Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagsmarsj - Hvor langt er det?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

"En dagsmarsj" må være en svært individuell distanse. Jeg selv har vel bare gått 30-40 km på en dag, men har heller aldri prøvd å strekke meg til å gå kjempelangt. Har jo noen her på forumet som har trasket bort i mot 5 mil på enkelte tur-rapporter, så da er sikkert rekorden mye lenger enn det? Vet i fra pilgrimsruten til Santiago, at enkelte går helt utrolige dagsetapper der på opp mot 60 km pr dag.

Sjekket litt i Guiness rekordbok, og fant en finne som hadde gått 415,5 km på 24 timer, men det var på ski da :D Så ingen rekorder på vandring i 24 timer, men fant en rekord på en fyr som hadde løpt over 20 km på en time.

Hvor lang er deres lengste "dagsmarsj"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har vanskelig for å tro på den når de beste i verden bruker over to timer på fem mil. Men kanskje han hadde vindseil eller lignende?

Om de bruker 2 timer på 5 mil, og fortsetter i samme tempo, er de kommet til 600 km på 24 timer, så akkurat det stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het denne finnen? Han bør være en kjent langrennsløper.

Han hette Seppo-Juhani Savolainen og han gjorde løpet 9 april 1988. Det er nok kontrollmålt siden det er Guiness rekord bok.

Mensen Ernst løp fra Paris til Moskva(2500 km) på 14 dager sommeren 1832, hvilket gir ca 178 km/dag i snitt. Slå den !

Ernst Mensen ja. Har hørt om han. Måtte sjekke opp i leksikonet. Var noen utrolige rekorder han hadde. Snedig navn forresten, men den gangen hadde de vel ikke mensen :D

Sto ikke noe i den norske Wikipedia merkelig nok, men i den danske.. Han var vel egentlig dansk den gangen.

http://da.wikipedia.org/wiki/Ernst_Mensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har vel bare gått 30-40 km på en dag, men har heller aldri prøvd å strekke meg til å gå kjempelangt.

Samme her. Har aldri prøvd å tyne meg selv ved å gå lengst mulig på en dag. Men 30-40 km kan være langt det kjiver. Kommer helt an på terrenget du har gått i og hvor mye opp og ned det har vært. På stier i skogen eller i jevnt og lettgått fjellterreng, går jo kilometrene langt fortere unna enn i steinrøys og mye motbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiver skrev:

Jeg selv har vel bare gått 30-40 km på en dag, men har heller aldri prøvd å strekke meg til å gå kjempelangt.

Jeg har vel heller ikke som mål å gå lange dagsmarsjer, men hadde i fjor en periode med lange dagsmarsjer; flere dager med over 40 km og den lengste på 52 km. Dette var på en blanding av vei og i terrenget, og uten de helt store høydeforskjellene.

Turen på 52 km gikk hjemmefra og til Jervfjellet øst for Jonsvatnet i Malvik. Høyden på Jervfjellet er ikke mer enn 504 m og hjemme er det vel ca. 60. Men selv om 40-kmturene var forholdsvis uproblematiske, endete Jervfjellturen med blodblemme under hælen selv om jeg vekslet mellom gode joggesko på vei og støvler i terrenget/myra.

I fjellet har jeg vel vanligvis ikke gått stort over 30 km på en dag - igjen med et unntak for en tur til Storskrymten som ble på 44 og tok hele dagen og vel så det :D

Min konklusjon er vel at dagsmarsjer på over 40 km i fjellet blir i meste laget, i alle fall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Qippini skrev:

Er ikke måleenheten for en dagsmarsj timer og ikke km da?

Selv om det vil skille en del på distansen i løpet av en viss tid, er vel erfaringen at gjennomsnittsfarten i terrenget ikke varierer så forferdelig mye med mindre den vertikale bevegelsen blir stor. For min del ligger hastigheten på mellom 4 og 5 km/t og det tilsier mellom 32 og 40 km på en 8-timers effektiv dag.

Men jeg oppfattet trådåpneren dit hen at han ønsket å finne ut noe om hvor langt folk faktisk beveger seg i løpet av en dag på tur. I den lyse årstiden kan vel dagen fint strekkes til opp mot 15 timer før kroppen sier fra om at "nok er nok". I den mørke årstiden blir dagslyset den begrensende faktoren.

Lite lite som jeg klarer å definere hva som er en dagsmarsj i km, klarer jeg å definere den i timer så for meg er det hipp som happ om vi definerer en dagsmarsj i timer eller km - målet for dagsmarsjen forsøker jeg å nå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Ernest Mensen het så vidt jeg vet Mensen Ernst. Ernst var altså etternavn.

Kildene er imidlertid litt uenige. Eldre utgaver av Guinnes f.eks angir Mensen som fornavn.

Hans egentlige navn var Mons Monsen Øyri, men han er mest kjent under navnet Mensen Ernst. Han kom fra indre Sogn. Jeg har en bok om Mensen Ernst stående i hylla her, med mere kildemateriale om noen er interessert. Men det er nok endel usikre opplysninger også, det er jo lenge siden. Tenk hvilket utstyr de hadde på den tiden, han hadde neppe de dyreste løpeskoene fra nike......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt ha notert ISBN nummeret på den boken Snilen. Hadde vært spennende å lest. Finner den ikke på bokhandel på nett, men kan kanskje finnes med nummer.

Er for øvrig imponert over dine 2 dager på Fuji. Antall høydemetre kombinert med 5 mil pr dag kan vanskelig slås. Jeg vil ikke prøve i hvert fall :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredo Berntsen : Løperkongen

Nordmannen Mensen Ernsts eventyrlige liv

Grøndahl og søn forlag 1986

ISBN 82-504-0804-7

Kjøpt for 10 kroner på biblioteket, de solgte ut lite lånte bøker der for noen år siden, men den er absolutt verdt å lese.

Fuji-turen var dryg ja, men husk at minst 8 av de 10 milene var på vei, ellers var det sti. Jeg er en gammal og utrent mann, så yngre modeller burde klare dette greit. Og jeg irriterer meg fortsatt over at jeg ikke klarte distansen fra havet til toppen på en dag, men været stoppet meg. Jeg forsøker meg ikke igjen, tenker på ordtaket : You are wise to climb Fuji once and a fool to climb it twice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt ha notert ISBN nummeret på den boken Snilen. Hadde vært spennende å lest. Finner den ikke på bokhandel på nett, men kan kanskje finnes med nummer.

NRK Radio lagde en dokumentar om vedkommende for noen måneder (1 år?) siden, mulig man kan finne det på deres arkiv sider. Husker dog ikke hvilket program dette var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en jegeravdeling i forsvaret.

Her går det fort noen mil i løpet av en dag. Varierer så sinnsykt, alt etter lende og oppakkning.

Har gått 2,5 mil på 24timer i ulendt terreng og vært dau sliten.

Har også gått 6mil på en dag i lett terreng med tyngre pakkning og hatt det helt fint.

Så hva en "dagsmarsj" er, kommer helt ann på hva du bærer og i hvilket lende du går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haile gebrselassie har løpt halvmaraton, 21097,5m, på 59.40 ja,,, litt rask research viste også at ultraløpere kan komme opp mot 270km på 24-timers løp... dette er dog helt andre løpere enn de som hevder seg på 10000m... så da er det vel ikke så usannsynlig at en tilsynelatende ukjent finne skal ha kunne staket seg 415km på 24 timer?

det kan jo forøvrig nevnes at ultraløpere vanligvis benytter seg av en teknikk der de løper f.eks 5 min, for så å ta 1 min gange, løpe 5 nye min osv... dette har vist seg å være veien å gå for å gjøre suksess i denne simmsyke sporten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir snakk om å gå langt er det nok ikke mange som slår Pilt Ola.

Det går mange historier om hans bravader, men den beste synes jeg er når han kommer til ferjeleiet på Oanes og ikke får være med båten. Eg går rundt, svarte han! Flere har forsøkt å gjøre dette stunt men ingen har te nå lykkes!

Ta en titt:

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article216696.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe mere om de 2 belgiske damene som skulle gå/sykle etc verden rundt ? Sist observert i Norge på ettersommeren i fjor. De så på Beringstredet som en utfordring, hørte jeg. De hadde haiket med sykler over Moss-Horten med en seilbåt vet jeg og var i ferd med å gå Norge på langs, planen var å komme seg østover til Beringstredet via Nord-sibir, men uten motorisert hjelp.

Dette var kveldens avsporing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en annen kar, fra vår egen tid, som var en harding til å løpe, nemlig Torleif Rekkebo.

Han løp Trondheim - Oslo på 3 døgn, 9 timer og 15 minutter. De første 24 timene løp han over 10 km i snitt pr time; over 240 Km på 24 timer! Da var han 56 år gammel. Tror ikke jeg skal prøve å slå den! Det må da også bety en betydelig stigning fra Trondheim og over Dovre.

I Mai 1996 løp han 9 marathon på 9 dager, og natta til den 10'ende dagen døde han i soveposen sin. Han hadde da løpt 266 Marathon i sitt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.