Gå til innhold
  • Bli medlem

Rød eller grønn Ally?


Sjogholsglupen

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål som delvis henger sammen med innlegget om "hvilken kano".

Hvor stor forskjell er det i egenskaper på de grønne og røde Ally-kanoene? (de har i hvertfall disse fargene i katalogen, men jeg mener selvsagt de med rett kjøllinje kontra de med mer buet linje og høyere baug og stavn eller hva det nå heter der kanoen begynner og slutter).

Jeg tenker å investere i en kano primært til bruk for hele familien. Barna er små nå (1 og 3 år) men de vokser jo fort. Ser imidlertid for meg at jeg ofte vil være den eneste som padler (når mor ikke er med på tur og barna fortsatt er små) og da bør jeg kanskje satse på "rød" modell som er mest retningsstabil? Det blir vel mest padling på vann og stille elver en del år framover. På den annen side ser de "grønne" modellene litt røffere ut. Kanskje vi padler mer stryk når småguttene blir litt tøffere i trynet. Høyere baug tar kanskje mer av for bølgesprut? Jeg har merket meg at kanoen uansett blir mer retningsstabil når den er tungt lastet.

Alle erfaringer og tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha kano for stille vann og rolige elver velger du rødt. Disse er mer retningstabile, viktig ikke minst når du padler alene. Skal du ha til allsidig bruk på både vann og friskere elv velger du grønn. Men for all del. Grønn fungerer greit på stille vann også. Spesielt for de som tar seg bryet med å lære litt grunnleggende teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dette er ren spekulasjon fra min side. Men jeg kunne tenke meg at en duk som er strammet over ei ramme, sitter bedre på en krum kjøl, enn på en rett.

Dog: en ekte kajakk har også duken strukket over en ramme, og den fungerer fint med rett kjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

Kjøpte en 17-fots Ally med rette stevner, en slik som du omtaler som rød Ally. Jeg kjøpte forøvrig denne kanoen i grønn farge. Grunnen til at jeg valgte denne kanoen var at jeg antok at den var mest retingsstabil og ga bedre fart enn kanoen med buede stevner.

På en kanotur med familien lånte jeg også en 16,5 fots Ally med buede stevner. Familien består av 4 personer og 2 hunder. Vi padlet 2 og 2 samt en hund i hver kano. Fikk på denne måten god sammenligning mellom disse to typene.

Slik jeg opplevde det var kanoen med buede stevner betydelig stødigere enn den med rette stevner. Jeg syntes ikke det var særlig merkbar forskjell i retningstabilitet og fart mellom de 2 kanoene.

Etter denne turen kjøpte jeg en 16,5 foter med buede stevner, og det er min fortrukne kano på turer, særlig med hundene i.

Når en skal padle i en Ally er det uavhengig av type viktig å ha en del last i kanoen.

Uansett kan jeg anbefale Ally kano på det varmeste. Konseptet er genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hey! Tusen takk for tipset, det var veldig nyttig. Nå er familien klar for tur, dog uten bikkjer. Sliter med å overbevise resten om at vi må få oss grønlandshund.

Jeg har for øvrig en kompis som har den største av DR-kanoen (17,5 fot tror jeg), og ofte har med kone og 3 barn på tur med denne, uten problemer. Han påpeker at vektforskjellen og forskjellen i manøvrerbarhet mellom denne og 16,5-foteren er minimal, så "think big" gjelder her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.