Gå til innhold
  • Bli medlem

Sår av hoftebeltet..


Fjellgeita

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med min Bergans Trollhetta 95 l.

Etter harde dagsmarsjer med tung bør har jeg fått blåmerker og sår på hofteleddskulene pga gnaging av hoftebeltet.

Noen som har forslag hvordan jeg kan forebygge dette og hvordan jeg kan bli kvitt dette?

Hilsen ei sår fjellgeit :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bør prøve å justere sekken, kanskje få den høyere opp på ryggen. Da ligger ikke hoftebeltet å gnager midt på hoftekulene.

Hvis det ikke fungerer, kan du kanskje lage en polstring på magebeltet.

Har opplevd problemet selv, kanskje fordi jeg er litt "mager". Hoftebeltet gnager lettere inn mot beinet.

Men der fungere en heving av skulderremmene bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få sekken høyere opp :) . Hoftebeltet skal ligge helt opp ved/på hoftekammen (Øvre del på øverste hoftekam)

Rart du ikke har gnagsår på rompa :D når du går med sekken så langt ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er noen skikkelige luringer :) som sier dette med å få vekta høyere opp. Jeg har samme problem, for øvrig, om enn ikke fullt så ille. Å redusere vekten på hofta og legge det opp på skuldrene i stedet sørger bare for forspenninger der (jeg får røde og opphovne kuler av gnaginga av skuldreremmene på knoklene som forbinder halsen og skulderen - hjelp, vet ikke hva de heter på norsk). Jeg ha nesten all vekt på hofta om jeg skal klare å bære tungt over lengre strekninger, og da får jeg vondt øverst på hoftbeina av det. Løsningen for meg har vært en sekk som er tilpasset min personlige rygglengde bedre og som har bedre polstring av hoftebelte (meget essentiell!). Variende justering av både hofte- og skulderremmene hjelper også litt. Jeg får fortsatt vond, men det går over etter dag 3 på tur som regel... (Nå går ikke jeg mange flerdagersturer over 3 dager, og derfor har jeg på en måte bestandig vond når jeg går med stor sekk, men ikke verre enn at jeg tåler det :D). Nå hadde ikke jeg en Bergans før, men en Berghaus og har nå en Norrøna Skagadal. Jeg er overbevist om at det finnes sekkmodeller som er enda bedre tilpasset min anatomi enn Norrønaen, men den er nå i hvert fall en betydelig forbedring. Osprey og Gregory skal ha skikkelig gode sekker, og jeg har stor lyst å prøve de en gang, men Norrøna'en er ganske slitesterk og det går sikkert en god del år før jeg må bytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunsten er å finne balansen på tyngdepunktet mellom hoftebelte og skulderreimmer. Jeg klarer ikke å gå med alt for stramt hoftebelte, slik at all belastningen kommer på hoftene.

Jeg har en bergans Powerframe 130l, og har brukt den i mange år. Litt sløv er jeg, og har ikke vært så nøye med tilpassing av bærehøyde og reimer. Har bært noen tunge bører i år, og tok meg tid til å justere sekken. Disse justeringene sparte meg for mye svette og såre skuldre.

post-785-133474438719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mitt beste å justere, men jeg skal prøve litt til :)

Problemet ligger ikke i at det blir for tungt når børene nærmer seg 30 kg, det er bare at det svir noe så inni ......

I sommer hadde jeg kjøttsår når jeg dro av sportstape polstringa... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Bergans Trollhetta tidlegare (har den enda og bruker den innimellom). Synes ikkje sekken egnar seg for meir enn rundt 25KG, blir det tyngre synes eg polstringa over akslene og på hoftebeltet blir for tynt/lite. Husk at buksa du går med også spelar litt inn, iallefall er det ikkje lurt å ha eit lærbelte eller noko anna med markert "kant" rundt livet, då blir det fort gnagsår.

Med Bergans viking er polstringa utruleg mykje betre, det er i tillegg ein sekk som er dimensjonert for tyngre bører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at buksa du går med også spelar litt inn, iallefall er det ikkje lurt å ha eit lærbelte eller noko anna med markert "kant" rundt livet, då blir det fort gnagsår.

Dette har jeg også prøvd ut, men selv om jeg har belte eller ikke, ender det opp med sår. Det skal nevnes at jeg ikke er den tykkeste karen i bygda heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har Bergans Trollhetta 95 l sjølv, og har som du forbanna hoftebeltet og dei smale skulderreimane på denne sekken i tide og utide. Sekken er grei så lenge ein ikkje ber noko særleg meir enn 20 kg, men når ein bikkar 30 kg er det ei sann liding. Har prøvd det meste av tilpassing, men med denne sekken er det uråd å få til komfort med tunge bører. Det einaste eg har funne ut som kan gjere lidinga mindre er å veksle på vektfordedlinga mellom skuldrar og hofte ved å stramme/slakke på hoftebeltet/skulderreimane slik at ein får litt blodsirkulasjon forbi der polstringa trykkjer. Bæresystemet for denne sekken står på ingen måte i forhold til volumet, det finnst dagstursekkar med betre komfort! Bergans Alpinist og Bergans Powerframe har bæresystem i ein heilt annan divisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette området, men de sekkene jeg har gått med opp igjennom årene viser gjerne at det er sammenheng med antall kg du putter oppi sekken og hvor komfortabel den blir da i forhold til hvor mange liter den er på. De sekkene jeg har gått med viser at jeg måtte opp i en 110L sekk (Bergans Alpinist) for at hoftebeltet skulle være komfortabel med 25 Kg. Jeg er akkurat som deg, en slank person og skjønner godt hva du prater om.

Gjør som meg, spør en kammerat om å få låne sekken (om du har kammerater med større sekker da) en dag og så fyller du den opp og går noen timer. Da vet du svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.