Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111 (hvor mange eier denne?)


runegutt123

Har du 111???  

127 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      45
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      30
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      27
    • Ja, minst en av hver
      9


Anbefalte innlegg

Annonse

Det er jo samme brenneren som Nova, det er jo en brenner som kan gå på både bensin og parafin så tradisjonene er tatt vare på, det er bare noe med den riktig gamle 111 som er en slags skjel. Det høres helt dustete ut men det føles.... Kanskje neste generasjon bedre ser sjelen i Novabrenneren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, dsk said:

Det er jo samme brenneren som Nova, det er jo en brenner som kan gå på både bensin og parafin så tradisjonene er tatt vare på, det er bare noe med den riktig gamle 111 som er en slags skjel. Det høres helt dustete ut men det føles.... Kanskje neste generasjon bedre ser sjelen i Novabrenneren.

Dustete? Absolutt ikke, jeg skjønner presis hva du mener :) . Men for min egen del er det bare bråkebrennerne som har sjel, jeg fikk aldri de samme følelsene for 111T. Kanskje fordi den første primusen jeg kjøpte i ungdommen var en 111, og jeg har mange gode minner knyttet til den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bjørn J skrev:

Dustete? Absolutt ikke, jeg skjønner presis hva du mener :) . Men for min egen del er det bare bråkebrennerne som har sjel, jeg fikk aldri de samme følelsene for 111T. Kanskje fordi den første primusen jeg kjøpte i ungdommen var en 111, og jeg har mange gode minner knyttet til den.

For meg er det 111C som gjelder. Husker når den tok over for 111T, syntes den var råtøff og mer moderne med svart tank, enn de tidligere med messingank😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kjellis said:

For meg er det 111C som gjelder. Husker når den tok over for 111T, syntes den var råtøff og mer moderne med svart tank, enn de tidligere med messingank😊

Jeg har aldri brukt en 111C, og har aldri skjønt hvorfor de flyttet rattet til venstre side. For høyrehendte må det vel være mye lettere og mer naturlig med høyreratt? Men som sagt, jeg har ikke prøvd i praksis. Kanskje det er en vanesak?
At du synes en simpel, svartlakkert ståltank er tøffere enn en messingtank med patina, kan jeg heller ikke forstå... :D:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, dsk skrev:

Det er jo samme brenneren som Nova, det er jo en brenner som kan gå på både bensin og parafin så tradisjonene er tatt vare på, det er bare noe med den riktig gamle 111 som er en slags skjel. Det høres helt dustete ut men det føles.... Kanskje neste generasjon bedre ser sjelen i Novabrenneren.

tja,  jeg har jo hoppet over Novagenerasjonen og gått for Polarisen da.  Synes den er fin.  Her kan du få kraftig traktor lyd med som gjør at det blir en skikkelig bråkebrenner....  (har opplevd at pulseringen forsvinner med mange pump)

Noen kveldsferske bilder ettersom jeg fikk en 0,9 L titankjele i dag :)

Fin blå flamme ja.

 

20181106_190035.jpg

20181106_190202.jpg

20181106_190324.jpg

Endret av Blaser
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg har aldri brukt en 111C, og har aldri skjønt hvorfor de flyttet rattet til venstre side. For høyrehendte må det vel være mye lettere og mer naturlig med høyreratt? Men som sagt, jeg har ikke prøvd i praksis. Kanskje det er en vanesak?
At du synes en simpel, svartlakkert ståltank er tøffere enn en messingtank med patina, kan jeg heller ikke forstå... :D:D

 

Jeg tror ikke det er en vanesak. Jeg tror de fleste klarer å vri på rattet akkurat like enkelt om det står på høyre, venstre eller rett foran. Du skal ikke skrive med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så merkelig er at det blir så mye følelser for en liten metallgreie, men ja det blir det.  
Jeg føler det samme for SVEA 123 men den er jo litt liten.  Av likevel så har jeg utrolig nok varme følelser for Coleman Apex ii, men ingen nyere slangebrennere fra Coleman.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, dsk skrev:

Det er jo samme brenneren som Nova, det er jo en brenner som kan gå på både bensin og parafin så tradisjonene er tatt vare på, det er bare noe med den riktig gamle 111 som er en slags skjel. Det høres helt dustete ut men det føles.... Kanskje neste generasjon bedre ser sjelen i Novabrenneren.

Så hvis man skal ta ett objektivt valg mellom 111-bråk og Hiker+ vil Hiker+ være det beste valget? Man slipper ihvertfall grafittpakningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, dsk skrev:

Ja, men da kan du samtidig vurdere om du heller vil ha en slangebrenner, burde holde 30 år, eller mer. 

På en måte.

Jeg bruker 111 fordi jeg synes den er mest praktisk og best. Den er stor og stødig, tåler mye, brenner fint og har ekstremt god flammekontroll.

Slagebrenneren min, MSR Simmerlite, er med når vekten er viktig. Men den har ingen sjel, er mer ustødig, dårligere regulering, må demonteres fra flasken/pumpen og tåler ikke å trakkes på engang...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jo ikke påstanden gjentas for ofte:

"111 er den eneste primusen som er så solid at du kan slå ihjel en bjørn med den, og steke kjøttet på den etterpå."

Endret av dsk
rette feil
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden skulle vi en gjeng gå opp til Månavatn , forbi Månafossen. Jeg hadde akkurat kjøpt en ny Optimus Nova , men kameraten som var primusfri , spurte om å få låne min gamle 111. Jeg sa ja til det. Jeg skulle protestert da jeg så at han hektet primusen på utsiden av sekken ved å tre ei reim gjennom bærehåndtaket til boksen. Jeg angret på det. Litt før vi kom til Månfossen løsnet primusen , midt i det bratteste partiet. Vi så primusen trille kast i kast nedover knausene , og etter noen meter så jeg at boks og lokk skilte lag. Vi klatret nedover og begynte å samle sammen løse deler. Vi fant alt . Alle delene ble puttet i sekken, og oppe ved Månavatn fant vi en fin rund liten stein og begynte på karroseriarbeidet. Vi fikk banket hengslene sammen og rettet ut boksen slik at lokk gikk på. Samme kveld fyrte kameraten opp primusen og den virket helt fint. Jeg har den enda. Jeg tror ikke Novane hadde overlevd det...

  • Liker 3
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lekt litt med 111T nå :) Jeg har fyrt 111C og 111T likt ved siden av hverandre.

På parafin og bensin brenner T kanskje litt finere, muligens ørlite blåere enn C, men det er nesten dønn likt.

C har betydelig høyere effekt, og tanken på C blir en god del varmere.

Pumpen på C (pumpelær), tar godt og glir som smør. O-ring pumpen på T fungerer helt ok, også etter ett par timer i frysen.

Forvarming på C går litt raskere, og jeg måtte selvfølgelig legge til en veke i skålen på T også.

Avstanden mellom brenner og kjele er mye mindre på T (høyere CO produksjon?). Men det virket som den kanskje av den grunn er litt mindre vindpåvirket.

Det virker som nålen på 111T er justerr litt høyt. Det er kort vei fra maks pådrag til nålen er oppe. Jeg prøver å justere den ett knepp til, men dysen satt veldig hardt. Litt redd for å ødelegge noe.

1: Kan man bruke Bensindysen på 111T?

Grunnen til at jeg vurderer den dysen er fordi jeg ikke er superglad i parafinlukt i teltet på vinteren. Men jeg tar parafin tilbake på tanken under oppbevaring, ellers blir returventil og tanklokkpakning hard og defekt.

2: Hvis dysen sitter så godt at jeg risikerer å skade noe når den skal av, finnes det noen måte å løsne den på mer skånsomt? Løsner den letter om brenneren er varm?

3: Jeg merket at tennene på spindelen «høgget/tygget» littegran på tennene til rensenålen av og til på 111T, under justering av flammen. Finnes det noen løsning på det, eller vil det gå seg til etter litt bruk?

 

Den røde rødspritkannen: Det lille lokket på tuppn av helletuten er ikke tett. Er det noen måte å få det tett på, eller er denne rødspritkannen mest til pynt? Synes ikke den virket like trygg som en sitronsaft-flaske.

Forvarmer kun med Bioetanol. Den er tilnærmet sotfri (99%), men koker lett om du ikke har veke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være perfekt med en høyre- og en venstrerattet brenner når en skal lage mye mat 😉 

Min erfaring er at det tar lengre tid med forvarming av C, men har aldri tatt noe tid på det.

Om du vil bruke org.flasken er kanskje dette et tips (spol til ca 4 min)

Ellers bruker jeg selv en liten plastflaske, ala sitronflasken du nevner. Funker fint (selv om det ikke er "korrekt")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, esphojo skrev:

Må jo være perfekt med en høyre- og en venstrerattet brenner når en skal lage mye mat 😉 

Min erfaring er at det tar lengre tid med forvarming av C, men har aldri tatt noe tid på det.

Om du vil bruke org.flasken er kanskje dette et tips (spol til ca 4 min)

Ellers bruker jeg selv en liten plastflaske, ala sitronflasken du nevner. Funker fint (selv om det ikke er "korrekt")

Aha! Godt tips! :) 

Ja, greit med to forskjellige ratt ;) 

 

Jeg har faktisk hatt litt trøbbel med 111C i det siste, sporadisk.

Den kan finne på å brenne fint i noen sekunder eller ett minutt, så begynner den å hoste og spytte. Noen ide til hva som kan være årsaken?

Og noen idè om hvordan jeg kan renske opp i kanalene innvendig for å prøve det også? (Forgasserrens har null effekt, har prøvd, renset ingenting faktisk. Da var ovnsrens bedre, men såpevann mes sitronsyre er vel så bra). Eddik?

 

Ellers er det litt rart at spindelen i reservedelsettet til 111 ikke passer 111C, den stenger ikke helt om jeg bruker den spindelen. Og pumpelæret er for lite (kanskje det utvider seg om det ligger lenge nok i olje?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du måle om diameteren på de pumpene er ulike?
Jeg vet at Optimus 00 hadde slankere pumpesylinder på de første i forhold til de siste.
Spyttinga er vanskelig å forklare, jeg renger med at du har grei parafin (uten vann og partikler) i tanken, og at metallfilteret i koblinga mellom tank og brenner er sjekka.  (Rull med finmaska netting)

 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, dsk skrev:

Kan du måle om diameteren på de pumpene er ulike?
Jeg vet at Optimus 00 hadde slankere pumpesylinder på de første i forhold til de siste.
Spyttinga er vanskelig å forklare, jeg renger med at du har grei parafin (uten vann og partikler) i tanken, og at metallfilteret i koblinga mellom tank og brenner er sjekka.  (Rull med finmaska netting)

Repkittet står meket med 111/111B/111C, så det er rart at pumpelæret jeg kjøpte fra finn hjelmerud er så mye kraftigere bygget. Diameteren på pumpene tror jeg er lik, men jeg kan dobbeltsjekke senere.

Prøvde 111C en gang til i sted, skulle jo lage litt kaffe og det var en god anledning. Den brant uten å flamme opp nå, men det kom ett par "host". Kan virke som det er noe rusk i brenneren som løsner og flyr ut gjennom dysen av og til? Og kanskje det har kommet ut nå.

Jeg som nettopp har renset og vasket så godt jeg kan. Får prøve en gang til, men jeg sliter med å finne ut hva som kan løse opp evt. sot som ligger inne kanalene i brenneren? (forgasserrens virker som sagt overhodet ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooookeeeeyy! Da begynner jeg å nærme meg en løsning på problemene til 111C, tror jeg.

Her er bilde av brenneren som tilsynelatende var ren og pen, nedi blandingen som faktisk løser opp sot! 30 minutter:

7451A19F-21EF-492F-942E-428C5E603C53.thumb.jpeg.5d2258a7e19b93fd82c9cd13f21f7f0d.jpeg

Koblet høytrykkspyleren til brenneren i sted også, så det skal jeg gjøre igjen i kveld etter brenneren har fått bløtet seg noen timer. 

Det meste av dette kommer fra innsiden, er det rart den fusket litt?..

Tror jeg lager en egen tråd om brenner-rensing, for å ikke ta opp mer plass i denne tråden. Sikkert flere gamle brennere som har godt av en innvendig rens.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe, Det ser ut som kaffe, men jeg regner med at blandingen var litt annerledes :-)

Kjempeide med en ny tråd spesielt om rengjøring av brennere, kanskje vi skulle dele opp slik at vi har liggende en for tanker, en for reparasjon av pumper, en for å lage deler selv slik som pumpelær, pakninger etc?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, turthomas skrev:

Hei hvordan er det å fyre med alkylatbensin på denne 111en

20181111_135151.jpg

Det der er vel en ren parafinbrenner?

111B er en ren bensinbrenner, hvis det er den typen.

Hvis ikke brenneren brenner urent, soter eller avgir plagsom lukt ved bruk av parafin, ser jeg ingen god grunn til å bruke bensin :) 

Parafin tar litt mindre plass i sekken, fordi den har mer energi/høyere effekt per liter. (Men veier mer per liter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.