Gå til innhold
Dynabel

Svea 123 spørsmål

Anbefalte innlegg

Leste ett eller annet sted, ( husker ikke hvor ) at å la Svea 123 brenne tørr, altså helt tom, var skadelig for veken som ligger nede i tanken.

Er det noe i dette?

Jeg har vært nøye med å unngå dette, og har fylt tanken hver gang brenneren skal brukes.

Har to stk 123'er, en av gamle typen uten rensenål innebygd og en R type med innebygd nål.

Synes den eldste brenner "litt" bedre en den nye.

Runegutt har du peiling, eller andre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har skrudd mye på Svea.

Når veken går tørr, svir du enden på den. Dette ressulterer til slutt i at den slutter å virke, og vekebytte må til.

Å bytte veke er relativt enkelt da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da har jeg gjort ting riktig :D

Mange takk for hjelpen :!:

Forresten, hvis uhellet skulle være ute, er det mulig å lage veken selv, av hyssing eller lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, gode tips.

Nå har ikke jeg skjemaet over hvordan 123'n er bygd opp i nærheten, men hvor/hvordan er det piperenseren skal benyttes? Til å holde veken samlet nede i tanken eller........?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå lysner det her :)

Ser ut til at det skal være mulig å bytte veken selv ja.

Fin lenke foresten, mye å lese der.

Har noen kokeaparater og div blåselamper liggende som jeg kanskje kan finne ut litt mer om på den siden.

Takk for hjelpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det er selvsagt lov å sende en mail, hvis man plages med primussen, eller trenger noen å skryte til, eller trenger noe deler eller.no.

Det meste kan skaffes.

Har forresten fått meg noen ruller Nitrille, til å lage ordentlige pakninger av. :)

Ian på spiritburner, er kjempeflink til å lage nye merkelapper. Har et ark med alle 111 utgavene, i rett størelse etc.

Det ser mye penere ut med rett etikett når man lakker opp en gammel primus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk for tilbudet, mulig jeg også benytter meg av det :shock:

Har nemlig ett par brennere jeg skulle hatt moro av å få i stand ( De bør jo virke ) Og da trenger jeg litt info om hva jeg tenger å gjøre med de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan går det med rep-arbeidet?

Har du starta på oppussinga av gamle primusser?

Er selv ferdig med to 1966 Coleman 536, militærprimus for bilbensin.

Morsom sak, og med reservedeler inni pumpa.

Veier rundt 700g, og har omtrent samme brennern som Nova

coleman536spec_sheet.jpg

Har også pussa opp en Enders militærbrenner, bensin. Tyske hær

En utrolig bra stillebrenner på den.

Må være den stilleste primus laget noensinde. Btw. man kan bruke Endersbrennern på Svea123, og dermed få en stille Svea.

Tror jeg har verdens mest tålmodige kone. Her er primusser overalt. :roll:

post-1426-133474438113_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Ser at det nevnes klistremerker til gamle primuser.

Er det noen som sitter på og evenuelt kan avse klistremerke til Optimus 8R Hunter.

Har fått tak på ny kasse, men vil gjerne komplettere med nytt klistremerke også

Takknemlig for svar! ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Julenissen?

Kan ikke være julenissen! Jeg ønsket meg primus til jul, men fikk det ikke, og jeg har vært veldig snill i året som gikk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei! Når det gjelder slike samleting som primuser, gamle radioer, gamle biler, you name it, er det sikreste å ønske seg slik fra seg selv. De nærmeste omgivelsene har lett for å se bivirkninger av manien, og bringer heller etterbarberingsvann ol. Men èn Primus burde nå allikevel gå an. Du får ønske det sterkere neste år, og ønske overfor enda flere potensielle julenisser. :wink:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ellers så trofaste Svea 123R har en vesentlig svakhet. Liten tank i kombinasjon med sårbarhet ift tørrgang i veka.

Jeg klarte det til slutt... Glemte sjarmtrollet mitt i full fyr for et par dager siden. Kokte tørt og veken er svidd. Den virker fremdeles, men brenner i varmeste laget. Tenkte jeg skulle prøve å heve veken, men dette er jo ingen vanlig parafinlampe lissom.... Skjønner ikke helt hvordan man skal komme til med bomullshyssing og piperenser....

Et grunnleggende spørsmål;

1. Skal det være mulig å skru messingtanken av resten av brenneren? Jeg tar i alt jeg har, men det sitter bom fast. Ser likevel ut som en gjenget overgang på delelisten.

2. Hvordan stapper jeg veka oppover i brennerrøret på vei til dysa og regulator? På delelisten er det en liten tynn tråd festet til selve veka. Skal den brukes nå til å dra veka opp i røret?

3. I det vanlige rep.kittet utviklet for Optimus/Svea 123R Climber og Optimus 8r Hunter, er det pakninger, dyser og nåler og ditt og datt... Hvor er veka? Må jeg lage veke selv av en bunt med bomullshyssing?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veke lager du av bommulstråd og piperenser eller binders eller ståltråd.

Du skal kunne ta hele regulatordelen av tanken.

Ei tang til oljefilter er fin til å holde tanken.

Sveisetang el fint for å få av regulatorstykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp, runegutt123! Har funnet verktøy, varmet opp tanken litt og brukt krefter for konge og fedreland... Da løsnet det omsider. Veken fra midten av 70 - åra er nå erstattet med en tjukk bomullstråd. Nå fyrer den som før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nettopp et uhell med en Russisk R8 (kopi av optimus 8R)

Dette er firkantutgaven av 123, og har dermed veke.

En eller anna russisk nisse hadde fyrt med diesel, eller stearinlys eller smult, så jeg var klar over at veken måtte skiftes.

Russiske mutre følger helt egne størelsesnormer.

Uansett rå vold og sveisetang ressulterte at hele mutra som holder tank og brenner sammen

brakk i gjengene :evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da voldsomt, bokstavelig talt. Håper du finner en ny. R8 skal være noe av det beste av selvdrevne primuser som noen sinne er laget. Det er tankevekkende at Svea'n som ellers har vært det enkleste og mest trofaste systemet av alle jeg har plutselig krevde bilverktøy fra naboen for å kunne repareres. Tenk om jeg hadde svidd veka på en av mine lange turer på vidda? Grøss!

En helt annen sak; Finnes det norsk importør for digre parafinprimuser av typen Base Camp 5023? Den må ha skikkelig bråkebrenner. Har aldri klart å få cobrasystemet til å fungere ordentlig. Nå opplyser hjemmesida der i gården (http://www.base-camp.co.uk/Manaslu/Two%20Pint%20Stoves/Large%20st.htm) at lageret er tomt og det betalingsopplegget med å måtte oppgi kortkoder og VISA fullmakt i en vanlig E-mail, synes temmelig useriøst.... (Dette vil i så fall bare bli et nostalgisk "kjekt å ha produkt")

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.