Gå til innhold
  • Bli medlem

Uranostind og Falketind (14-15.0ktober)


oyvindbr

Anbefalte innlegg

Dette ble årets flotteste tur i heimen for meg. Til tross for enkelte skyer var været såpass gnistrende at snøen på toppene fikk Jotunheimen til å se nyskapt ut, altså akkurat som jeg elsker den :roll: Første turen gikk opp til Søre Uranostind. Meninga var å gå eggen til topps på stortoppen, men det var det bare kompisen som klarte. Jeg snudde fordi jeg følte grensa ble nådd ved å skreve på eggen med et bein dinglende i hvert stup, og en sekk på kanskje 15 kilo på ryggen. Hadde den enda vært vannrett... Kompisen venta 5 kvarter på toppen mens jeg måtte gå en lang omvei halvveis ned mot Urdadalen. Herlig var det å komme til topps, toppeggen er bare morsom. Måtte le da jeg så ned på den særdeles sprekkefylte Uranosbreen, jammen et flott eksempel på en snill og sprekkefri bre ja.. :P Den er sikkert anderledes enn Mjølkedalsbreen vinterstid, men skremmende nok for en som egentlig er skaukar...

Dagen etter var beina som bly og kroppen ikke klar for toppbestigning i det hele tatt. Egentlig ganske betenkelig for en som er så opptatt av å være i god form. Morka-Koldedalen var en opplevelse i seg selv, og svaene opp mot breen var helt greie på det tørre føret. Men klyvinga opp mot Falketindeggen var så bratt at jeg ikke ville gå ned samme vei på grunn av den bratte snøen. Selve eggen var en herlig, luftig opplevelse innenfor rammene av hva jeg tåler. Utsikten fra Falketind var enda bedre enn fra Uranostind fordi Hurrungane herfra nærmer seg sin aller beste vinkel. Derfor ser de nok enda bedre ut fra Hjelledalstind :D

Stølsnostind måtte vi droppe med tungt hjerte på grunn av småalpine komplikasjoner som skyldtes den harde snøen, og ellers det faktum at jeg ville ha brukt endel timer på å gå litt tilbake for så å gå langs breen og tilbake til ryggen mellom toppene. Etterpå hadde en lang, mørk vandring i steinur ventet, og det fristet ikke etter å ha vandringen i mørket langs Urdadalsvatnet friskt i minnet.

Uansett en herlig tur som jeg kommer til å leve lenge på mens jeg fyrer bål hjemme på skauen. Sannsynligvis årets siste Jotuntur, men sier ikke nei til å bli med om Morten fortsatt har et eller annet Bygdin/Gjende-prosjekt :D

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, for all del Øyvind, få opp bilder fra denne turen. Gleder meg til å se de. Du hadde kongetreff med denna turen. Kompisen din er ikke akkurat skvetten når han kiler seg opp søreggen på Uranostinden med snø og isdekke stedvis!

Var på Uksdalsbandet mellom Galdebergstinden og Slettmarkspiggen når jeg fikk meldinga di på søndag. Har nok ingen turplaner som kan matche denna turhelga di, men vi kan jo snakkes :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder Øyvind. Gjør seg med litt nysnø og tåke. Søreggen på Uranostinden så jo skikkelig spenstig ut :wink:

Med Falketindeggen, mener du den som går over og opp fra Falkungen ? Sistenevnte står på drømmelista. Falkungen må vel være en av de mest krevende over 1.8 k :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallekkert oyvindbr! At du var fornøyd etter sånne dager i fjellet er ikke vanskelig å forstå. DET været, og med nysnøen som en prikk over i-en, setter sånne opplevelser varige spor i sjelen! :wink:

Og kameraten din som fulgte søreggen opp på store, han er ikke lite skvetten må jeg si. Syntes han det gikk greit opp der på nysnøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Falketindeggen så tenker jeg på eggen ut mot vest. Vi gikk over den, så det var dumt å ikke ta bilder av den. Men jeg var så omtåka at jeg kanskje ikke tenkte helt klart... Orka ikke engang å gå litt ned for å se utover mot Falkungen.

Kameraten min er en ekstremt sprek sunnmøring som ikke blir så veldig fort skremt akkurat. Han syntes det gikk ganske greit opp eggen/ryggen opp til Uranostind, men la til at enkelte steder var det ikke lov å skli...

Ja de fleste toppene i Jotunheimen er klart flottest fra øst og sørøst. Både Uranostind og Falketind er gode eksempler på det. Stølsnostind er et av unntakene.

Kan jo legge ved noen bilder til...:wink:

post-634-133474439253_thumb.jpg

post-634-133474439259_thumb.jpg

post-634-133474439265_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Falketindeggen så tenker jeg på eggen ut mot vest. Vi gikk over den, så det var dumt å ikke ta bilder av den. Men jeg var så omtåka at jeg kanskje ikke tenkte helt klart... Orka ikke engang å gå litt ned for å se utover mot Falkungen.

Kameraten min er en ekstremt sprek sunnmøring som ikke blir så veldig fort skremt akkurat. Han syntes det gikk ganske greit opp eggen/ryggen opp til Uranostind, men la til at enkelte steder var det ikke lov å skli...

Ja de fleste toppene i Jotunheimen er klart flottest fra øst og sørøst. Både Uranostind og Falketind er gode eksempler på det. Stølsnostind er et av unntakene.

Kan jo legge ved noen bilder til...:wink:

Jeg gikk Vesteggen opp i 2004. Vedlegger bilde av eggen.

post-258-133474439271_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vesteggen er fin den :wink: Akkurat passe luftig og lettgått. Men var litt betenkt på vei opp, tenkte fælt på hvordan nedturen skulle bli med all den harde snøen.

Denne helga sto i sterk kontrast til den forrige, en lat hyttetur. Men ble sliten nok pga for lite næring underveis hjemmefra. Tok nok for lett på Drammensmarka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyyydelige bilder fra Uranostind!

Gikk den tidligere i høst - kløv da opp sydeggen i tørt fint vær. Veldig morsom klyving og flott tur ned breen.

Viktig å gå til venstre nederst på breen pga breporten (gikk dere der?)

Se bildene her (i powerpoint - det kan ta litt tid å laste ned, men det er det verdt!):

www.mitandi.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen var hard denne gangen. Skulle nok hatt stegjern og isøks. På tide å skaffe seg det. Jammen bratt nok ned til Stølsnosbreen fra Falketindeggen. Har du Bjarne gått ryggen mellom Falketind og Stølsnostind?

Mitandi, tenker du på Uranosbreen eller Stølsnosbreen? Vi gikk faktisk ikke på bre i det hele tatt på turen. Men det var masse snø i høyda. Sprekt gjort å gå Uranoseggen forresten, er usikker på om jeg klarer det selv på en tørr sommerdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen var hard denne gangen. Skulle nok hatt stegjern og isøks. På tide å skaffe seg det. Jammen bratt nok ned til Stølsnosbreen fra Falketindeggen. Har du Bjarne gått ryggen mellom Falketind og Stølsnostind?

Nei, jeg tok en snarvei over breen til Stølsnostind. Se https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=48302#48302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei oyvind

Flotte bilder ja. Var på både Falketind og Stølsnostind litt tidligere, i august, gikk breen og videre over ryggen mellom toppene. En super dag det også, men melisdrysset på toppene når du var der gjør ekstra flott inntrykk. Dagen etterpå var vi på Søre Urdanostind, nydelig tind det også. Det å gå eggen opp til til hovedtoppen med nysnø høres småfriskt ut (uten sikring?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut-Willy. Ja søreggen på Uranostind er særdeles frisk. Kompisen gikk uten sikring, men jeg måtte snu. Tror jeg skulle klart å skreve meg framover om eggen hadde vært vannrett, men siden den helte oppover var jeg redd for å velte. Like greit å ta omveien rundt. Fikk senere høre fra kompisen at det var noen bratte snøfelt etterpå hvor det ikke var lov å skli...

Søre Uranostind er en aldri så liten kremtopp den også ja.

Regner med at det er lett å gå nordover fra Falketind på sommerføre, men det så altfor vanskelig ut med den knallharde bratte snøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut-Willy. Ja søreggen på Uranostind er særdeles frisk. Kompisen gikk uten sikring, men jeg måtte snu. Tror jeg skulle klart å skreve meg framover om eggen hadde vært vannrett, men siden den helte oppover var jeg redd for å velte. Like greit å ta omveien rundt. Fikk senere høre fra kompisen at det var noen bratte snøfelt etterpå hvor det ikke var lov å skli...

Søre Uranostind er en aldri så liten kremtopp den også ja.

Regner med at det er lett å gå nordover fra Falketind på sommerføre, men det så altfor vanskelig ut med den knallharde bratte snøen...

Hvis ikke høydeskrekk er noe problem er Søreggen på Uranostind grei nokk på tørt sommerføre, men med snø eller isete fjell ville ikke jeg gå opp den eggen.

Gikk opp eggen aleine i 2004, med da var eggen tørr og fin, og opplevelsen var i topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fått med meg disse bildene nå, men dette er jo fullstendig sinnsykt. Trodde ikke det var mulig å få så flotte dager i høyfjellet så sent som i midten av oktober. Ord blir fattige.

Hyggelig med så mange tilbakemeldinger :cry:

Med unntak av maituren på Gjertvasstind har alle mine flotteste Jotunturer vært i oktober. Det kommer som regel ei skikkelig godværsuke da, og himmelen er som regel klarere enn i september. Klar, skarp luft etter mine kriterier om sommeren har jeg bare opplevd de gangene jeg har overnattet på topper. Da sover jeg så dårlig at jeg like godt kan stå opp klokka halv 7... Glemmer aldri morrastunden på Austre Leirungstind i august 2004, det var som en klar høstdag! Alt var skinnende rent. Fra klokka 10 og utover kom skyene og disen og presset magien bort...

Uansett, oktober på sitt beste er fantastisk i alpine strøk :wink:

For øvrig blir jeg også rent svimmel både av videoen og av bildene fra søreggen. Jammen tøft gjort å gå opp der! Er usikker på hvor terskelen min ligger, ingen selvfølge at jeg klarer det selv på en tørr sommerdag. Det vrimlet ikke akkurat av tak der jeg snudde. Men en gang skal jeg prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei helg eg seint vil gløyme! Morsomt å sitte utover vinteren og kikke på bilda fra turen :wink:

Uranostind er verkeleg ein flott topp, men søreggen er nok mest fornuftig å gå på tørt sommarføre.. Eg følte med deg, Øyvind, då eg såg deg rusle nedatt - for å skulle ta omvegen rundt til Uranostinden. Sjølv hadde eg berre 10 minutt att til toppen, medan du banna og streva langt der nede..

Har jo vore ein ekstremt bra Jotunhaust dette her. Med 2 x Uranostind, Falketind og Store Austabotntind m.m, alle i like bra vær!

Ser fram til neste tur allereie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.