Gå til innhold
  • Bli medlem

Skarvheimen, turforslag?


kjerst

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt oss på 6-7 dagers tur med telt i Skarvheimen.

Utgangspunkt Golsområdet. Noen som har erfraring fra området som kan komme noen tips til rute? Er det mulig å gå gjennom hele Skarvheimen og ta buss tilbake til Gol hvor vi parkere bilen.. Vi er åpen for forslag!!

Kjersti og Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aurlandsdalen ligger vel ikke i Gols området, selvom det ikke er SÅ langt i avstand.

En idè kan være å gå fra Golsfjellet og opp mot Blåbergi og Reinskarvet. Hvis du har tenkt å være i fjellet rundt en ukes tid, så kan kanskje en idè være å gå rundt Reinskarvet og tilbake til Gol. Jeg vet ikke hvor lang tid det ville tatt, men jeg vil tippe det tar en god del dager. Kanskje opp på Reinskarvet også, hvor du har en fantastisk utsikt. Det er mange muligheter.

En annen idè kan være å starte på fjellet i Gol, og gå rett til f. eks Finse. Da går du fra Golsfjellet, over til Ålsfjellet. Du må nedom Vats, men det burde vel ikke by på problemer selvom det kan være bratt. Det hadde kanskje også gått ann å starte fra Vats. Uansett, derifra går du fra Ålsfjellet og rett mot Myrland, som ligger ved Strandavatn. Når du er på Ålsfjellet, ville jeg anbefalt å gått opp på Hæe, og derifra mot Myrland. Neste etappe da ville blitt mot Finse, hvor du kunne fulgt DNT's tursti gjennom Skarvheimens kanskje vakreste dal, Raggesteindalen. Du følger den over Hallingskarvet til Finse, og tar toget fra Finse og hjem til Gol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleire flotte alternativ:

Td ta toget til Finse og gå:

Finse - Raggsteindalen - Geiteryggen - Kongshelleren - Iungsdalen - Bjordalsbu - Breistølen/Bjøberg. Eventuelt gå direkte frå Iungsdalen til Bjøberg som er ein nydeleg tur via Skålen og Skålakjeften. Buss derifrå til Gol.

Avslutning ned Aurlandsdalen - to alternativ:

Buss til Myrland:

Myrland - Iungsdalen - Kongshelleren - Geiterygghytta - Steinbergdalen - Østerbø - Vassbygdi.

Tog til Haugastøl:

Haugastøl - Raggsteindalen - Finse - Geiteryggen - Kongshelleren - Steinbergdalen - Østerbø - Vassbygdi. Kan kortast ned ved å byrje på Finse eller skippe turen oppom Kongshelleren.

Heim igjen med buss via Lærdal eller Flåmsbana-Bergensbanen. Kanskje avhengig av taxi Vassbygdi-Aurland (1 mil), kun skulebuss på strekkja.

Og det er jo alltids mogleg å supplere med ein topptur, td Raubergskarvet ved Bjordalsbu eller Folarskarnuten.

Merk at dei betjente hyttene har byrja å stengje for sesongen og sommarbruene difor er/vert tekne inn. Trur Raggsteindalshytta stengjer til helga og at det då kan verte vanskeleg å kome seg over Strandavatnet med båt dersom de vil gå direkte mellom Raggsteindalen og Iungsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var i Skarvheimen både i Påsken og nu til sommer med telt!

Må dere starte i Gol?? Det er så'n litt i bakevja. Er det nå til høsten?? For noen plasser er det ganske høyt og snøen kan vel komme straks.

Vi startet fra Hemsedal. Det er mulig å kjøre inn i Grønndalen nesten til Klåen og starte en rundgang der. Nordpå mot Sulebu - MYE steinur! ca. 5-7 km - i 12-1400 m. Skrint med teltplasser der. Sørover fra Sulebu mot Breistølen. Hvis fint vær så gjør stopp ved Høgeloft 1970 m med meget fin utsikt mot Jotunheimen med mulighet for "basecamp" ved veien, hvor vardingen mot Høgeloft starter.

Krysse Lærdalsveien retning Bjordalsbu (har bare været der i påsken - kanskje my ur der og.

Retning Bjørberg - krysse Lærdalsveien og via bulidalen videre tilbake til Klåen. BRATt ned til Klåen denne veien, men grei sti, når dt er tørrt. I vådt føre og evt. snø??

Har noen fine fotos derfra, som jeg desverre ikke kan lure inn! da de ikke er på http

Vi gikke en del utenfor de T-merkete ruter, som jeg referer til mht retninger her. Det er mye rein i området med rein-tråkk. Reinen er en luring som er mye mer energiøkonomisk enn friskusene fra DNT. Reintråkken er fine å følge og går enkleste veien gjennem terrenget og følger høydekurvene. Gå som reinen!

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem i å starte på Golsfjellet. Har selv gått til Finse fra Ålfjella, og det er fantastisk flott på fjellet der. Du er alene hele tiden, for turområdet er ikke veldig populært på sommerstid, og det er ikke hardt å gå. Dessuten er det ikke lange biten til Blåbergi og Reinskarvet, som er to sinsykt fine fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Høgeloft og Grøndalen er blitt nevnt her. Flott område, men omfattes det av Skarvheimen? Dette blir kanskje et definisjonsspørsmål uten særlig interesse for Kjersti og Gunhild, men det er noe jeg har lurt på selv. Hører Hemsedalsfjellene inn under Skarvheimen? (Det finnes et fjellparti ved navn Veslebotnskarvet i Hemsedalsfjellene, så hvorfor ikke.)

Hvis elgen har rett vil jeg også anbefale en Skarvheimtopp som heter Ranastongi (1900 moh). Det er riktignok 20 meter lavere enn Høgeloft da, men med mer estetisk utsyn mot Uranostinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse respons og gode ruteforslag. Vi skal gå i uke 41 og er klar over at det er en viss fare for snø, men da får den bare komme så får vi eventuelt legge om ruta. Satt lenge å funderte på hvor vi skulle gå. Skarveheimen høres flott ut og vi gleder oss.

Er selvfølgelig ikke nødvendig å ha utgangspunkt i Gol, så vi kan godt starte en annen plass.

Kjersti og Gunhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Skarvheimen sin avgrensing og navn er visst et definisjonsspørgsmål med flere svar.

Meteorologene kalder det Langfjellet og lokale jegere visst Nordfjella! DNT omfatter det, jeg skrev om, i sit "Skarvheimen" kort.

Men det betyr jo ikke noe!! Bare Kjersti ogGunhild får en bra tur. Og jeg mente bare å komme med konstruktive ideer til mulige rundture!

Geiteryggen er også greit start/sluttpunkt. Det går også buss fra samme P-plassen til Ål- Gol! brukte den til Påsketuren.

Ja, Ranastongi er også en topp Topp, som jeg også har noen topp fotos fra, med Uranosbreen og -tinden, som jeg ikke heller får lurt inn her! Men omtalte den ikke, fordi den lett kan tas som dagstur fra Hemsedal, som ikke var med i ruta. ( Det er vel så Hemsedalsfjell?)

De fine Ålsfjella og Reineskarvet var også på dagstur-programmet i sommer innen selve fjellturen i Skarvheimen, da vi lå bofast på en støl.

Så kort sagt er det massevis av muligheter! Det er bare om å finne en passende "Rundtur" og kanskje avpasse den efter høstværet.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å kritisere et bra turforslag. Som du sier, er det jo turopplevelsen som teller :)

Den vestlige delen av Skarvheimen virker spesielt forlokkende på meg. Selv har jeg bare vært helt i vest, langs "Snøvegen mellom fjordane" som forbinder Lærdal og Aurland. Men områdene østover herfra ser ganske bortgjemte og lite tilrettelagte ut.

Her er et bilde jeg tok fra Ranastongi mot Uranostinden/-breen tidligere i sommer:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.