Gå til innhold
  • Bli medlem

forsøpla skog?


mariusd

Anbefalte innlegg

Her om dagen skulle jeg ut i skauen rett på utsia av huset mitt for å fyre sesongens første (lovlige) bål.. Med stor glede tok jeg med meg bålkjela og litt te (liker ikke kaffe enda.. hehe) og gikk med en behagelig ro inn i skogen. Omsider finner jeg den første bjørka med tørr og god never i haugetall. Jeg starter ivrig å plukke av, etterhvert som jeg plukker oppover ser jeg et hakekors rissa inn i treet. Helt paff står jeg og ser på det, og ser meg automatisk litt rundt. Sannsynligvis er dette bare unger eller ungdommer som har lekt seg med ting de ikke helt har visst hva var, men dog, jeg likte det ikke. Skogen rett utafor huset, hvor jeg alltid har følt meg fri, har brått blitt til et sted hvor jeg føler at hver stein og furu står å glor på meg. På stien har det også blitt mer og mer søppel opp igjenom tidene, men dette har jeg blitt så vandt med at jeg ikke bryr meg nevneverdig om det, dessverre. På de siste meterne opp mot "utsikten" hvor jeg har planlagt å ha bål, ser jeg igjen en litt skremmende sak. En slags bong (flaske med to hull i, slike som hasj brukere benytter seg av) liggendes. Denne har jeg aldri sett før, så den må være rimelig "fersk", ettersom jeg går opp til dette stedet for å finne roa riktig så ofte.

Joda, bålet ble fyrt opp, jeg satt der i et par timer, men oppdagelsene med hakekorset og hasjbongen gjorde at jeg aldri fikk helt roa.

Det samme gjelder vestmarka i byen. Stadig ser jeg nye rester av uteliggere som har glemt å ta med seg avisene sine videre på sin ferd, og jeg begynner å bli rimelig dritt lei av det. Er det slik at man MÅ reise flere timer for å få roa i norsk natur (unngå forsøpling, hakekors, sprøytespisser eller ølflasker), så blir jeg lei meg. Det er da ikke dette vår kjære, norske natur skal bli brukt til? Er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Det er nokk slik det begynner å bli dessverre!

Nå ser ikke jeg så masse hakekors og hasjpiper på mine ferder i utmark. Men stadig finner jeg rester og søppel rundt omkring.

En haglpatron som ligger og ruster, bryr jeg meg ikke så hårdt om, men plast og metall ellers liker jeg ikke.

Ivertfall, det mest lønnsomme som har kommet i det siste (siste og siste?) er ølbokser. Mye enklere for alle og ta med tomgodset.

PS? Katti e det lov å tenne bål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått inntrykk av at forsøpling i naturen blir mer og mer utbredt,bor i Lillesand kommune,Aust-Agder. Er ikke så veldig mange flotte tur områder her,men de få vi har,er du garantert å finne søppel i,enten det er i form av engangsgriller som ligger strødd,tomflasker eller godtepapir.

Hadde meg forresten også en padletur med kano ned Tovdalselva i sommer ( Birkenes kommune ),den elva har alltid sett så fin ut fra veien.

Da jeg fikk ut kanoen,og padlet nedover et stykke,var det til min forbauselse søppel ned langs dalsida til elva fra riksvegen. Her hadde folk stoppet langs vegkanten,og dumpet alt ifra bilmotorer,vanlig søppel,bildekk og vaskemaskiner !

Vi har til og med GRATIS søppeltømming for privatpersoner i Lillesand/Birkeland,allikevel bestemmer de seg for å dumpe søpla i naturen... UFORSTÅELIG !!

Bålfyring er lovlig fra 15 September tar jeg ikke feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et lite paradoks at det er flere og flere som driver en eller annen form for friluftsliv, mens respekten for naturen blir stadig mindre og mindre. Det ender vel opp med at vi får reguleringer tredd ned over hodet på oss p.g.a. alle de som ferdes utendørs uten å ta hensyn til hverken naturen eller andre. Spørsmålet er hva man kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hva menes med respekt for naturen da.

Jeg levner aldri søppel på fjellet.

At jeg tenner bål hvis det passer meg er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror hva harhauga mener med det er at en skal ta hensyn til naturen. Har det vært en tørr periode, så bør en heller ikke fyre opp et bål. At flere og flere friluftsfolk og andre fyrer bål etter hva de ønsker (uavhengig av om det har vært tørt eller ikke), gjør at oss som tar hensyn til naturen må forholde oss til reguleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Man e da oppvokst med å gå fjellet, og tent bål etter behov.

Eneste med tørre forhold er at man bør man ta mere hensyn, og være sikker på at man ikke gjør noe dumt.

Eneste som skal til er erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.