Gå til innhold
  • Bli medlem

rypebestand i Lesja


kai

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg så ikke mange rypene da jeg var nedover, fikk ikke tak i ei eineste ei.. De jeg var med fikk ett par, men det jammen ikke mange!

I Høydalen i Lom ble det skutt rundt 80 ryper på ei uke av samme jegere. Noen som har det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hørte i går at det var innført full fredning av ryper i Lesja, Bjorli og Romsdalen. Tror dette er et nødvendig tiltak for å holde bestanden oppe. Vet at jegerne beskatter en liten prosent, men når bestanden er så liten som den er nå så bør det i et par år fremover fredes. Vi får nøye oss med leirduer til søndagsmiddagen så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rypebestanden har gått betraktelig ned de siste årene i de områdene jeg er kjent. Vanligvis er det svingninger i bestanden, men det har gått nedover de siste årene. Jakttrykket har ikke vært høyt, og vi har sluttet å jakte i disse områdene.

Etter tellinger jeg har foretatt har rovdyrbestanden økt, spesielt rovfugler og rev. Litt bekymringsmessig at ørnebestanden og ravn har økt så mye i fjellområdene.

Havørnen har trekt lengre inn i landet, grunnet økning.

Har ingen klare likhetstegn mellom bestandsforandringene, men det kan være en kombinasjon av dårlige klekking og høyt rovdyrtrykk.

Direktoratet for Naturforvaltning og fylkesmennene bør gripe inn mange plasser å vurdere fredning, lokale viltnemder er for dårlig å følge opp slik. Likeså bør det en bedre kartlegging av rovfugler, spesielt ørn.

Ørnebestanden er stor på enkelte områder.

Gikk gjennom et fjellterreng i fjor, som tidligere var et veldig godt rypeområde. Telte 7 havørner samtidig i luften, og mange enkeltfugler senere. Ravn gav jeg opp å telle. så 3 ryper, det eneste som ble skutt på turen var flere ravner.

Jeg mener de bør åpnes jakt på ørn igjen, på enkelte plasser. Skuddpremier som får folk til å jakte ravn, kråke og rødrev må også prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rypebestaden i Lesja har vært bra i år som tidligere år. Den har faktisk vært jevnt bra siden begynnelsen av 1990 tallet. Årsaken til totalfreding nå er at omkringliggende jaktområder har innført fredning, noe som førte til at fjellstyre og grunneierlagene så seg nødt til å gjøre det samme her for å unngå uforholdmessig høyt jakttrykk.Har selv jakta i fjellene her siden 1984, og sett like mye fugl i år som siste 10-15 år. Likevel tror jeg vedtaket var fornuftig utifra nevnte begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.