Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges nasjonalfjell (siste runde)


Erik

Norges nasjonalfjell?  

47 stemmer

  1. 1. Norges nasjonalfjell?

    • Snøhetta
      27
    • Stetind (Nordland)
      21


Anbefalte innlegg

Selv om noen anser Reiseradioen som rette offentlig myndighet til å bestemme hva som skal være Norges nasjonalfjell, er selvfølgelig fjellforum.net det eneste sted et så vidt viktig spørsmål kan avgjøres.

Det er allerede avholdt to avstemningsrunder, men ingen fjell har hittil fått rent flertall. Etter første runde forsvant alle fjell som ikke fikk minst 10 % av stemmene (sperrefristen), slik at tre fjell gikk videre til annen runde. Storen fikk færrest stemmer og forsvinner nå ut. Oppgjøret står mellom Snøhetta og Stetind.

Om 30 dager vil resultatet være klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøhetta...... Jeg fatter ikke hva som er så spesielt med dette fjellet. Ikke vekker det følelser, ikke vekker det særlig interesse, ikke er det spesielt pent å se til, fjellet er fullt av jernstenger og er atpåtil bebygget på toppen. Ja, jeg har vært der og eneste grunnen jeg evt måtte ta turen dit igjen var for å gå traversen sammenhengende... bare for å ha gjort det. Hvis jeg tilfeldigvis var i nærheten.

Vel, jeg har lest her at det har et "historisk sus" over seg med noen fraser fra en tid da de trodde at jorda var flat og at Snøhetta var norges høyeste fjell. So what.

Snøhetta.... navnet er pent, det er positivt.

Et annet poeng er at antall stemmer på Snøhetta må divideres med 4, da jeg går ut fra at ALLE stemmer på Snøhetta som fjellmassiv.. :wink::) For steinhaugen (alene) med pølsebu på er det vel ingen som liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke patetisk selv om du ikke får det som du vil :wink:

Hold kjeft, a. Når man er så borti natta at man stemmer på et fjell pga. det noen skrullinger på Eidsvoll sa i 1814, så burde man tortureres i lang tid. Dovre var vel det eneste fjellområdet disse hadde hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så ofte jeg er enig med deg Tom, så får benytte anledningen nå :wink:

Hva noen mer eller mindre "bedrukne"?? menn sa for snart 200 år siden, må da for guds skyld være irellevant for avstemming av et nasjonalfjell!!!

Forøvrig var ikke "mitt" fjell med, og derved avstod jeg å stemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes steinhaugen er fin jeg :)

Syns du? Akkurat her er steinhaugen dekket av snø, Snøhetta er til høyre. Snøbakken eller hele massivet? 1 eller 4 topper? For de fleste 2k-samlere er vel enig om at dette er 4 topper?

Hva er med i avstemmmingen, fjellmassivet eller hovedtoppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er med i avstemmmingen, fjellmassivet eller hovedtoppen?

Ikke så pirkete da, Svein! :)

Det heter jo Midttoppen og Vesttoppen, så disse er jo klart en del av Snøhetta som begrep/navn.

Kun Hettpiggen har eget selvstendig navn, men denne ligger jo i midten, og må derfor også høre med til selve Snøhetta.

At noen idioter engang tillot byggingen der oppe, forsemrer ikke kvaliteten på fjellet som sådant.

Snøhetta er praktfull, et digert diadém av et fjell, og høyst verdt enhver stemme det får!

Og det får fortsatt min. Enig og tro... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så pirkete da, Svein! :)

Det heter jo Midttoppen og Vesttoppen, så disse er jo klart en del av Snøhetta som begrep/navn.

Kun Hettpiggen har eget selvstendig navn, men denne ligger jo i midten, og må derfor også høre med til selve Snøhetta.

Det er ikke noen uvanlig at selvstendige topper har samme navn, nordlige, sørlige, vestlige osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hvorfor går det ikke ann og stemme flere ganger? :roll:

Da hadde jeg sitti og stemt på Storen i flere timer på rad :)8)

Enig med deg der larspet. Forøvring håper jeg at du ikke blir påvirket av Toms og Håvards uhistoriske syn på Eidsvoldsforsamlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Allerede på torsdag var det et leserinnlegg i Østlendingen der innsender uten blygsel kalte Snøhetta for Norges nasjonalfjell. Dette var et innlegg om å beholde veien inn til Snøheim. Han var bare LITT tidlig ute.

Men nå er avstemningen over og fjellfolket har talt. Snøhetta ER nasjonalfjellet. Så kan alle Norges selvoppnevnte juryer, forståsegpåere og radioprogrammer mene hva de vil :wink::wink:

Det interessante er hva man bruker betegnelsen nasjonalfjell til. Enten blir det krav om tilgjengelighet, tilrettelegging, trygghet, kiosk på toppen o.s.v., eller så blir det krav om å fjerne mest mulig inngrep og fører fjellet tilbake til dens urtilstand slik at folk får følelsen av å ha besteget noe utilgjengelig, vilt, krevende og urnorskt, og ikke et Disneyland-fjell.

Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør skille mellom "Norges vakreste fjell" og "Norges nasjonalfjell". Det kan godt være to helt forskjellige ting. Som Norges nasjonalfjell anser jeg Snøhetta som en meget god kandidat, men som Norges vakreste fjell kommer den laaangt bak i rekken. Her er det altså Norges nasjonalfjell vi stemmer på.

Jeg har lagt merke til at det har blitt påstått tidligere i denne tråden at Stetind er "for menn", mens Snøhetta er "for homser". :D

Jeg vet ikke hva slags grunnlag dette utsagnet er basert på (sett mange menn med rosa håndveske på vei til Snøhetta?!), men det har uansett lite med saken å gjøre, for her i denne tråden skal vi altså avgjøre hvilket fjell som er for nordmenn, -kvinner og -barn....ikke hvilket fjell som er for menn eller for homser eller for andre snevre grupper. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.