Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111 (hvor mange eier denne?)


runegutt123

Har du 111???  

127 stemmer

  1. 1. Har du 111???

    • Ja 111
      45
    • Ja 111B
      1
    • Ja 111T
      30
    • Ja 111C
      15
    • Beklageligvis har jeg ingen
      27
    • Ja, minst en av hver
      9


Anbefalte innlegg

Så var tiden inne til å finne ut hvor mange som eier en 111. Gode gamle travern som man har drassa med seg over alt.

Hvem har, og hvilke har dere.

Bare for ordens skyld:

111 er med bråkebrenner for parafin

111B er bråkebrenner for bensin, og finnes nesten ikke i Norge

111T (Trippelfuel) Stillebrenner i blå boks

111C (Cobra) Stillebrenner i sort boks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med ett ekstra alternativ for å ikke bare fange inn de som har eller ønsker seg en 111? For å fange inn de som har hatt og/eller overhode ikke kunne tenke seg en 111, kan du jo føye til som et mulig avkrysningsfelt:

"Nei, jeg foretrekker/har andre brennere."

Om det har interesse...

Og så burde du kanskje ta med den nye 111-en, 111+, den med nova-brenner. Er ikke den ute for salg nå?

Har forøvrig selv en nylig innkjøpt 111T, fra forsvaret. Kjekk den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kjøpte 6 stykker da de hadde militærutsalg i Bardufoss.

Ga vekk/solgte 5 stykker.

Kjøpe i ettertid to på Militærutsalg på nett.

Har to ute i boden. En er gåen, setet er ikke helt patent. Lånte den bort til en som brøt den i stykker.

Har en på hytta på fjellet.

Har en som jeg bruker selv.

Betalte 200-400 kroner pr. stk, alt etter stand og etterspørsel.

Noen med det "nye" brennerhodet og de fleste med det gamle.

Liker personlig det gamle brennerhodet best. Mest effekt i den. Minus er det at det er herk å være dysemekaniker på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Rune m. fl. vi må vel bare gjette.

Jeg mener at bråkebrenneren er best, den ble "ofret" for å få stillebrenneren T som i tilegg kunne markedsføres som triple fuel, men hvem bruker vel en slik på sprit?

Bensin, ja men det kunne vi få til med 111, bytte brennerhode ville tilsvare Colemans bytte av generator. Bytte til en mindre dyse var egentlig nok.

Så kom Cobra. Tyngre, dårliger loddet sammen, mer forvarming. ståltank. Antageig et salgsstunt fordi 111 C var billigere å produsere.

Nye eiere ser større potensiale i multifuel, samtidig med at Grønn linje er inn Sverige, brenneren er billigere, man forenkler produksjonen ytterligere, tilfredstiller kundene som bare skal ha 111 uansett hva som kalles 111.

Hva blir da det neste, hvis Optimus overlever.

Vi starte på nytt, og får en stillebrenner som er multifuel. akkurat som MSR, Primus og Coleman legger opp til.

Skal bli spennende å se om jeg kunne bli spåmann.

dsk

PS Bodde noen år i "Tertitten" (Engelsborg) boretslag, den forrige vaktmesteren var alltid bedre.....

Han som var der når bygget var nytt burde antagelig ha vært helgen. (ST Vaktmestern?)

Heldigvis kan vi jo sammenligne 111'ene, og de gamle er fortsatt eldst.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111b har aldri frista, kanskje fordi jeg liker parafin, kanskje p.g.a. gammel indoktrinering om at bensin er farlig?

Har litt lyst på Colemans siste, men den kommer ikke bare til å koste skjorta, men halparten av innholdet i ryggsekken også.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Den jeg har med bråkebrenner bråker ganske mye.

Stemmer det at den gir mere KW enn den med stillebrenner Rune?

Hva synes dere om dyseskift på bråkebrenneren :roll: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt effekt for 111 versjonene har økt fra kampanje til kampanje. Siden alle modellene oppgir å kunne fyre 2 timer på en tank (0,5 liter) og ingen av de soter nevneverdig, og FFI's målinger viser relativt lavt utslipp av CO, så tar jeg ikke dette spesielt alvorlig. (Hvor blir det av energien ellers?)

Bråkebrenner med flammering konsentrer nok varmen noe mer, og det kan hende at mer energi går til kjelen og mindre til omgivelsene. Jeg kjenner ikke til tester som sammenligner tiden for å varme 1 liter vann etc. hvor flere 111 varianter er med. En del andre faktorer påvirker også dette intuitive bildet. Bråkebrenneren tåler mer vind, og vil følgelig virke bedre utendørs i de fleste tilfeller, men jeg tror at forskjellene er marginale.

Uanstt vil valg av primus ofte være like individuell som valg av kjæreste, de færreste velger en de ikke føler at er å stole på, en del prioriterer vekt og utseende, og utrykket om å "se på mora :roll: (forrige modell) så ser du hvordan det holder seg" er vel ikke altid "helt på tryne" selv om det ikke akkurat gir mye håp for revlusjonerende nyheter.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hmmm...... Ikke mye svar der nei.

Bruker min (e) 111 primuser på langturer, skuterturer og på hytta.

Synes de er flott i og med at de tåler nesten alt, og driftssikker som fy.

Kunne allikevell tenkt meg en skikkelig lettvekter for jakt og turer på elva osv.

Idag pleier jeg å ha med en liten rødspritbrenner og 0,6ltr kaffekjel. Dette funker det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ned på lettvekt, er det tre ting som virker helt topp:

Borde (Sveitsisk bensinbrenner skal være verdens minste)

Svea123 (Bensinbrenner med lav vekt og integrert tank)

Primus eller Optimus 96 ( Men den må monteres for hver gang, Bruker parafin)

Alle disse veier under 1/3 av 111, og er velegnet for en til 2 personer.

Må du smelte sne og is for å få drikkevann, trenger du noe kraftigere, eks. Coleman eller 111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Srx (Ron)

De stillebrennerne en får kjøpt fra forsvaret, hvilken type er det?

T eller C??

Ser det forskjellige bokstaver på dysene, hva sto de for igjenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem hadde 111 primuser? Jeg har 4 stykker. Alle av den opprinnelige bråkete typen for parafin. Den ene er aldri brukt, står bare på utstilling i et vitrineskap. Jeg har ofte to brennere i vekseldrift på tur. Fyller da maks med renset parafin på begge, men fyrer ikke den andre før den første er halvferdig med å bråke i fra seg. Da sikrer jeg konstant drift på minst den ene av dem. Slike ting betyr noe ute på vidda i kampen mot litt for mange kuldegrader plassert i telt som luftes godt. Fantastisk nivåregulering av freseflammen. Småkoking er enkelt og stabilt. Forvarming relativt kortvarig med sprit og litt glassull/glava i forvarmerskåla.

Men du verden for et styr å skru dyse... Da krongler du mellom stigerørene i fire forskjellige håndgrep med verktøy for hver omdreining. Heldigvis gjør man ikke det så ofte med godt brennstoff. Synes også at tilstramming av grafittpakning krever for mye erfaring til at det blir en brukervennlig løsning for folk flest. Mange soldater har tulla her med altfor tett tilstramming. Så var det der med tilpassing av dysenål; "Reguleringsrattet dreies helt til høyre, rensenål settes ned, press på rensenål mens rattet dreies 1/3 omdreininger til venstre (3-4 knepp høres) rattet vris helt til høyre igjen og munnstykket settes på" Hvem er det som kjenner til slike prosedyrer?

Et annet problem med opprinnelig 111 er støynivået. Jeg har tatt med meg hørselvern flere ganger på tur.

Jeg hadde en 111C en periode. Skjønte meg aldri helt på den Cobra-saken... Ustabilt og merkelig. Selv med renset, god parafin kunne den plutselig lage gule flammer og/eller brenne dårlig. Oppstarten lærte jeg aldri. Trodde jeg skulle fyre igang på restene fra forvarmingsflammene. Dette med å fyre manuelt på toppen av brenneren etter at spriten hadde slukna, var noe jeg aldri fant ut av. Svidde av mye lakk. Det ble stygt og fælt. Pumpa hadde O-ringer. Var ikke helt bra, det heller. Hurra for gamle lærpakninger! Stor fordel med støynivået. Det skal Cobra'n ha... Men lunefull og rar var den helt til jeg solgte den til noen venner. Nå står den i boden deres og er pensjonert til fordel for en gassbrenner. For en skjebne...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro hvorfor den gode gamle bråkebrennern aldri er laga i sånn slangeutgave.

Den montert i en trangia, og en skikkelig slange eller rør til siggflaska....

Det hadde vært saker det.

Da hadde du vel fått muligheten til å lage en "KAP" med bråkebrenner, det må være det eneste mer pålitelige enn KAP som jeg desverre ikke har, og desverre ikke lages mer.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.