Gå til innhold
  • Bli medlem

Gullfjellet - Anton Bergs travers??


jarle

Anbefalte innlegg

Som eg kanskje har nevnt tidligare "oppdaga" eg Gullfjellet på nytt då eg var heime i veka før påske. Brått har området endra seg frå kjedelig tur til Redningshytta, og evt joggetur til toppen for fin utsikt, til fjellsportarena. På brekurset i sommar kom eg og ein instruktør i snakk om nettopp Gullfjellet, og han nevnte noko han kalla "Anton Bergs travers"? Beskreve som ei "alpin" rute til Gullfjellstoppen. Dette har etter kvart utvikla seg til planar om gjennomføring i jula, gjerne som den tradisjonelle 2. juledagsturen. Igår var eg i bryllup, og inviterte med brudeparet på denne turen, så no er det kanskje på tide å finne ut kor denne ruta går... nokon som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hørt om Anton Berges travers, men om Anton Berges renne. Kanskje er det to forskjellige ting, men går du inn i Glumregjilet, går det flere renner fra gjilet og opp mot toppeggen. Jeg mener at det første og bratteste renna heter Anton Berges renne. Mannen min og jeg gikk for en del år siden en lettere renne på vinterstid. Vi gikk et stykke oppover på ski og trakket oss oppover i tau og med sikringer til toppen av eggen. Vi nåtte toppeggen et lite stykke nærmere toppen enn Anton Berges renne. Glumregjilet er et veldig spenstig sted. Jeg foreslår at du neste gang du kommer til Bergen drar på en rekognoseringstur og sjekker forholdene. Det er også greit å følge gjilet rett fram og komme opp i et skar nord for Gullfjellstoppen.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Berges Egg er en artig tur. Hvis du går inn i Glumrejelet ligger den til høyre rett før den tydelige snørennen som skjærer opp mot høyre. Eggen utgjør kanten av "veggen" på rennens høyre side. Det er ikke en travers, men mer en egg/vegg/flanke som ender på en fortopp av Gullfjellet. Det er gått mange varianter i årenes løp, men det blir mest klatring hvis du starter på selve eggen og følger den direkte. Hvis du klatrer lengre til høyr blir det lettere.

Hvis du følger den direkte varianten er det ca 2 taulenger med grad III/IV i starten, deretter følger snøbakker avbrudt av korte hammere til toppen. Mye av klatringen foregår i frossen mose. Jeg ville tatt med noen fjellbolter og en friend nr. 4 i tillegg til annet utstyr. Du kan returnere ned rennen ved siden av, men vær forsiktig med skavlen på toppen. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om ruta, men husker ikke så mye.

Det stod en artikkel med en fører i bergens tidene en stund tilbake så du kan jo sjekke om du finner denne artikklen.

Der var rut o.l. beskrevet

Jeg har skannet artikkelen som sto i Bergens Tidende Magasinet i november 2004, send meg en e-post så skal jeg sende den til deg.

Mvh

Einar Grieg

Bergen Turlag

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få lagt artikkelen ut her slik at andre nyssgjerrige kan få lese den også?

Evt kan du kanskje legge den på serveren bergen turlag bruker?

Tenkte på det, men er litt usikker på rettighets spørsmål på den slags. Noen som kan jussen på det?

-Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet, den tydelige rennen som ligger til venstre (øst) for Anton Berges Egg kalles av noen for Anton Berges Renne. Imidlertid har den et annet navn blant veteraner på Gulfjellet, Pilatusgjelet. Det er også en annen mindre tydelig renne nærmere Gulfjellstoppen. Om denne har et eget navn er jeg usikker på.

Glumregilet med tilliggende herligheter er et fantastisk fint sted, juvelen blant Bergens fjellterreng, spør du meg.

Spesielt vil jeg nevne mulighetene for bratt skikjøring her, men vær obs, terrenget er veldig utsatt for skred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur på Gullfjellet i begynnelsen av mai 2004 tror jeg. Gikk en kveldstur over Gullfjellet fra vest mot øst, endte på Trengereid og tok toget til byen derfra. Er dette bilder fra Glumregilet, er Anton Bergs renne med på et av bildene kanskje ? Jeg er ikke spesielt kjent her, har bare vært her en gang. Bergens kommunetopp - been there - done that.

post-480-133474438076_thumb.jpg

post-480-133474438085_thumb.jpg

post-480-133474438093_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener dette er bilder av Glumregjilet. Hvis du ser på det siste bildet, mener jeg at Anton Berges egg er helt til høyre, Anton Berges renne eller Pilatusgjilet om du vil er rennen rett til venstre for eggen. Den neste rennen er det lette uten navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.