Gå til innhold
  • Bli medlem

Ute / telttemperatur


Andreas

Anbefalte innlegg

Annonse

Man sier jo at det sjelden blir mindre enn 0 til -2 grader inne i teltet over natten. Dette forutsetter nok at man oppgolder seg i teltet. Når vi snakker om temperaturer ned mot -25 grader blir jeg litt usikker. Dt høres jo litt utrolig ut!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er -25 grader ute, så ville ikke jeg regnet med at det blir mye varmere inne i teltet. Klart at en avgir litt varme (mer hvis man er flere). Dette med 0 til -2 grader har jeg hørt (og erfart) i snøhule. I telt tror jeg (selv om her erfaringen mindre) at temperaturen inne og ute er ganske lik. Selv om du selvfølgelig slipper vinden, slik at du er i ly. Den effektive temperaturen av -25 i kuling er jo helt vill, og det er klart at du tjener en del på å være i ly da... ;-)

Jeg tror altså at teltet bare gir ly, men ikke varmer i nevneverdig grad. Derimot er snøhule helt konge!!!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det... Det er snøhule jeg sitter å tenker på ;-)

I vinter var jeg med på en gruppetur der vi delte oss. Noen lå i snøhule, og noen i telt. Da var det nok -10-12 grader. De i telt frøs en del, mens vi i snøhule storkoste oss! Hadde ca 10 netter i snøhule i vinter, og det var aldri kaldere enn -2 inne!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Hurrungane 1-4/1-97. ned mot 40 minus på det verste. Hadde kuldegrop, og fyring. Jeg vet ikke annet enn at kroppen avgir ca 350 watt varmeenergi. Uansett, er det -25 og du ligger i telt, da er det veldig greit å fyre. Om det er varmt i posen, blir det allikevel en voldsom rimdannelse i teltet hvis du ikke fyrer. Ta bare med litt ekstra bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med graving av kuldegrop i forteltet? Og hvor mye hjelper det?

Lærerne i Bø sa at dette er et helt feil navn, og at det ikke blir noe varmere i teltet. Tenk bare på "kuldelås" i snøhule. Det er sikkert kaldt i gropa, men det blir jo ikke noe varmere i teltet av den grunn. Men, gropa er jo så kul til mye annet! Her er det ly for av/påkledning, matlaging, og god plass til sekker. Dessuten er det kjempefint å lage små "skap" til brenner, snøbørste, mat osv...

I det hele tatt blir jo teltet nesten forvandlet til en "enebolig" om vinteren! ;-)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord avgir kroppen (ene) i teltet så lite varme at det ikke har noen hensikt med kuldegrop om man ikke fyrer. Drar ofte på tur alene så fyring blir litt riski business. Jeg får leie inn en fyringsvakt om det blir riktig kaldt....

Hvordan er det med polgutta? De pleier ikke fyre de gjør de? De har jo ofte noen sinnsyke soveposesystemer da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polgutta fyrer mens de lager mat. Etter de kryper de ned i de sinnsykt varme posene. Det går bra ned til ganske lave temperaturer. Jeg tenker litt på Lars Monsen opplevelser i Canada, da han lå og ristet hele natta pga. den lave temperaturen. De aller fleste hadde nok ikke klart det, dvs. de hadde ikke overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polgutta fyrer mens de lager mat. Etter de kryper de ned i de sinnsykt varme posene. Det går bra ned til ganske lave temperaturer. Jeg tenker litt på Lars Monsen opplevelser i Canada, da han lå og ristet hele natta pga. den lave temperaturen. De aller fleste hadde nok ikke klart det, dvs. de hadde ikke overlevd.

Lars Monsen er nok muligens litt tøffere enn meg. Soveposen han brukte (Isbjørn Jan Mayen) har nedre temp. grense -40, men firmaet som selger posen har fått testet den hos Sintef som setter nedre grense for komfortabel søvn til -22..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jaja...slefolgelig er snøhule best...men er der noe å dokumentere om?????? :roll:

jeg liker meg aller best hjemme i den 25grader varme leligheten min midt i byen jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vid en telttur vid Kebnekaise hade jag -15c inne i teltet... ca -25 utanfør tror jag. Sov icke så mye den natten i en North Face sæck (mini temp.-17, yea sure...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Temperaturen inne i teltet er veldig avhengig av volum i telt, vindforhold og tykkelse på soverposer. Jo bedre soverposen isolerer jo kaldere blir det inne i teltet. Jo større teltet er jo mer blir det å varme opp osv.

En annen ting som også spiller inn virker å være aktivitetsnivået enn har hatt forut og likedann hvor "lenge" en er i døseland.

Når man snakker om natttemperaturer(som ofte er min. :twisted: ) er det kropsvarmen som sørger for oppvarminga.

På morgenskvisten kan sola gjøre det virkelig komfertabelt inne i nylonboligen selv om det er -30 utafor.

Her er noen målte verdier inne i en Helsport Svalbard 3camp.

(Det har ligget to personer inne i teltet)

Min ute/Min inne: -40/-23, -43/-20, -23/-19,-10/-2.

For spesielt intereserte er det bare å slenge inn epostadresse så skal jeg sende måledata for et par mnd. :D

Konklusjon:

Det er iallfall varmere inne enn ute.

Håper det var litt oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Temperaturen inne i teltet er veldig avhengig av volum i telt, vindforhold og tykkelse på soverposer. Jo bedre soverposen isolerer jo kaldere blir det inne i teltet. Jo større teltet er jo mer blir det å varme opp osv.

En annen ting som også spiller inn virker å være aktivitetsnivået enn har hatt forut og likedann hvor "lenge" en er i døseland.

Når man snakker om natttemperaturer(som ofte er min. :) ) er det kropsvarmen som sørger for oppvarminga.

På morgenskvisten kan sola gjøre det virkelig komfertabelt inne i nylonboligen selv om det er -30 utafor.

Her er noen målte verdier inne i en Helsport Svalbard 3camp.

(Det har ligget to personer inne i teltet)

Min ute/Min inne: -40/-23, -43/-20, -23/-19,-10/-2.

For spesielt intereserte er det bare å slenge inn epostadresse så skal jeg sende måledata for et par mnd. :(

Konklusjon:

Det er iallfall varmere inne enn ute.

Håper det var litt oppklarende.

Hvordan får du målt temperaturer? Har du (eller noen andre) tips om et bra turtermometer av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du målt temperaturer? Har du (eller noen andre) tips om et bra turtermometer av noe slag?

Jeg har en Casioklokke som i tillegg til å måle tiden også måler trykk og temperatur, og ved hjelp av disse målingene også beregner høyden. Klokken kan programmeres slik at den i en tolv-timersperiode kan vise temperatur, trykk og høyde hvert kvarter. Morsomt leketøy til en pris av cirka 1500 kr. Det finnes selvfølgelig andre merker som gjør det samme. Putt klokka i soveposen, i teltet eller ute, så kan man jo finne ut hvordan temperaturen har variert gjennom natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Casioklokke som i tillegg til å måle tiden også måler trykk og temperatur, og ved hjelp av disse målingene også beregner høyden. Klokken kan programmeres slik at den i en tolv-timersperiode kan vise temperatur, trykk og høyde hvert kvarter. Morsomt leketøy til en pris av cirka 1500 kr. Det finnes selvfølgelig andre merker som gjør det samme. Putt klokka i soveposen, i teltet eller ute, så kan man jo finne ut hvordan temperaturen har variert gjennom natten.

Hmmmmm, ja hva heter den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt på Casio sine "tur-klokker" på nettet og fant noe svært merkelig. På alle står det "tåler svært lave temperaturer" og så står det -10 C i (). Hva i all verden mener de med det, er de ikke laget for norske forhold eller??????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.