Gå til innhold
  • Bli medlem

Har tenkt å kjøpe meg jakke med eVENT membran, noen erfaringer??


etotore

Anbefalte innlegg

Hei

Har vært på en del sider om membran matrialer og funnet et matriale, stoff som ser spennende ut.

eVent heter det,, det skal puste mye mere enn Gore-tex..

Mitt problem er jeg like ofte blir våt fra innsiden og ut, svetter skikkelig bra... :)

http://www.montane.co.uk/productdetails.php?productid=55&rid=8

eller

http://www.rab.uk.com/products_waterproof.html

Ser ut som spennende produkter...

hvis noen vil se testene så ligger en her..

http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf#search=%22eVENT%20gore-tex%20test%20membranes%22

På den første tegningen er det om å gjøre å ha lavest mulig motstand..

Den andre tegningen er det best å ha høyest mulig verdi...

Mitt spørsmål, er det noen som har prøvd dette stoffet i praksis?

Holder det tett over tid?

Merker man at det puster bedre under praktisk bruk?

Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Rab Latok jakke som jeg nå brukt i litt over to år. Min erfaring er at det puster mye bedre enn andre membraner. Vanntettheten har vært god så langt. Men hvor lenge det holder vet jeg jo ikke.

Neste jakke blir nok også en i event.

En jakke som ser grei ut er Montane super fly XT eller hva den nå heter.

Jakka jeg har er ganske kort men har altså fungert bra både sommer som vinter.

Pleier også bli fort våt på innsiden men har holdt meg betraktelig tørrere med event. Har ikke hatt den klamme følelsen jeg har hatt i Gore-Tex og Dermizax.

Har kommet en del indikasjoner på at event ikke er så holdbart uten at jeg kan vise til noen rapporter, bare rykter.

Oppsummert: Har vært meget fornøyd med event.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har og ei Rab Latok jakke, er storfornøygd med den. Føles mindre klammt enn gore-tex, men synes gore-tex paclite jakka holdt seg litt bedre i regnvær, men slikt er vanskelig å sammenligne sidan forhold aldri blir heilt like. Eg kan varmt anbefale å gå for ei event jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montane eVENT® Super-Fly XT Jacket.

Ser ut til å være et meget godt alternativ.

eller Rab Suilven Jacket..

Forsterkninger på skulder og hofter, viktig ved bruk av sekk.

Fant en bruks test, at eVENT "normal stoffet" ikke var så god mot mekanisk slitasje...

Les bruk av sekk.

Så bruker man mye sekk, så bør man se etter jakker med forsterking på skuldre, eventuelt hofter.

Men bruks tilbakemeldingene på puste følelsen av stoffet var at de merket den tydelig..

Gore-tex membranen er jo kjent for å begynne å lekke når den blir skitten..

Eller en tids bruk, det mest hardføre stoffet ser ut til å være Derimax..

Men det puster ikke så godt..

Etter denne turen har Rab gjort forandringer på jakkene beregnet for bruk av sekker.

Forsterket stoff på skuldre osv..

Linken til rapporten http://arken.umb.no/~dagnly/npl/utstyrrapp.htm

Jeg vil prøve Montane først...

Jeg kommer tilbake med hva det blir, og en tilbakemelding her senere.

Takk for alle fine meldinger og god hjelp.

Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

eVENT er det mest "pustende" membanen som finnes per dags dato... har lest testrapporter fra uavhengig test utført av det amrikanske forsvaret... gore kommer med nye gore tex produkter i løpet av året.. xcr og vanelig gore tex gå ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eVENT er det mest "pustende" membanen som finnes per dags dato... har lest testrapporter fra uavhengig test utført av det amrikanske forsvaret... gore kommer med nye gore tex produkter i løpet av året.. xcr og vanelig gore tex gå ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.