Gå til innhold
kai

rypebestand i Lesja

Anbefalte innlegg

Rypebestanden har gått betraktelig ned de siste årene i de områdene jeg er kjent. Vanligvis er det svingninger i bestanden, men det har gått nedover de siste årene. Jakttrykket har ikke vært høyt, og vi har sluttet å jakte i disse områdene.

Etter tellinger jeg har foretatt har rovdyrbestanden økt, spesielt rovfugler og rev. Litt bekymringsmessig at ørnebestanden og ravn har økt så mye i fjellområdene.

Havørnen har trekt lengre inn i landet, grunnet økning.

Har ingen klare likhetstegn mellom bestandsforandringene, men det kan være en kombinasjon av dårlige klekking og høyt rovdyrtrykk.

Direktoratet for Naturforvaltning og fylkesmennene bør gripe inn mange plasser å vurdere fredning, lokale viltnemder er for dårlig å følge opp slik. Likeså bør det en bedre kartlegging av rovfugler, spesielt ørn.

Ørnebestanden er stor på enkelte områder.

Gikk gjennom et fjellterreng i fjor, som tidligere var et veldig godt rypeområde. Telte 7 havørner samtidig i luften, og mange enkeltfugler senere. Ravn gav jeg opp å telle. så 3 ryper, det eneste som ble skutt på turen var flere ravner.

Jeg mener de bør åpnes jakt på ørn igjen, på enkelte plasser. Skuddpremier som får folk til å jakte ravn, kråke og rødrev må også prioriteres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.