Gå til innhold
  • Bli medlem

Stillhet


Tom

Anbefalte innlegg

Når jeg drar til fjells er noe av det aller beste jeg kan oppleve noe så enkelt som stillhet. Vi som bor i Oslo har snart glemt hva dette sjelebalsamerende fenomenet er for noe. Man kan gjerne høre en osloborger si "ah, her er det stille", mens sannheten er at man hører trafikksus og f.eks. støy fra bygge- og anleggsvirksomhet i det fjerne.

På hytta vår i Valdres er det tilnærmet stille, og det er så utrolig deilig og verdifullt. Der kan jeg sitte utenfor med kaffekoppen i solen, og det eneste jeg hører er fjernt elvesus og sauebjeller nede på stølen. Det er livet! Men jeg merker at det finnes mange trusler mot denne stillheten. Stadig flere fly går over. På Beitostølen er det øredøvende leven fra helikopter hele påsken. Det bygges stadig flere hytter, med økt anleggsvirksomhet og trafikk som resultat.

I helgen hadde jeg en dag som var så nydelig at den virker som en drøm når jeg tenker tilbake på den. Jeg var på Synshorn ovenfor Bygdin. Det var varmt og vindstille. Høstfargene var praktfulle. Bygdin og Vinstervannet lå der blikkstille. En ravn kraet oppe i brattlendet. Fjellene var uendelig vakre. Men likevel, suset fra stor trafikk på Valdresflya var der omtrent hele tiden. Fagerdalen nedenfor bærer sitt navn med rette, men den hadde vært enda bedre hvis det var heeeelt, helt stille.

Går man på Besseggen hører man Gjendebåten, og nå leser jeg at det skal bli stadig mer helikoptertrafikk rundt omkring. Det er få ting som gjør meg mer trist enn denne utviklingen. Allerede i en alder av 30 år begynner jeg å lengte til en annen tid, da hest var fremkomstmiddelet, da folk hadde god tid, da man kunne la døra stå uløst, da man slapp å se allverdens faenskap på tv-skjermen daglig, da budeiene lokket på kyra fra setervollene i solrenningen.

Andre som er bekymret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Har så jævli tinnitus at det er fælt når det er helt stille :roll:

Neida, merker det samme selv. Det er fenomenalt når det er helt stille, men du skal avsindig langt inn på fjellet før det blir helt stille.

På fjellet bryr jeg meg sjelden om litt trafikkstøy, ellet ett fly/helikopter i det fjerne. Syns egentlig ikke det er noe problem. Men nå drar ikke jeg på fjellet like ved siden av noen storbyer og store ferdselsårer heller da!

Klart hvis du labber masse timer innover så er kansje en av grunnen å komme vekk fra sivilasjon, støy, stress og alt.............og man blir skuffet hvis man ikke klarer det 8)

Og for min del, som dere skjønner så blir jeg ikke plaget av sneskuterstøy heller, ikke en gang når jeg går på ski.

Er tross alt vokst opp med sneskuter.

Enda jeg bor i ett mindre tettbefolket område enn sikkert de fleste av alle dere (Troms/Finnmark) så forventer jeg ikke på noen måte å være alene på fjellet uten en lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

Dette høres kjent ut. Jeg lengter også litt tilbake til disse aspektene av fortiden.

Jeg syntes det er syndt at nesten alle plasser til tilgjengelig med motorisert transport. Mange som søker om dispensasjon for å kjøre/fly til et sted på fjellet får det. Jeg får også inntrykk at flere og flere får seg støyende hobbier som f.e. små lekefly, snøscooter, firehjuling, motorbåt. I Oslofjorden er det også mye støy av motorbåter synes jeg. Det hadde vært fint om flere brukte seilbåt eller kano, syklet eller gikk tur på ski eller på beina istedenfor å gjøre noe støyende. Kanskje er en av årsakene at folk har for mye penger og må vise det fram med dyre båter eller kjøretøy? Man lar seg også bare fly inn med helikopter hvis man har råd. Jeg tror også naturen hadde hatt det bedre hvis jegere og fiskere hadde måttet bære sin fangst ut på ryggen istedenfor å kjøre hjem.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du skal avsindig langt inn på fjellet før det blir helt stille.

Spesielt hvis man kjører skuter, er det helt utrolig hvor langt innover i fjellet man må dra, uten at det begynner å melde seg noen form for stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Spesielt hvis man kjører skuter, er det helt utrolig hvor langt innover i fjellet man må dra, uten at det begynner å melde seg noen form for stillhet.

:wink::roll:8)

Det e mye fin lyd i en kraftig 2 takts eller 4 taktsmotor. Bedre enn all verdens stillhet. Ivertfall så lenge det er jeg som kjører 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg drar til fjells er noe av det aller beste jeg kan oppleve noe så enkelt som stillhet.

Samme her! Utrolig hvor godt det er å lytte til stillheten når man er i fjellet eller i skogen. Det er blitt en mangelvare i hverdagen, og dessverre tyder det på at menneskeskapt støy sakte men sikkert jobber seg innover der stillheten ennå råder.

Det slo meg faktisk da vi på returen fra Skarddalstinden den 16.09.2006 nærmet oss Høgvaglen igjen, hvor behagelig det er med stillhet. Langs Høgvagltjønna hørte vi kun elvesus mens vi sakte steg opp mot bandet på Høgvaglen, men idet vi rundet bandet forsvant denne elvesusen og det ble helt stille. "Støyen" fra elven var jo grei den, men du verden så godt det var når det ble ennå stillere. 8) Så satte vi oss i bilen, og støyet i 38 mil! :roll::wink:

Allerede i en alder av 30 år begynner jeg å lengte til en annen tid, da hest var fremkomstmiddelet, da folk hadde god tid, da man kunne la døra stå uløst, da man slapp å se allverdens faenskap på tv-skjermen daglig, da budeiene lokket på kyra fra setervollene i solrenningen.

Når jeg ser gamle bilder fra Valdres, Jotunheimen eller lignende, hvor damene går på tur i sie stakker og man ruslet med en vandrestokk i den ene handa, slår det meg hvor fredfullt det virker. Folkene ser ut til å ha så god tid, noe de sannsynligvis hadde, selv om alt tok mye mer tid... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillhet blir - ettersom det bygges i randsoner, lempes på motorferdseltillatelser etc - i økende grad et luksusfenomen forbeholdt folk som er villig/i stand til å gå et godt stykke. Jazzmiljøet har lenge vært klar over stillhetens kvaliteter. Da Manfred Eicher etablerte ECM Records (Jan Garbarek, Keith Jarrett m.fl.) for mer enn 35 år siden, benyttet han som slogan: "The most beautiful sound next to silence". Omtrent samtidig skrev George Russell verket "Listen to the Silence".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser gamle bilder fra Valdres, Jotunheimen eller lignende, hvor damene går på tur i sie stakker og man ruslet med en vandrestokk i den ene handa, slår det meg hvor fredfullt det virker. Folkene ser ut til å ha så god tid, noe de sannsynligvis hadde, selv om alt tok mye mer tid... :roll:

De fleste hadde nok bedre tid til å slå av en prat ja. Det er også mitt inntrykk. Det var jo ikke så sinnsykt mye man skulle rekke og stresse med, selv om arbeidet i seg selv var hardt og tidkrevende. Det er lett å bli nostalgisk, og jeg kan gjerne savne noen elementer ved svunne tider, men mye av det slitet man ikke direkte ser av bildene må jeg innrømme at jeg er mer enn sjeleglad for å slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom,

eg er langt på veg samd med deg. Dei beste turminna heng ofte saman med ein total mangel på lydar. Eg hugsar godt den timen eg sat på Søre Veotind ein fabelaktig sommardag midt på nittitalet - heilt åleine, heilt vindstille, og ingen andre lydar enn elvesus (dette var før tinnitusen tok meg). Og elvesus er ein behageleg lyd, ein lyd som høyrer heime i fjellet, ein lyd som ikkje forstyrrar.

Sist fredag var eg på Storgrovhøene, og hadde litt same opplevinga, bortsett frå at det var litt kaldt. Resten av helga var eg i andre enden av Bygdin, altså ved Eidsbugarden, og der var det ikkje akkurat like stilt. Det kan koma av at turselskapet mitt var fire ungar i alderen 9-12 år :roll:

Likevel lengtar eg ikkje tilbake til tida då hestar var framkomstmiddel. Det kan henga saman med at far min, som på fritida dreiv ein liten gard på Voss, brukte hest i staden for traktor då eg var liten. Så det ser fint og snilt ut, og folk hadde god tid og alt det der, men samtidig var det eit enormt slit. Og når me er andre stader enn ute i naturen, er det jo nokre lydar som er gode - stereoanlegget heime har sjeldan lange kvilepausar.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i stillhet, men har litt problemer med de nostalgiske scenarier som trekkes opp her, av damer i side skjørt og hest som fremkomstmiddel. Og at folk hadde bedre tid. Hadde de virkelig det?

Med lengre arbeidsdager, færre feriedager, kortere weekender (det er ikke SÅ lenge siden ungene gikk på skolen på lørdager). Så hvordan de skulle ha bedre tid - til å komme seg ut og oppsøke fjell og villmark,skjønner jeg ikke helt.

Sannheten er muligens at NOEN hadde bra med tid, de såkalte kondisjonerte klasser, som hadde hushjelp og tjenere og kunne være borte i lange perioder fordi de hadde økonomi og anledning til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gamle jeg har snakket med sier at de hadde bedre tid før. På bygda kan man fortsatt oppleve noe av den gamle mentaliteten, mens i Oslo løper folk fra forpliktelse til forpliktelse som snordukker. Hvis jeg kommer til Valdres og står i en kø der kassadamen tillater seg å slå av en prat med kunden foran, klikker det helt. Men noen daget etter har roen kommet, og ekle Oslo er ute av bevisstheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg synes og at stillhet er noe eget og flott, bevares. Men jeg går en del på fjellet ellers og synes ikke det er noe helt spesielt noe. Kansje bortskjemt slik.

På samme vis som jeg aldri har hadt den store store følelsen når jeg står på en topp med god utsikt. Greit det er flott og fint og all slikt, men har enda ikke fått den følelsen enkelte har beskrevet med gåsehud på kroppen og skikkelig hallelujafølelse over den praktfulle utsikten.

Trakte til gamle dager, ikke på vilkår. Jobb og slit, alle dager, med lite og ingenting som utbytte. Hvorfor tror dere det var så mye innvandring til USA, fordi det var så flott og lett liv hjemme i Norge, med velstand og fritid i alle kanter og retninger?

Dere som drømmer om bonderomantikk bør holde dere til TV 2.

Huske på at det er ikke sååå veldig lenge siden Norge var ett land med betydelig lavere levestandard/vilkår enn nå.

Det kan du bare se på gjennomsnittlig levealder nå og bare 50 år tilbake.

Sitat SSB:"Forventet levealder ved fødselen for jenter var i perioden 2001-2005 vel ni år høyere enn i 1946-1950, mens den for gutter var nesten åtte år høyere. En viktig grunn til denne økningen i levealder er at dødeligheten blant spedbarn og barn har sunket, men også nedgangen i dødeligheten for eldre har bidratt til dette"

Og går vi ytterligere 50 eller 100 tilbake var det sikkert enda større forskjell.

Nåvell, tror ikke det var så lett tidligere. Klart mindre stress med enklere jobber, mindre møter, ikke telefon eller mobil. Ikke PC og TV som stjeler og beslaglegger en masse tid.

Folk hadde nokk bedre tid på sett og vis, men garantert mye av fritidssyslene var allikevell arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gamle jeg har snakket med sier at de hadde bedre tid før. På bygda kan man fortsatt oppleve noe av den gamle mentaliteten, mens i Oslo løper folk fra forpliktelse til forpliktelse som snordukker. Hvis jeg kommer til Valdres og står i en kø der kassadamen tillater seg å slå av en prat med kunden foran, klikker det helt. Men noen daget etter har roen kommet, og ekle Oslo er ute av bevisstheten.

I gamle dager var det ingen kassadamer, da ble du ekspedert over disk - og i Valdres gikk dette sikkert bra bl.a. fordi kona var hjemmeværende og hadde tid til å handle ved siden av klesvask, matlaging etc., det var ikke så mange fastboende og invasjonen av hyttefolk fra Oslo og omegn var bare en våt fremtidsdrøm hos grunneiere og noen andre.

Og jeg vet ikke hva slags omgangskrets du har blandt eldre - de fleste jeg kjenner har iallefall god tid i sin pensjonist-tilværelse.

Men du har selvsagt rett i at den såkalte tidsklemma - for folk i en viss fase av livet og med ambisjoner om materiell velstand¨på absolutt alle måter - kan være et reellt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke poenget mitt at pensjonister har dårlig tid. Men, som du kanskje har fått med deg, har disse levet en stund, og har et godt grunnlag for å fortelle om samfunnsutviklingen. Og de sier altså at folk ikke stresset like mye før, ikke i nærheten engang. Og det kan man jo tenke seg. Ingen mail, ingen mobil, kravene til effektivitet var mindre, folk prioriterte familie høyere osv. I tillegg slapp man stress med muslimer og annen dritt, men det har for så vidt lite med tid å gjøre.

for folk i en viss fase av livet og med ambisjoner om materiell velstand¨på absolutt alle måter - kan være et reellt problem.

Pisspreik. Dette gjelder langt flere enn én viss fase av livet, og langt flere enn folk med "ambisjoner om materiell velstand på alle områder". Hvor mange kan gå til sjefen og si: Døh, jeg driter litt mer i materiell velstand jeg, så jeg gidder ikke stå på så mye i jobben lenger". Og dessuten er det ofte de dårligst betalte jobbene (som gir minst materiell velstand) som innebærer mest stress og dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX, det er ikke slik at fravær av fritid er det samme som stress. Folk hadde ofte mindre definerte arbeidstider, og snakket ikke om "fri" på samme måte som vi gjør. Likevel var ikke hverdagen deres i nærheten av så stressende som den de fleste har i dag.

Klart mindre stress med enklere jobber, mindre møter, ikke telefon eller mobil. Ikke PC og TV som stjeler og beslaglegger en masse tid.

Folk hadde nokk bedre tid på sett og vis

Bra du våkner opp litt på slutten av innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd dette.

Jeg har ofte fundert over dette med stillhet i naturen, og har konkludert med at det aldri er helt stille når jeg er utendørs :wink: Det er bare slik at de "gode" lydene overdøver de "dårlige". Og med gode lyder, mener jeg lyden av vinden i trærne, lyden av en klukkende bekk - eller for den del et fossende stryk. I enkelte tilfeller hører man bare godlydene, men av og til summer de dårlige langt inne i bakgrunnen. På tur i nærområdene sitter jeg av og til og bare nyter at bylydene er langt, langt bore, men allikevel merkes - freden kan senke seg!

Ble litt interessert i definisjonen på stillhet, og måtte gå via engelsk for å finne en som gikk rett på sak: stillhet er fravær av lyder.

Men søkingen førte meg videre og jeg fant denne internettsiden: http://www.siteofsilence.eu/ hvor jeg fant denne uttalelsen:

The more sound there is, the more we look forward to silence. Environment experts have predicted that in the 21st century we will bear a shortage of water and silence.

Det er tydeligvis ikke bare breer som kommer til å bli mangelvare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok mange mennesker lengter etter stillhet, men så er det også en del urbane folk som ikke gjør det. De oppfatter stillhet som "kjedelig", og lengter tilbake til bil- og trikkestøy. Jeg undres om de noen gang har fred i sjelen. Jeg har bestemt meg for at dersom jeg skulle komme i virkelige problemer, slik at jeg ikke kan ha mer enn en bolig, så flytter jeg fra Oslo til hytta. Oslo kan jeg fint klare meg uten, men jeg kan ikke klare meg uten Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner heldigvis ofte stillheten. Men den verste støy jeg kan tenke meg (i tillegg til helikopterstøy) er Oslofamilier som SNAKKER SVÆRT HØYT, akkurat som om de skulle vært hjemme men samtidig akkurat som om de skulle vært 100 meter fra hverandre. I tillegg har de som oftest munndiare. De fleste jeg møter på toppene er som oftest respektfulle og snakker dempet med et normalt volum, og mange av disse er byfolk, så ingen ting vondt å si om de generelt. Men disse hylerene :) Så mennensker kan også støye. Har og støtt på Nordlendinger i fjellet, de kan bråke mye, men det blir tross alt litt mer humor da de er mer sjelden kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et intervju med Nils Faarlund om stillhet:

http://www.07-06-05.com/765/1217.htm

"Stillhet betyr ikke at det er stille, men at det er fravær av støy. I et helt stille rom, for eksempel et lydstudio, er det ikke stillhet, men et trykkende fravær av lyd. Stillheten akkompagneres derimot av naturlige lyder, det kan være susing i trær, rasling i løv eller risling i en bekk."

Ok, han virker som en sur gammel grinebiter av en elitist, men jeg synes dette hørtes litt interessant ut likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok mange mennesker lengter etter stillhet, men så er det også en del urbane folk som ikke gjør det. De oppfatter stillhet som "kjedelig", og lengter tilbake til bil- og trikkestøy. Jeg undres om de noen gang har fred i sjelen. Jeg har bestemt meg for at dersom jeg skulle komme i virkelige problemer, slik at jeg ikke kan ha mer enn en bolig, så flytter jeg fra Oslo til hytta. Oslo kan jeg fint klare meg uten, men jeg kan ikke klare meg uten Valdres.

Jeg får mark av å gå i Oslo, er altfor mye mennesker. Var annerledes da jeg var yngre, men nå har jeg rukket å bli en sær, folkesky guttunge på 18 :cry:

Setter pris på å være alene. På norsk har vi ikke et positivt ord for dette, som engelske "solitude". Det er en av hovedgrunnene til at jeg liker meg på fjellet alene, månelandskap, vind, sliten og alene med det hele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alene" er jo egentlig et nøytralt ord, men det blir ofte sammenblandet med det negativt ladede "ensom". Det er sikkert fordi nordmenn er en saueflokk, der man blir uglesett hvis man liker å være alene. Nok en god grunn til å være alene, spør du meg. Mange av mine beste opplevelser i livet har jeg hatt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Folk lure av og til ka som e galt når man går aleina på fjellet. Det e visst ikke alle som gjør slikt i dagens samfunn.

Æ trives i mitt eget selskap, og e langt ifra redd for å være aleina, om det e 3 tima inne på fjellet, eller sittanes ved ett bål i bekkmørtna.

Syns det e fint å gå innover på ski eller til fots aleina, i mitt eget tempo og kunn meg og mine ønsker/behov. Ikke sånn at man nødvendigvis e en enstøing, heller tvert imot. Men jeg setter pris på begge deler..........både tur alene og tur med venner / samboer.

Alt har en egen sjarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig så enig Tom!

Stillheten er gull verd.

Selv føler jeg det best å komme til fjells etter en stresset og slitsom arbeidsperiode. Faktisk nyter jeg fjellet bedre etter slike perioder enn etter rolige perioder. Her lades batteriene, selv om turene har blitt både 10, 20 eller 30timer lange. Derfor syns jeg det greit med litt stress i hverdagen!

Dog, opplever jeg ikke så mye mas og bråk i fjellheimen som mange sier. Jeg forsøker å unngå de verste ferieperiodene, det være seg både vinter og sommer. Derfor syns jeg faktisk det til tider er veldig morro å treffe folk. Prate skit eller vettugt med en hærskare av folk over Besseggen syns jeg engang iblant kan være like morro som å sitte på Besshø i stillheten å titte ned på dem.

Så, et lite "spark" selvfølgelig :wink:

De største og mest innbitte motstanderne av hyttebygging, opplever jeg de som allerede har hytte :cry:

Dette syns jeg er en fordervelig egoisme uten like!!!

Det er liksom greit at "jeg" har hytte, men bygg ikke flere hytter! Hva tenkte de lokale for mange år siden da Eidsbugarden, Ustaoset eller Mysuseter ble "utbygd"???

NB, jeg er absolutt ikke for fri utbygging, samle gjerne hyttene i landsbyer.............. selv skal jeg nok få tak i ei hytte på Lemonsjøen etterhvert......... og stillheten skal jeg være istand til å finne alikevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Stillheten er gull verd.

Selv føler jeg det best å komme til fjells etter en stresset og slitsom arbeidsperiode. Faktisk nyter jeg fjellet bedre etter slike perioder enn etter rolige perioder. Her lades batteriene, selv om turene har blitt både 10, 20 eller 30timer lange.

Som jeg skulle skrevet det selv.

Er utrolig befriende å komme seg på fjellet etter mye mas på jobb. Gleder meg til imorgen. Da blir det hyttetur / jakt.

De største og mest innbitte motstanderne av hyttebygging, opplever jeg de som allerede har hytte :cry:
Stemmer dette! Er forferdelig dårlig gjort. Egentlig er det forståelig, men allikevell. Klart hvis jeg hadde hytte en plass, så ønsket ikke jeg at det plutselig skulle dukke opp hytter i alle retninger rundt omkring, så egoistisk er vi alle.

Skal og bygge hytte, så fort jeg får tomt. Har planene klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.