Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmat!!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tenkt på å bli litt flinkere med proviant på tur! Når jeg drar ut, blir det som regel litt på sparket. Så rekker så vidt å lage matpakke! Å vandre ute i naturen er jo så og si gratis. Bortsett fra transport og evt bompenger. Men jeg bruker endel penger på mat osv. Dette er noe jeg tenkte jeg skulle forandre på. Så lurer litt på hva dere folk gjør når dere drar på tur!!

Hva slags mat tar dere med? Og hva slags drikke! Både på korte dagsturer til lengre turer med overnatting.

Har lest om noen som lager alt fra "skrætsj". Alt fra varme retter til hjemlagde havrekjeks. Ellers er det sikkert masse lurt lage med tanke på hva slags næring maten gir.

Setter pris på svar!

(En nyttig link! http://www.utsidan.se/mat/ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous

Fant en oppskrift her om noen vil ha! Kaker som gir mye energi! :lol:

(På svensk men :wink: , overlever sikkert!)

Oppskrift på "Runekakor" (link : http://www.utsidan.se/ddb/mat/artiklar/454.htm )

Runekakor!

Grund

2 dl sirap

1,5 dl socker

2,5 dl grädde

Fyllning

5 dl havregryn eller müsli

1,5 dl solrosfrön

1,5 dl russin

1 dl finhackade/rivna nötter

1 dl raketbränsle, se nedan

Blanda grädde, socker och sirap och koka ihop till en kola-smet. Är du osäker på hur länge du ska koka kan du köra kultestet som går ut på att du doppar lite av smeten i ett glas med kallt vatten. När smeten är klar ska du kunna forma en liten kula av smeten när den svalnat något i vattnet. När smeten är klar har den också mörknat en del. Använder du dig av en stor kastrull går det självklart snabbare att koka ihop smeten.

Samtidigt som smeten kokar så förbereder du det som du ska blanda i. Till receptet ovan behöver du cirka 9-10 dl havregrynsblandning eller liknande fyllning.

När smeten har kokat klart så blandar du ner fyllningen. Se till att det blandas väl och häll sedan ut smeten på bakplåtspapper. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå smeten och kavla tills smeten är ungefär 1 cm tjock. Låt smeten svalna och skär ut lämpligt stora bitar. Klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Vekt teller en del når en skal gå mye og langt. På krevende turer går det mye i Real Turmat som hovedrett og havregrøt til frukost. Til havregrøt er det ofte godt med melk til, i tillegg til sukker selvsagt. Bruker da tørrmelk som blandes ut for å spare vekt .

Suplerer ogå med en del andre ting for å få en fornøyelig opplevelse, så som spekekjøtt mv. Kan gjøre det når en sparer mye vekt på hovedrett og frokost.

Tips!

Tv-kokken Lars Barmen har skrvet en egen kokebok for turmat og nat i det fri.. Jeg har ikke lest den, men den har fått bra omtale.

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke minst har Erling Kagge skrevet en bok om turmat. Den er kjempebra. Jeg fikk faktisk to av disse til jul i fjor, så jeg har også en ekstra hvis noen ønsker å kjøpe :wink:

Når det gjelder egne erfaringer med turmat, så varierer det om det er telttur eller hytte-til-hytte.

På hytte-til-hytte tar jeg aldri med meg annet enn brød til frokost og lunch. Resten kjøpes på hyttene. Det "lille" DNT legger på prisen synes jeg gjerne de må få. Samt det oppveier langt på vei vekten på egen sekk. Første dagen har vi ofte med noe ekstra godt til middag.

På telttur blir det ofte havregrøt til frokost. Brød/knekkebrød til lunch og pasta/potetmos til middag. Sper på med suppe/gryterett for å få noe smak. Til lunch har jeg ofte tubeost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen

I de siste høstukene jeg var i fjellet prøvde jeg noen av de oppskriftene som jeg fant på linken nedenunder. Når det var surt og kalt ute var det litt morsomt å kunne sette seg ned i teltet og nyte noe litt utentom den vanlige turmaten som f.eks "Real". Flere av måltidene ifra denne siden er lette å lage og enkle å varme opp ute i "felten". Maten veier litt mer, og koster også litt mer, men en gang i blant er det verdt det.

home.online.no/~sbosta/Oppskrifter_pa_turmat,Tekst.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er der en opskrift på et godt lunchbrød.

Jeg plejer altid at bruge Loganbrød, fordi det er kompakt, smager ok (indtil man bliver træt af at spise det samme hver dag :wink:) og holder længe - mindst 14 dage.

Det kan varieres stort set ud i det uendelige: skift én type mel ud med en tilsvarende mængde af en anden type mel. Eller gør det samme for frugt eller nødders vedkommende ...

Nogle gange krydrer jeg brødet med kanel ...

God fornøjelse!

Loganbrød, 40 stk (beregn ca. 4-5 stk. pr. dag pr. mand)

500 gr fuldkornshvedemel

300 gr vanlig hvedemel

120 gr soyamel

130 gr kokosmel

200 gr fuldkornsrugmel

2 tsk salt

100 gr hakkede, tørrede abrikoser

100 gr hakkede nødder

100 gr rosiner

150 gr margarine

100 gr honning

6 dl mælk

125 gr druesukker

Dejen fyldes i en smurt bradepande i et ca. 2 cm tykt lag og skæres inden bagningen i 40 stykker a 4 x 10 cm. Bages i en time ved 180° - eller indtil det er hårdt. Hver person spiser ca 4-5 stk/dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst å fortelle om dumme fjellvandrere, JA, det er en egen erfaring:

Bogskinke

Kippers (noe fiskesammensurium)

Ris

Havregryn (i det minste gjorde vi noe bra)

Tunfisk på boks

++

Ja dette var på en ukestur i Rondane. Sekkene veide hui og h... Utrente som vi var, med tunge sekker.Ikke prøv dette! Det er det verste jeg har opplevd. Etterhvert som sekken ble tommere, jo mer nytet vi turen. Det er fantastisk hva man kan tillate seg og putte i sekken. Alt i beste mening! HUFF

Nok selvkritikk.

Havregryn tror jeg kanskje er det beste man kan putte i sekken, det veier riktignok litt, men tatt i betraktning alt den gir tilbake av energi kan man tilgi det :wink:

Kjøttsuppe er bra, man kan dessuten fukte restene av eventuelt brød i den. BRA

Karbohydrater er smarte greier, og jeg tror den velkjente Fedon kan lære oss litt om hva man IKKE tar med i sekken. Styr unna de råd han måtte gi. Hilsen ung mann som ble tvunget med på en slik kur, fordi den var sunn. HAR ALDRI VÆRT SÅ TOM!!!! (på energi altså....)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er altfor glad i god mat!!! Min sekk er ofte tung som bly men det er begynt å bli en vane, men har ei lita fiskestang med på tur nesten altid, i tilegg er eg fra åven velsignet med god fiskelykke, så blir mye fisk på tur. Høsten er jo en fin tur tid da vokser det mat åver alt, er ofte veldig mye fin sopp i bjerkeliene opp mot tregrensa, ellers går det mye i pannekaker og bacon til frokost, brøskive med stekt fisk og majones til lunsj, ei god gryte med diverse kjøtt eller fisk til middag harofte med frukt og masse sjokkolade, ikke skjelden ei flaske rødvin.

Man får jo god trening av dette så når mine turkompisser har 12-15kg i sekkene sine er det gjerne nermere tredve i min, men det er de som skall ha pauser i hytt å vær.

Dessuten jeg nyter livet hvert ett minutt, og god mat og drikke det er en del av nytelsen. Telle kallorier? nei det får dere ta dere av. :wink::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å få ned vekten og volumet på maten, ettersom dette kan være en relativt stor del av totaloppakningen. Kompakte og tørre greier til frokost og middag er greit å få til, men hva med lunchen ? Brødmat er godt, men tar mye plass, veier litt ekstra og kan bli ganske smulete og sammentrykket i sekken etterhvert.

Noen som han noen tips til lett og kompakt lunchmat som ikke trenger tilberedning ?

...Det här är ungefär vad jag hade på min senaste tur, Finse-Memurubu:

http://www.mai.liu.se/~pehac/mat.html

Jeg tittet på denne for å finne lunchtips, men hva er Studentenfutter ?

OleG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunsj er ofte det jeg også opplever som "problemet" når man skal ut. Særlig på vinteren, da man helst ikke vil stoppe så utrolig mye når man går. Særlig i kaldt vær. Blir ofte til at det kun blir litt "rett i koppen", sjokkis, rosiner, knekkebrød og kjeks. Stort sett så holder det, men hvis det er en tøff dag så kan det bli i minste laget.

Til frokost har jeg virkelig fått smaken på risengrynsgrøt. Dette er vel omtrent like lett som havregryn, man trenger imidlertid tørrmelk. Det er det imidlertid verdt! Jeg spyr omtrent, bare jeg tenker på den havregrøten...

Til middag er det ofte pastaretter som man bare kan koke opp sammen med vann evt. vann/tørrmelk som gjelder. I tillegg gryteretter med tørket kjøttdeig (5-6 timer i stekeovnen på 50 grader). Koker man opp en slik pose med 4-500 gram kjøttdeig og litt ekstra ris, har man en skikkelig bra middag til 2 pers.

DNT-hytter går jeg ikke på, men der er vel ikke mat noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Teller bare kallorier for å sørge for at jeg får i meg nok! :D Eller mer enn det jeg trenger!

Ellers takk for oppskriter, må prøve det Loganbrødet! Har brukt fullkornsbrød hittills, sånne brune saker som stort sett lages i tyskland.

Ellers liker jeg god mat også. Pleier ha med endel tungt som jeg koser meg med i begynnelsen. Sekken blir jo bare lettere og lettere ja! Men har tenkt til en å ta en gourmet tur på snøfjell i vinter nå. Ta med en pulk og bare fylle detn med godvarer og brensel. Så ta å finne et sted og bli en helg :wink:

Forrige helg ble det 3 retters middag! Og man koser seg ekstra når folk sitter og drikker suppepose, mens du spiser cerrano skinke med honningmelon! Da er det hyggelig å invitere på middag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette med mat på tur er et evig spørsmål!

Selv har jeg begynt med å dele opp turer etter om det er nødvendig med spesiell kost(på grunn av vekt, holbarhet, energi osv.) og turer der dette ikke spiller så stor rolle.

På lengree turer (mer enn hellegtur,langhelg) Velger jeg ofte kornblanding til frokost evt havre grøt/risgrøtt på kalde dager vinterstid.

Til lunch som andre har nevt i sine eksempler har jeg somerst id neste hva som helt bare det ikke blir for tung. det er jo viktig å få i seg nok energi. Dette kan feks være kjeks og saltpølse/knekkebrød + noe sjokolade

Vinterstid velger jeg alltid en eller annen form for turkake eller bombe som det også kalles

Gode oppskrifter på dette finner deree på:

http://www.adrenaline.no/vandre/oytun/mat/matoppskrifter.htm

Til middag foretrekker jeg egen kompnert mat i form av tørka grønsaker og kjøtt. Noe jeg gjør selv for og komponere gryter o.l.

En pakke saus og pasta potetmos eller ris ved sina og du har en bedre middag. Hemligheten ligger i å forbrede seg hjemme

Som en kuositet kan jo dette værre intresangt og prøve:

http://www.breogfjellsport.no/articles.php?articleID=235&sectionID=47

Denne type steking på tur er morsomt og imponerende(dama blir kanskje imponert av ferskt brød, pai evt lasang på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen - brød holder ikke mange dager. Mulig du kjører fra hytta til butikken etter noen dager for å proviantere. Vi andre som camper langt innover dalene er prisgitt det som er lett å bære og som holder en uke eller to.

Vinterstid fryser brødblingsene. Det er ukult å grave frem matpakken og finne den hard som en sten. Nå snakker vi om den ordentlige vinterstiden - ikke april/mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg aldri vært på tur isolert i 1 uke før, så dette har jeg ikke peiling på, selv om jeg har erfart at de smurte matpakkene blir litt slappe etter 3 dagers telting =)

Åpningsinnlegget spurte også om "korte dagsturer", men dere ekstreme gutta, Erik, er vel kanskje aldri på så pysete, korte turer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød holder egentlig ikke på helgturer heller. En typisk helgtur fra Oslo er tog/buss tidlig fredag morgen, innsteg fredag ettermiddag, toppstøtet lørdag og retur søndag. Brød må nesten kjøpes torsdag og da er den kjip allerede lørdag.

Det er hyggelig med variasjoner uansett lengden på turen. Litt snop å spise i pausene gjør at man kanskje gidder å gå på og få med den siste toppen. Litt tilbehør til vanlige pose-middagene er alltid populært og det blir alltid fin stemning inne i teltet når noen har med snadder-mat til senere på kvelden.

Espen - jeg er nok mer bedagelig anlagt enn du har fått inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Der er jeg uenig med deg, men det er greit.

Jeg for min del orker ikke overnatte ute om vinteren, så da har det blitt dagsturer fra oslo, kan bli litt trøtt på vei nedover E6, men poenget er at matpakka slår alt annet hva effektivitet og pris angår på slike turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Drytechs FR2000 (feltrasjon)? http://www.drytech.no/index.php?&ID=40

Jeg har vært så heldig å få tak i noen av disse, og det er utrolig kjekke pakker for en dag eller to. Som dere ser, så inneholder pakkene, i tillegg til "hovedrettene", både mørk sjokolade, kaffe, te, kakao, kjeks, etc. Rett og slett alt i ett.

Hvor man får kjøpt det, derimot, det vet jeg ikke. Det går vel sikkert an å bestille fra Drytech direkte, men det burde da også være mulig å få tak i andre steder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en amerikansk turmat-greie som jeg ble pådyttet i Andes for et års tid siden. Var flere poser som skulle varmes og tilberedes forskjellig før det skulle blandes sammen. Bruksanvisning på flere språk var det også samt noe reklame greier. Skjønner ikke helt poenget med sånt. Da virker "Real turmat" litt greiere å forholde seg til, selv om det også smaker temmelig daft etterhvert. Dyrt er det også.

Da har jeg langt mere sansen for Espens tanke om å røske med seg matpakker med brødskiver når man kan. Skal man på langtur må man kanskje ha med noe posesuppe/havregryn/pulvergreier for å spare vekt, men at det skulle være nødvendig med dritdyr ferdig-tur-mat under norske forhold blir litt feil for meg.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha tannstellet i nogenlunde orden. Hard kost! Har funket bra de gangene jeg har brukt det.

:wink:

Ellers skal marsipan ha et ideelt forhold karbohyd/fett/protein for tur. Men det mangler noe vesentlig - fiber. Visstnok en som satset på marsipan en gang, han fikk alvorlig magetrøbbel. :D

Har ellers en gang testet to dager på Dovrefjell på 750 g pemmikan - uten primus. Fungerte, men ingen kulinarisk minneverdig tur. :)

Noen som vet om pemmikan er i handelen lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Ville bare tilføye at Delfiakaken kan være fin. Vil presisere at vi ikke snakker om krem eller annet kakekliss. Det er som en knallhard rullekake, tror jeg da :wink:

Har ikke erfaring med det selv, men jeg så oppskriften her om dagen, det er MYE som gir energi i den kaken (sjokolade,nøtter) Dersom det er vintertur skal denne kaken kunne holde seg lenge. Er det sommer blir det som sjokoladekake i solsteiken.. Uansett, sjekk ut oppskriften. JEG skal i alle fall få mor til å bake en slik til juleturen hehe. Noe å smatte på til kaffien.

Vel bekomme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ellers en gang testet to dager på Dovrefjell på 750 g pemmikan - uten primus. Fungerte, men ingen kulinarisk minneverdig tur. :wink:

Min erfaring med pemmikan er fra Ompa-pa :) , og derfra kan jeg tolke pemmikan på den måten at det ikke er noe for "hvite mann". I beste fall er det en tilvendt smak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.