Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose/ekstrempose


mariusd

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk! Vinteren nærmer seg, og gradene nærmer seg det blå for hver dag som går. Og med det skal jeg, og helt sikkert mange andre der ute gå i innkjøp av en vinterpose. - For vi vil vel ikke fryse når man ligger der ute rundt bålet og ser på den stjernefyllte himmelen i den ellers tørre og behagelige lufta.

Uansett, valg av vinterpose, er noe en aller helst gjør en gang, og helst ikke behøver å gjøre på noen år ettersom dette bør være den som passer deg og ditt behov på en prikk. Derfor har jeg sjekket en del rundt, og endt opp med tre forskjellige varianter, som jeg ikke helt klarer å bestemme meg over. De tre er Ajungilak Tyin Winter (denne vet jeg ikke så veldig mye om enda, noen som har erfaringer?), Helsports Austfjorden og Isbjørn Jan Mayen (den med 70 cm glidelås).

Egentlig har jeg allerede stryki Austfjorden fra lista, den er for dyr. Jeg har fått vite at Tyin winter ligger på 2300 ca, noe som er i det meste laget, men fortsatt mulig å overkomme. Komforttemperaturen etter den nye, europeiske standaren er jeg i tvil om, noen som har erfaringer fra de kaldere nettene i denne soveposen (tyin)? Til slutt har jeg Isbjørn sin Jan Mayen, komfort temp på 22 minus MEN den er 93cm bred, noe som virker alt for mye for min del.

Jeg må innrømme at Isbjørn utgaven er den mest interessante, men er det noen som har erfaringer fra disse soveposene evt andre ekstremsoveposer i den samme sjangeren?

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ajungilak Tyin Winter (denne vet jeg ikke så veldig mye om enda, noen som har erfaringer?)

Denne soveposen har jeg hatt i over seks år og har vært bra fornøyd med den. Etter så lang bruk merkes det jo at den ikke isolerer like bra lenger, men den kan brukes noen år til før jeg investerer i ny. Kvaliteten er iallefall veldig bra.

Komforttemperaturen etter den nye, europeiske standaren er jeg i tvil om, noen som har erfaringer fra de kaldere nettene i denne soveposen (tyin)?

Modellen min har gammel temperaturskala. Da var comforttemperaturen oppgitt fra +10 til -20, ekstrem til -30. Jeg har sett at den nye modellen har comforttemperatur fra +20 til -15, ekstrem -33. Min sovepose er iallefall ikke comfort når det er over +10... Jeg har brukt den ute i telt og under åpen himmel mange ganger i rundt -20 grader. Da er det for min del nødvendig med alt av undertøy og spesielt sokker. Det blir en overdrivelse å si at det da er komfortabelt, men det går helt greit. Det kaldeste jeg har brukt den i er ca -25 grader, noe som også gikk greit med undertøy på.

Selv om jeg er veldig fornøyd med Tyin Winter soveposen, tror jeg at når jeg en gang skal kjøpe ny vintersovepose, så kommer det til å bli en som er litt mer isolerende. Tror jeg kommer til å kjøpe Nanok Performance -30 (http://www.nanok.no/performance/perf-30.htm). Den selges for 2199 kr på nettsidene til Nanok. Denne soveposen har et oppgitt bruksområde fra +10 til -45. Jeg kjenner folk som har denne soveposen og som er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også skryte av Tyin Winter. Utrolig god å krype ned i når det er kaldt, og om det er svært kaldt kan man kombinere med Fleece eller Silke.

Eneste ankepunkt er vekten, som er drøy, og Volumet, som også er drøyt. Har du vurdert dun? Ref forøvrig mange andre diskusjoner om soveposer her tidligere. Prøv søk på dun osv :D

Disse posene var mye dyrere før mener jeg, så jeg tror det er et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t.bakke: du skriver at det er overkill, hva slags temperaturer er det snakk om? Ikke såpass at det er dampsperre og greier (for da ville alt bare bli vått for min del, SÅ ekstreme temperaturer har jeg ikke planer om å "oppsøke" med det første.

mattings: Takk for et utrolig godt og informerende innlegg. Har ikke hørt om den soveposen du skrev opp der, så må se nærmere på den.

Takk for raske svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gjør vel ikke valget ditt av sovepose noe lettere ved å anbefale en helt annen pose enn de du har nevnt, men denne posen vil jeg anbefale på det sterkeste!

jeg kjøpte meg Helsport Lhotse i fjor vinter, veldig lett pose 1,7kg med komf. temp på -23.

brukte den på Gr.land i August i år og posen vil jeg si levde opp til både forventningene og prisen! selv om den trakk til seg en del vann verken klumpet duna seg eller varmen ble nedsatt noe spesielt! posen tar veldig liten plass når pakket i kompremeringstrekket, og i forhold til syntetiske poser tar den mindre plass og veier mindre.

den selges til ca. 3000,- (værtfall i fjorvinter)

http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=7187&G=803&P=796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denali har "komforsone" (gammel skala) fra -5 til -45.

Men jeg vil si fra 0 til -35 kan kalles komfor.

Det blir nevnt fleece pose. Det bruker jeg til en helsport jotunheimen pose

jeg har. Fleece poser er geniale til å regulere tempen med.

Og perfekt til å ha rundt seg på morningen, når man lager frokost.

På vinterstid bruker jeg den som regel som ytterpose.

Fukt havner da utenpå fleecen istedenfor i soveposen.

Og er da lett å bli kvitt.

Mange her som nevner dun, har lekt litt med tanken på

helsport Austfjorden, som er en blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt en vintersovepose i mitt liv ( ihvertfall det nåværende :wink: )

og den er jeg til gjengjeld svært fornøyd med. Jeg har nemlig en Isbjørn Jan Mayen og som du sier så er den hele 90 cm i bredden og faktisk 230 cm i lengden, men det har faktisk ikke plagd meg nevneverdig. Det er deilig å kunne bevege seg litt i posen også. Og i motsetning til mange andre poser så stemmer faktisk temperaturskalaen bra, har det faktisk behagelig helt ned mot 25-30 minus.

( Komforttemperatur har jo foresten mye med liggeunderlaget å gjøre også da)

Det som fikk meg til å velge denne posen var faktisk det at Lars Monsen hadde brukt den på sin tur tvers over Canada. Det viste seg at han hadde valgt en fin pose gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte overkill med min Helsport Tempelfjorden. Stor, tung men satan så varm! To separate poser slik at ytterposen kan brukes som en fin sommerpose. Liggeunderlag er viktig, bruker et Bamse Extrem + et Ajungilak oppblåsbart. På hodet sitter det en selskinnslue..

Kan forsvares med at det blir tur til Finnmark i vinterferien (der vi har målt den kaldeste ekstremen i Norge) + Svalbard :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohh! tempelfjorden er jo SVÆR (hvertfall ukomprimert som jeg har sett den som, hvor stor er den etter komprimeringa?

Jeg kommer mest sannsynelig til å ende opp med jan mayen, når en kar som lars monsen er fornøyd (leste "hard test" av posen i villmarksboka), så bør det være bra saker. Det jeg har vært usikker på er bredden, men tror nok bare det blir komfortabelt å ha litt å bevege seg på. Er litt lei av å våkne midt på natta, for så å brått ikke se noe, og få en slags klaus fordi jeg føler jeg ikke får puste (begravd meg langt ned i soveposen som er trang). Noen som har opplevd noe lignende? Hehe.. Mister i allefall all den gode varmen en har tatt vare på i løpet av natta.

En annen ting jeg vurderer er å høre om de kan sy inn et strikk rundt hofta også, slik at jeg kan få komprimert posen enda mer mens jeg ligger i den. Noen som har erfaringer fra dette med den utgaven med 2 glidelåser (tror det er den som har denne patenten)?

Tusen takk for store mengder GODE tilbakemeldinger..

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.