Gå til innhold
  • Bli medlem

OMNIFUEL VS NOVA


jlindseth

Anbefalte innlegg

Hei

jeg skal å kjøpe meg primus i morgen. Enten skal jeg kjøpe omnifuel eller så skal jeg kjøpe nova..

Jeg har lest mange tester, men blir ikke helt klok på hva som er det beste valget.

Jeg har brukt hiker 111 de siste 5 årene og er veldig fornøyd med den. Spesielt den versjonen med bråke brenneren. Da den i mine øyne er mye mer pålitelig en den stille brenneren. Minuset med bråke brenneren er at den er vanskelig å skru på når ting faller fra hverandre. I tilegg tar hiker 111 for mye plass.

Jeg ønsker anbefalinger på omnifuel eller nova?

Mine kriterier er: 1. Pålitelighet (den skal brukes på turer på opp til 3 uker). 2. Den må være enkel å skru på når noe først går til helvet. 3. Det må brenne bra på F34

4. Støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Mitt tips er å kjøpe den du får billigst av Nova eller Omnifuel. Begge har sine fordelar og ulemper, så det blir litt hips om haps etter mi meining. Det viktigste er å bli kjent med primusen slik at ein kan bruke den i "blinde". Hugs reparasjonssett :)

SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd omnifuel, men kan trygt anbefale "gammel-novaen"

Ser at andre klager på at den bråker, men siden det er min første primus har jeg aldri tenkt på det.

En kompis tråkket på min med det resultat at beina ble bøyd men det var bare å bøye tilbake.

Hvis du leser om folk som klager på lekasjer i hurtigkoblingen så ikke hør på disse! Det er evneveike som ikke kan eller vil lære seg å bruke primusen.

Tror du blir fornød uansett med en av de to ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at du vil ha primus med slange? Hva er F34?? (Er dette noe parafingreier???)

Bra ting bensin:

Coleman 440 og 400

Svea123

Optimus 8R

Parafin:

Alle typer 210 f.eks Høvik verk Standard 41

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=412404445

Alle typer 96

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=412596748

Glem stillebrenner og parafin. Det fungerer nesten aldri bra nok.

De to typene parafinprimus jeg her har nevnt, er nesten u-slitelige. Godt gammelt og utprøvd. F.eks tok Monika Kristensen en 00 med på polferd.

Rep sett er tull og bør ikke være nødvendig!!

Slangeprimus:

MSR har bra saker, men primus med slange er og blir ei løsning hvor mye kan gå galt. Har du hatt lekkasje en gang, tenker du deg om både to og tre ganger før du vil bruke en slik igjen.

Nova har endel feilproduksjon, så jeg ville valgt Omnifuel, hvis det stod mellom disse to.

412404445.jpg

412596748.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess takk for svar.. Ble nova pluss. Har prøvebrent den i dag.. Ser meget bra ut..

Alt nytt er skremmende, men mye av det virker forbausende bra, er kjempefornøyd med min gamle Nova, riktignok er 111 med bråkebrenner favoritten hvis jeg slipper å bære den, men den er en del for tung.

Vi venter spent på å få høre om hvordan reguleringen med å vri slangen fungerer.

Det er i hverftall deilig å kunne forvarme med parafin, kunne koke enkaffekjele og hverken ha sot på brenner eller kjele.

Lykke til.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med Nova, har omnifuel selv. Mine erfaringer er kun gode - en kjempebrenner til en utrolig bra pris (900 kr på XXL).

Forøvrig bør man ta uttrykk som "omnifuel" og "brenner på alle drivstoff" med en klype salt. Du må ofte skifte dyse mellom drivstofftypene for at virkningsgraden skal bli best mulig.

Dessuten brenner ikke alle drivstoff like rent. Parafin - og spesielt F34 - vil sote og legge igjen urenheter i mekanismen. Resultatet er pussing og kortere levetid på delene. Derfor skyr jeg det som pesten.

Min erfaring er at gass og bensin (renset, 4-takts) er det beste. Bensin bruker jeg bare når det er meget kaldt. Gass fungerer godt selv om det er minusgrader (til nød kan boksen forvarmes mot kroppen eller over flamme). Jeg har brukt gass helt ned til 15 minusgrader.

Ingen sot og ingen forvarming. Eneste aberet er på lengre turer, da blir det mye tombokser, og bensin er nok bedre.(med mindre man har hund og pulk)

Et kjekt tips er å forvarme primusen med en gassboks, for så å bytte over til bensinflaska - fungerer bra.

Bensindysa funker helt flott til gass også.

Drivstoffprisen bør ikke være noe argument da man ikke bruker SÅ mange liter i året.

Et rep.sett er kjekt å ha, hvis primusen mot formodning skulle knele er man forberedt.

Etter et par tre års heftig bruk med gass og bensin er min omnifuel like blank og fin.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Glem stillebrenner og parafin. Det fungerer nesten aldri bra nok.

De to typene parafinprimus jeg her har nevnt, er nesten u-slitelige. Godt gammelt og utprøvd. F.eks tok Monika Kristensen en 00 med på polferd.

Rep sett er tull og bør ikke være nødvendig!!

Aldri om eg drar på vintertur utan reparasjonssett til primusen! Noko anna meiner eg er uansvarleg.

SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsettninga for rep-sett, er at der finnes noe å repparere.

Tar du f.eks en svea 123, finnes der ei pakning nitrille på tanklokket, og ei grafittpakkning på regulatorn.

Optimus 00, ei pumpepakning av lær, ei pakning nitrille på tanklokket.

Coleman 400 og 442: Ei pumpepakning av neoprene. Pakning i tanklokket er av nitrille.

Den vesentlige forskjellen på disse primussene, og slangeprimus, er at der ikke er et hav av o-ringer.

O-ringer brytes ned av parafin og bensin, so is it bare.

I tillegg er det velsigna lite bevegelige deler som kan gi en grå hår i hodet.

Skulle jeg gått over Grønnland, hadde heg tatt med min Oprimus 00, og en Primus 96 som backup.

I tillegg hadde jeg valgt å ha med ei pumpepakning eller2.

For turer innaforr fastlandsnorget, hadde jeg valgt Coleman 400, 442 eller 533 uten å ha med noe som helst anna, og Svea123 som backup.

Backup er kun aktuelt hvis man må smelte sne for å overleve.

SRS, hvis du ser på de primussene jeg snakker om, vil du fort oppdage at rep-sett er tull. Hva f.... skal man repparere??

En liten skiftnøkkel og et multiverktøy er derimot kjekkt. Har man da med noe solid tape (sportstape/McGyvertape/Vulktape) klarer man å fikse det meste av andre repparasjoner (knekkte skistaver og sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder ved kjøp av MSR, Coleman og andre ting med slange.

Jeg ser jo at en og anna slangeprimus drar på Polferd, og da er det ikke en tur til Vinmonopolet jeg snakker om.

Jeg for mitt vedkommende liker å fyre inni telt, og gjerne med bensin, men jeg er skeptisk til slange.

Vektforskjellen med og uten slange, er så liten at det har liten praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.