Gå til innhold
  • Bli medlem

Svea 123 spørsmål


Dynabel

Anbefalte innlegg

Leste ett eller annet sted, ( husker ikke hvor ) at å la Svea 123 brenne tørr, altså helt tom, var skadelig for veken som ligger nede i tanken.

Er det noe i dette?

Jeg har vært nøye med å unngå dette, og har fylt tanken hver gang brenneren skal brukes.

Har to stk 123'er, en av gamle typen uten rensenål innebygd og en R type med innebygd nål.

Synes den eldste brenner "litt" bedre en den nye.

Runegutt har du peiling, eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå lysner det her :)

Ser ut til at det skal være mulig å bytte veken selv ja.

Fin lenke foresten, mye å lese der.

Har noen kokeaparater og div blåselamper liggende som jeg kanskje kan finne ut litt mer om på den siden.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er selvsagt lov å sende en mail, hvis man plages med primussen, eller trenger noen å skryte til, eller trenger noe deler eller.no.

Det meste kan skaffes.

Har forresten fått meg noen ruller Nitrille, til å lage ordentlige pakninger av. :)

Ian på spiritburner, er kjempeflink til å lage nye merkelapper. Har et ark med alle 111 utgavene, i rett størelse etc.

Det ser mye penere ut med rett etikett når man lakker opp en gammel primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med rep-arbeidet?

Har du starta på oppussinga av gamle primusser?

Er selv ferdig med to 1966 Coleman 536, militærprimus for bilbensin.

Morsom sak, og med reservedeler inni pumpa.

Veier rundt 700g, og har omtrent samme brennern som Nova

coleman536spec_sheet.jpg

Har også pussa opp en Enders militærbrenner, bensin. Tyske hær

En utrolig bra stillebrenner på den.

Må være den stilleste primus laget noensinde. Btw. man kan bruke Endersbrennern på Svea123, og dermed få en stille Svea.

Tror jeg har verdens mest tålmodige kone. Her er primusser overalt. :roll:

post-1426-133474438113_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Ser at det nevnes klistremerker til gamle primuser.

Er det noen som sitter på og evenuelt kan avse klistremerke til Optimus 8R Hunter.

Har fått tak på ny kasse, men vil gjerne komplettere med nytt klistremerke også

Takknemlig for svar! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Når det gjelder slike samleting som primuser, gamle radioer, gamle biler, you name it, er det sikreste å ønske seg slik fra seg selv. De nærmeste omgivelsene har lett for å se bivirkninger av manien, og bringer heller etterbarberingsvann ol. Men èn Primus burde nå allikevel gå an. Du får ønske det sterkere neste år, og ønske overfor enda flere potensielle julenisser. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den ellers så trofaste Svea 123R har en vesentlig svakhet. Liten tank i kombinasjon med sårbarhet ift tørrgang i veka.

Jeg klarte det til slutt... Glemte sjarmtrollet mitt i full fyr for et par dager siden. Kokte tørt og veken er svidd. Den virker fremdeles, men brenner i varmeste laget. Tenkte jeg skulle prøve å heve veken, men dette er jo ingen vanlig parafinlampe lissom.... Skjønner ikke helt hvordan man skal komme til med bomullshyssing og piperenser....

Et grunnleggende spørsmål;

1. Skal det være mulig å skru messingtanken av resten av brenneren? Jeg tar i alt jeg har, men det sitter bom fast. Ser likevel ut som en gjenget overgang på delelisten.

2. Hvordan stapper jeg veka oppover i brennerrøret på vei til dysa og regulator? På delelisten er det en liten tynn tråd festet til selve veka. Skal den brukes nå til å dra veka opp i røret?

3. I det vanlige rep.kittet utviklet for Optimus/Svea 123R Climber og Optimus 8r Hunter, er det pakninger, dyser og nåler og ditt og datt... Hvor er veka? Må jeg lage veke selv av en bunt med bomullshyssing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp, runegutt123! Har funnet verktøy, varmet opp tanken litt og brukt krefter for konge og fedreland... Da løsnet det omsider. Veken fra midten av 70 - åra er nå erstattet med en tjukk bomullstråd. Nå fyrer den som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nettopp et uhell med en Russisk R8 (kopi av optimus 8R)

Dette er firkantutgaven av 123, og har dermed veke.

En eller anna russisk nisse hadde fyrt med diesel, eller stearinlys eller smult, så jeg var klar over at veken måtte skiftes.

Russiske mutre følger helt egne størelsesnormer.

Uansett rå vold og sveisetang ressulterte at hele mutra som holder tank og brenner sammen

brakk i gjengene :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt, bokstavelig talt. Håper du finner en ny. R8 skal være noe av det beste av selvdrevne primuser som noen sinne er laget. Det er tankevekkende at Svea'n som ellers har vært det enkleste og mest trofaste systemet av alle jeg har plutselig krevde bilverktøy fra naboen for å kunne repareres. Tenk om jeg hadde svidd veka på en av mine lange turer på vidda? Grøss!

En helt annen sak; Finnes det norsk importør for digre parafinprimuser av typen Base Camp 5023? Den må ha skikkelig bråkebrenner. Har aldri klart å få cobrasystemet til å fungere ordentlig. Nå opplyser hjemmesida der i gården (http://www.base-camp.co.uk/Manaslu/Two%20Pint%20Stoves/Large%20st.htm) at lageret er tomt og det betalingsopplegget med å måtte oppgi kortkoder og VISA fullmakt i en vanlig E-mail, synes temmelig useriøst.... (Dette vil i så fall bare bli et nostalgisk "kjekt å ha produkt")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.