Gå til innhold
  • Bli medlem

Har du prøvd Coleman primus?


runegutt123

Har du prøvd en Coleman?  

103 stemmer

  1. 1. Har du prøvd en Coleman?

    • Ja, Coleman 400
      4
    • Ja, Coleman 442
      20
    • Ja, Coleman 533
      8
    • Ja, Coleman 550 multifuel
      6
    • Ja, annen Coleman
      6
    • Nei
      61


Anbefalte innlegg

Coleman har aldri vært noen storselger her i Norge. Et forsøk mange år tilbake, med en Colemanimportør, ble meget misslykket.

Markedet ville ha Optimus og Primus, og bensin var ansett som kjempefarlig.

Mye har skjedd siden den gang.

Nordmenn har blitt vant til å fyre med bensin. Amerikanske primusser (MSR) selger bra, og har vist seg å fungere fint.

Jeg ønsker erfaringer med Coleman, og gjerne argumenter til hvorfor man ikke har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei runegutt123! Jeg mener å huske når Coleman kom til Norge for noen år tilbake. Husker at de ble markedsført som bensinbrennere og med den enkle opptenningsprosedyren de har. Men som "god nordmann" var jeg lært opp til at bensin "det er fali det", så merket fikk aldri helt min interesse den gangen, selv om jeg også mener å huske at Ousland samtidig dro på polferd med Coleman.

Men motforestillingen mot bensin har etterhvert skrumpet inn betraktelig for mitt vedkommende, og jeg bruker derfor etterhvert bensin jevnlig, men av prinsipp ikke inne i telt.

Hvorfor så ikke Coleman?

Selv om det viste seg å ikke være korrekt, så har jeg, inntil du i en annen tråd nylig henviste til Coleman 550 (som kan gå både på bensin og parafin), levd med den overbevisningen at Coleman er rene bensinbrennere. Ergo har de inntil nå ikke vært ansett som aktuelle for meg, da jeg alltid har likt å kunne koke i og varme teltet med parafin.

Dessuten fikk motforestillingene litt mer fyr da jeg for fem år siden leste denne saken http://www.friluftsliv.no/index.php?a=61&mode=thread&order=0

Om det er noe i den, vet jeg overhode ikke, og kanskje dreier det seg kun om noe som med de rette grep er enkelt å bøte på, men ettersom jeg i utgangspunktet ikke var klar for Coleman, så styrket ikke akkurat konklusjonen som dras der, Coleman sitt kandidatur hos meg.

Liker dessuten for egen del best brennere som jeg kan montere i Trangia-et. Liker stødigheten og vindbeskyttelsen det gir. Har derfor Optimus Nova og Optimus Explorer 11 til det formålet.

Men bortsett fra det, ser Coleman kjekke ut de. Merket er jo det store borte i USA (sammen med MSR). Og det er sikkert hendig med integrert tank og brenner, som jo mange av de har. Sånn sett er de godt i slekt med mange av de gamle primusene.

Jeg tror nok Coleman hadde vært mer utbredt om de hadde vært litt mer tilgjengelige, slik at folk kunne oppleve de ved selvsyn når de går i butikken for å se på/handle brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CO nivået stiger selvsagt når man koker på en primus, uansett hvilket fossilt brennsel man bruker.

Den med lavest CO, er selvsagt Svea 123, men den har også relativt lav effekt.

På min gode venn, Coleman 508, bruker jeg under 4 minutter på å koke en liter vann.

CO når man ikke har gryte på primussen, vil være rimelig likt fra modell til modell, forutsatt at forbrenninga er rimelig rein (blå flamme)

Jeg savner hele testressultatet fra Friluftsliv. Skulle vært gøy å sett hva slags testgrunnlag som var brukt( temperatur ved målingene, når i fyringa målinga blei gjort, måling med og uten kokekar osv.)

Skulle forresten likt å teste den nye slangeprimussen til Coleman.

9775-A25_500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

550 er den mest lettbetjente bensinprimus jeg noen gang har testet, brukt den inimellom i ca 15 år (neppe mer en 5 liter drivstoff.), intet vedlikehold til nå. Jeg har prøvd parafin generatoren også, men det er definitivt en bensinprimus.

Den nye coleman primussen ser helt topp ut, løsningen med gassboksen på hodet er genial, og erstatter vel Coleman's spesielle bokser med innvendig slange for flytende gass.

Forøvrig virker også min Optimus Nova med gass, hjemmelaget adapter, men her mangler bena for å få boksen opp ned, regner med at det kan bedre egenskapene i kulde.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, i helga fikk jeg tatt med Coleman 442 ut på tur. Min erfaring med fyring ute er eldet og begrenset til nostalgiske minner i knappeteltet. Mine litt mer drevne turkamerater hadde med seg hver sin Nova, og vi gledet oss til å sammenligne litt... En del fommel tilskrives brukerens manglende erfaring og muligens respekt....

Alt i ett løsnignen til Coleman (tank med brenner på toppen) er kjekk, men husk å fyll opp bensin før koking, den gikk selvfølgelig tom midtveis i den første kokerunden :oops: Jeg leste selvfølgelig bruksanvisningen, hvor det stod at man måtte vente med påfylling til brenneren var kjølig nok til å berøres.

Nuvel, mine venner hadde fått blod på tann, så i runde to fyrte de opp en Nova samtidig med min 442 for å se hvem som kokte opp en liter vann kjappest. Jeg hadde plassert 442 på toppen av en tue, så den led av å stå på et trekkfullt sted. Videre brukte Nova-folket varmereflektor, og de vant med tålelig god margin. Så, når Novaen hadde kokt opp vannnet, gjorde jeg noe FRYKTELIG DUMT.

Jeg tok varmereflektoren til Novaen og satte den rundt 442'en. Joda, vannet koke raskt opp, men brenneren ble også skummelt varm, så varm at min tommels fingeravtrykk nå er smeltet inn i effektregulatoren til evig tid. Ikke vet jeg hva som kunne ha skjedd om brenneren hadde stått på lengre med varmereflektor, og ikke tenker jeg å finne det ut heller. Men å brette en reflektor ut til en vindbeskyttende halvmåne vil kanskje gå bedre om man ikke finner et lefullt sted?

I og med at 442 står godt og er stille i bruk, ble den brukt utover kvelden til diverse koking, men måtte gi tapt for en real runde med 50/50 blanding av kaffevann og grut oppi brennerhodet. Nå brant den bare ut igjennom et lite område, resten virket tett. Etter en del banning og masse pumping fikk vi antagelig svidd av gruten, og den brant friskt ut igjennom hele brennerhodet, men med en høyrere og gulere flamme enn før. Jeg regner med at den må plukkes fra hverandre og få litt kjærlighet og omtanke. Hva bruker jeg som rensestoff, rødsprit, whitesprit, eller noe annet?

Nuvel, sent om natten la vi oss i lavoen, og fyrte litt for å få opp varmen. Min 442 ble forettukket fremfor Novaens mer dovrebaneekspressaktige leven. Det fungerte fin fint, men fytterakkern for en stank den ga fra seg når den ble slukket. "Æ vil ikke dø" lød det bekymret fra posen til en turkammerat, han tenkte vel på en diskusjon vi hadde hatt om vinterfyring i telt med nedsnødd ventil i fotenden. Nuvel, det var en digresjon, men vil den stanken fra 442 alltid komme ved slukking? I så fall må den nesten settes ut før man slår den av.

Så dette var en nybegynners førstereis med en 442, man lærer så lenge man lever :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slukkingslukta skyldes kaffegruten. Jeg går ut ifra at du bruker 4takts miljøbensin (grønn kanne)

Før du prøver å pelle i småbiter, prøv å skyll den i rent vann, tøm den, gjennta med å skylle den i sprit eller bensin.

Prøvefyr.

Må du demontere, gjør flg:

Skru løs de to skruene under brennern, som holder generatorn.

Løsne muttern på generatorn(like ved regulator)

Løsne generatorn meget forsiktig (rensenåla må pirkes løs av regulatorn)

Ta av generatorn, fjern krysset

Skru ut skruen i senter av brennern.

Ta av brennern.

Vask godt i sprit.

Gjenta vaskinga til det er gullende reint.

Monter sammen.

PS, får du lekkasje rundt generatormuttern, må du stramme den 1/4 omdreining til (aldri mer i slengen)

LES BRUKSANVISNING

Bruk aldri varmereflektor. Trenger du vindskjerm, er det rette utstyret enten løs vindskjerm som settes ved siden av, eller en Sigg Tourist for coleman.

Brennern skal brenne blått

post-1426-133474438497_thumb.jpg

post-1426-1334744385_thumb.jpg

post-1426-133474438502_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rensabensinen er sannsynligvis Heptan.

Heptan lukter sykt syntetisk, spesielt ved tenning og slukking.

Kjør på Statoil 4takts miljøbensin i grønn kanne.

Koster ca. 100 for 5 liter.

Miljøbensinen er så rein at den nesten kan drikkes :lol:

Skulle du plages i kveld, så er det bare å ringe mobilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, det kan henge på greip med stanken. Statoil ligger rett oppi gata, så riktig og ikke minst billigere brennstoff skal anskaffes.

Forresten, noe sier meg at det kjelesettet ikke akkurat er hyllevare lengre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Heptan ja, Statoils miljøbensin ved neste påfyll.

Skylte først, funket ikke. Demonterte og vasket med sprit. Å si at det ble gullende reint er vel å overdrive, i så fall måtte jeg ha brukt sliperemedier. Men nå funker den igjen, blå og fin flamme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Har en Coleman apex ii (10 år gammel) og har nå fått brudd på slangen mellom flaske og brenner.

Har du noen gode lenker eller kontakter mtp reservedeler?

Geir Magne

Harstad

Har du fått tak i deler enda? Jeg har fått det samme problemet med min. Fikk tilbud om deler fra importøren i Nederland, men det ble ganske dyrt. Får jeg ikke tak i noe billigere, kjøper jeg heller en ny...

Jeg fant heller ikke den aktuelle delen på REI.com

Dear Mr Bakken,

We would like to thank you for your interest in our Coleman products.

And are sorry to hear that you had problems with the hose of your Apex II stove.

Normally we can not supply spare parts directly to Norwegian consumers.

However, as an exception, we can maybe help you directly.

The specific spare part you are looking for is not available on itself.

It is possible however to order a set, including the pump, valve and hose.

The costs that would be related to this are: Euro 114.24 (including transaction costs, transport costs, and VAT).

In case you would like to order the spare part, please transfer the above mentioned amount to the following account:

64.14.50.990 Fortis Bank Nederland B.V. (IBAN: NL10FTSB0641450990, SWIFT: FTSBNL2R).

Under reference of "Apex II hose Norway".

In addition, please let us know to which address the spare part should be sent (please no P.O. Box address).

As soon as we have received the money and address, we will send you the spare part.

In case you have any further questions, please let us know.

Best regards,

Tineke Berndsen

Sales Support Nordic Countries

Coleman Benelux B.V.

Tel.: +31(0)76 572 8509

Fax: +31(0)76 571 1014

[email protected]

www.coleman-eur.com

www.campingaz.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg helt unna Apex2.

Slangene er et problem, og reservedelen heter ny pumpe med slange.

Må man først bytte den, kan man likegodt kjøpe ny.

Ei mulig løsning er å skaffe brennstoffslange med teflon, og gjøre tilpasninga sjøl.

Jeg har deler til 400, 442, 502 og 533.

Jeg skal kunne få liv i en hvilken som helst av disse.

Jeg er stadig på utkikk etter slange til Apex2, men den ser ikke ut til å være mulig å få tak i til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Runegutt

Ser at du er godt infomert om Coleman :wink:

Har en Coleman apex ii (10 år gammel) og har nå fått brudd på slangen mellom flaske og brenner.

Har du noen gode lenker eller kontakter mtp reservedeler?

Geir Magne

Harstad

Forsøk Tess de har slanger, Tess monterer ny slange på gamle koblinger.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.