Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelhenger


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe den sykkelhengeren de har på OBS! Praktisk er at den kan også brukes som en håndtralle, greit å trille ved og sånt fra bilen. Dessuten er den kun bagasjehenger, ikke sånn som er bygget til å dra på dritunger.

Men den er jo neppe av høyeste kvalitet osv da siden det er OBS! og den koster en tusing. Men må den være av høy kvalitet for å fungere greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du bør se etter hvis du skal bruke den mye er hvor lett den er å ta av og på sykkelen, og hvis du skal langt med den bør du ta en titt på vekta og hvordan den manøvrerer i trafikk. Skal du bare til og fra lokalbutikken en gang i blant kan du bruke hva som helst, og en henger er virkelig genial til å handle mat i.

Vi hadde en lett og hendig (og dyr) Burley Solo til vår "dritunge", og jeg skjønner fortsatt ikke hva jeg tenkte på da vi solgte den, godt brukt og gjennomslitt. Har savnet den mange ganger siden til bagasjetransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig tenkt å bruke den til lengre sykkelturer, sånne over et par dager. Dvs. at da betyr det lite hvor raskt man hekter den av og på. Så da er det vel egentlig ikke det viktigste hvordan det er å svinge med, men kanskje mer viktig hvor stabil den er over tid.

Men det å bruke den til mathandling høres intet mindre enn genialt ut!! Eneste er at det er sjeldent jeg drar avgårde med sykkel med kun det som formål. Blir gjerne en tur til byen, innom flere steder...og da er det kanskje fort litt drass å dra med henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flere år gammel Burly sykkelhenger av den typen du kan frakte det du kaller dritunger i. Jeg har vel så god erfaring med å frakte turustyr i denne. Det betyr bare at den har plass til mer og tåler tyngre lass enn den typiske rene bagasjehengeren gjør. Ulempen kan være (om du f.eks. sykler i Danmark eller i fjellet) at den er et større vindfang.

Nok om det. Det jeg mener er viktig med en sykkelhenger er følgende fire egenskaper:

1) Den må være solid laget. (sjekk sammenkoblinger, sveiser og liknende for om mekanikken virker god).

2) Den skal ha lav vekt. Jeg ville ikke vurdert annet enn aliminum og stoff (evt svært lett hardplast eller annet lettmetall) i konstruksjonen. Utgjør hengeren en vesenlig vekt i forhold til bagasjen, så er du bedre tjent med sykkel-bagger.

3) Sjekk at hengeren triller lett (igjen dette med god mekanikk) og at hjulene er relativt smale og store (diameter).

4) Antageligvis aller viktigst: HENGEREN MÅ IKKE PÅVIRKE SYKKELEN. Dvs dersom hengeren festes oppe på bagasjebrett eller liknende, så glem det. Feste skal foregå nære navet på bakhjulet av sykkelen og festeleddet må være så fleksibelt at du uten problemer vrir og vender på sykkelen i alle retninger. Det skal f. eks. ikke være noe problem (les påvirkning fra hengeren) å legge sykkelen fra seg på bakken med hengeren festet på. Sykler du med tom henger, så skal du ikke merke noe til at den er der.

Håper dette var til noen hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.