slik jeg ser det er at det foregår en standardisering av sportsbutikker.

Nå er nesten alle butikker like. De inneholder ett utall sykler, adidasklær, sko og atter klær.

Alle kjedene fører til ett mer snevert utvalg. Greit de har mere utvalg i det ungdommen / folk vil ha. Jakketyper og bukser og sko i alle retninger.

Men samtidig mengler de utstyr / kompetanse på områder som jeg er interessert i.

Nå er det f.eks vanskelig å finne en god butikk med lager, erfaring og service angående fiske, fluebinding, haspel, fluestang o.l

Det samme har du for jakt.

Det blir nesten Rema tilstander, det sitter en bak kassa for å ta imot betaling og varegruppene er det samme som alle andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, inkompetanse er en ting, men når de i tillegg ikke har skapelig utstyr heller..

Dette varierer mye mellom forretningene, spesialforretninger har ofte god kompetanse, det er tross alt jobben til de som jobber der, og mitt inntrykk er at de er flinke og hyggelige folk.

I år har jeg handlet sykkel, det har jeg ikke greie på, så derfor kjøpte jeg i en dyr og kompetent sykkelbutikk. Veldig bra, jeg er fornøyd.

De siste åra har jeg kjøpt 1- 2 skipar pr sesong.

Alle er kjøpt i Frankrike, og det er med god grunn; de har det jeg vil ha, det har ikke de lokale butikkene her oppe på Det Sorte Fastland.

Og der nede har de veldig høy kompetanse på det de selger.

Er jeg nede i landa en tur selv så blir det også handel, det er alltids noe utstyr som må skiftes ut.

Men hvis alle gjør slik, så forsvinner jo tilbudet lokalt?

Jeg tror ikke det gjør noen forskjell, de har jo ikke det jeg skal ha uansett, og mange sportsforretninger er jo en slags mellomting mellom motebutikk og supportklubb for fotball-loboer.

Så her oppe er det ikke først og fremst kompetansen som mangler, det er rett og slett et miljø rundt butikkene med krevende kunder som fører til at de kan føre interessante varer.

Det går jo ikke an å kjøpe ny isøks når de har to stykker hengende borti en krok, hvorav den ene er med en meter langt treskaft og uegnet for annet enn parademarsj foran inngangen til ei DNT-hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.