Gå til innhold
  • Bli medlem

Skarddalstind (2100), 16.09.2006 - The final countdown!


Nils

Anbefalte innlegg

Forord

Da broren min og jeg den 13. juni 1992 snørte fjellskoa og labbet i vei mot Bukkehammaren (1910 moh), Kvassryggen (2071 moh) og Høgdebrotet (2226 moh), gikk igrunn startskuddet for min samling av 2000-metere. Selv om jeg året før hadde besteget Surtningssui, i 1990 var på Tjørnholsoksle og Tjørnholstind, og tilbake i 1984 var på Rasletind, var det først med turen til bl.a Høgdebrotet at jeg begynte å fantasere om å en gang kunne klare å bestige alle toppene over 2000 meter i Norge. Til å begynne med plukket jeg kun ut toppene som sto på kartet, med ganske raskt skaffet jeg meg Røynes lille bibel og bøkene til Thomessen og Skogheim. Jeg bestemte meg for å ihvertfall ta alle med en pf (primærfaktor) på 30 meter, og så plukke så mange som mulig av de med pf på 10 meter. Klarte jeg alle med 30 i pf, ville målet mitt være nådd!

Progresjonen fikk bli som den ble. Jeg ville ha godvær på turene, da ønske om utsikt har vært veldig vesentlig på mine fjellturer. Å bare gå turene for å få kryssene, har egentlig vært helt uinteressant. En motivasjon har kryssene vært, men pga mine harde krav til utsikt og ønske om å se naturen rundt meg, ble turene i størst mulig grad gjennomført på værvarslet. Og selvsagt etter når jeg hadde tid da. :lol: Resultatet ble et sted mellom 5 og 10 turer i året til topper over 2000 meter. I tillegg ble det også mange turer til lavere fjell og andre områder uten de aller høyeste tindene. Bare det å komme seg til fjells har jo vært det aller viktigste!

Så nå, etter 14 år, er jeg altså ved veis ende med min samling av 2000 metere. Med Skarddalstind (2100 moh) sist lørdag, er alle med pf på 30 meter besteget, og samtidig har jeg plukket med alle på Røynes 300-liste over topper med pf på 10 meter. I tillegg er en god del av de ”nyoppdagede” i boka til Morten og Julia Helgesen (”Norges fjelltopper over 2000 meter”) besteget. Om jeg noen gang kommer til å gå på alle de resterende småknausene rundt omkring, tviler jeg på. Det kommer helt klart ikke til å prioriteres ihvertfall.

Det siste kryss – Skarddalstind (2100 moh)!

Så det var med en litt rar klump i magen jeg kjørte oppover Valdres lørdag morgen, med en sovende kone ved siden av meg. Ovenfor Beitostølen lå tåka tjukk, og gjennom Båtskaret var sikten begredelig. Det løsnet litt nede ved Bygdin, for å bli like tett igjen over Valdresflya. Jeg var rimelig sikker på at dette var den typiske septembertåka som ved klarvær gjerne ligger rundt de lavere toppene og nedi dalene. Over Valdresflya så jeg gjennom et og annet hull Kalvehøgde og Tjørnholstind under en tindrende klar himmel. :lol: Og nesten som forventet, sprakk alt opp da vi var kommet et stykke nedover på nordsiden av ”flya”, og hele Jotunheimen lå og ventet på en perfekt høstdag med sol fra skyfri himmel. Dette skulle bli drømmeavslutningen på ”prosjektet”! :P

Vi ankom Leirvassbu rundt kl 0830. Og for en dag!! :D 16. september, og 5 plussgrader allerede. :D Knall blå himmel og typisk klar septemberluft. Bedre forhold kunne vi ikke ha fått på denne tiden av året! Det var tydeligvis flere som ville bruke godværet til noe fornuftig også, for oppover i Leirdalen sto bilene parkert hist og her og folk forberedte seg på tur. Ved Leirvassbu sto det 6-7 andre biler parkert, og et par telt var oppslått like ved.

I tilfelle bomveien mot formodning skulle være stengt, hadde jeg hivd et par sykler baki bilen. Jeg ringte Leirvassbu på fredag og fikk ”forsikringer” om at veien skulle være åpen i helgen, men man vet jo aldri… Nå når syklene var med, måtte vi jo bruke de. Så derfor tråkket vi på de den ene kilometeren sørover fra Leirvassbu på anleggsveien, før denne svinger sørvestover og ned i Gravdalen. Dette sparte vi sikkert kjempemye på… :?

Deretter ruslet vi på DNT-stien mot Olavsbu over Høgvaglen, langs Høgvagltjønna og så sørover vest for Langvatnet. Og været? Ja, shorts hadde vært et greit plagg! Riktignok litt kjølig bris over Høgvaglen, men denne stilnet ettersom vi nærmet oss dagens mål, Skarddalstind.

Og der var den, den siste ubestegne toppen over 2000 meter. En fin pyramide, som jeg av en eller annen grunn ikke hadde vært på ennå. I Semeldalsmunnen, hvor stien krysser bekken fra vann 1420, forlot vi stien og siktet mot nordryggen på Skarddalstind. Nå kjente jeg tydeligere iveren og spenningen vokse, for nå var kun den siste lange bakken igjen til toppen. Vi skulle ta det med ro oppover, for vi var begge litt reduserte pga forkjølelse.

Vi la kursen oppover til venstre/nord for den lille breresten i vestflanken på Skarddalstind, og kom opp på nordryggen rundt 1900 moh. Veldig lettgått terreng i starten (mellom 1500 og 1700 moh), med mye svafjell. På det tørre føret var friksjonen god og vi slapp å vagle i steinrøys. Mellom 1700 og 1800 meter ble et noe brattere felt passert, før det ble slakere mot nordryggen. Selv om vi holdt et rolig og fint tempo, gikk høydemeterne unna overraskende fort. Kona, som ikke hadde vært på denne typen fjelltur siden 2003, ble veldig motivert av den samarbeidsvillige høydemåleren.

På 2000 moh tok vi en velfortjent hvil. Bare 100 høydemeter gjensto, og vi kunne se toppvarden nå. Nedtellingen skulle for alvor starte! :P Men først en matbit, mens jeg beundret Skarddalseggje (2159 moh), som ser ganske så tøff ut fra vest.

De siste 100 metrene opp tok vi med stor ro. Jeg ville på en måte nyte hver meter oppover, selv om jeg samtidig gledet meg (mildt sagt) til å berøre toppvarden. Det var jo litt underlig å være så nære den siste toppen, å være så nære et mål man har hatt i 14 år! Må si at de siste 100 metrene opp er noe av de mest spesielle jeg har hatt i fjellet. Vi telte ned ettersom høydemåleren justerte seg, og plutselig viste den 2090 moh. Det stemte rimelig godt, for på øyemål så det ut til å være kun 10 høydemeter igjen.

Kona ”beordret” stans, tok kameraet og gikk først til toppen. Hun mente at de siste metrene måtte foreviges. Joa, tenkte jeg, mens alle turene ”passerte i revy”! Med en god porsjon mer entusiasme enn vanlig nådde jeg toppen av Skarddalstind 5 timer etter at vi forlot syklene! :D Litt mer jubel enn normalt og en god klem fra kona var det lov å unne seg nå. Med en blanding av stor glede og begeistring, spenning, tilfredshet og litt vemod kunne jeg endelig hake ut siste topp fra lista og skue utover alle toppene rundt meg, og tenke at ”der har jeg vært”! 8)

Vi skålet i cognac, tok et par telefoner og nødt toppen i nesten 1 time. Hadde det ikke vært for en liten bris som var svært kjølig, kunne vi ha sittet der i t-skjorte. Hadde det ikke vært for klokka som tikket mot en kveld som kom fortere på denne tiden av året, ville vi ha vært der noen timer ekstra. Tiden kunne veldig gjerne ha stått stille der og da!! :D

Men det gjør den såvisst ikke, og vi la i vei nedover sørvestryggen for å ta en annen rute ned igjen. Rundt 1850 moh skrådde vi mot høyre/nordvest for å ta innpå DNT-stien igjen. Vel nede i Semeldalsmunnen begynte østre Rauddalstind å kaste sin svarte skygge over oss; det gikk mot kveld. Vi giret om, fulgte samme vei tilbake til syklene ved anleggsveien og trillet tilbake til Leirvassbu, som vi nådde kl 1900. 10 timer brukte vi på turen, og det kan ikke sies å være lynkjapt. Men denne turen skulle heller ikke være noe stressopplegg! En sånn dag måtte utnyttes til ende

Favorittur?

Ja det er mange! Umulig å si hvilken tur som har vært den beste, men det er mange på 1. plass. Flere turer står for meg som den ultimate fjellturen av de som er blitt gjennomført, men pga helt forskjellige stemninger og utfordringer underveis, er det håpløst å sammenligne de aller fineste og si hvilken som har gitt den største opplevelsen. De som blant annet sloss i tetsjiktet er:

* Sommerens traverser, spesielt Maradalstind/Sentraltind/Skagastølsryggen og Austanbotntindane.

* Styggedalstindane via Gjertvassbreen 03.09.2004.

* Nattskituren til Lodalskåpa 14.05.2005.

* Rundturen 10.08.1998 fra Spiterstulen over vestre Memurutinder, rundt vestre Memurubre, over Hinnotefjellet og søre Heillstugutind og tilbake til Spiterstulen.

Nei, er nok best å stoppe her. Flere godturer dukker opp i kø. Mange har vært bra, mange bedre og ennå flere aller best! Bare en håndfull kan vel sies å ha vært mindre minneverdig.

Og hva nå? Fremtiden?

Flere har allerede spurt meg om hva jeg skal ta meg til nå. :o Kona tøyser med at ”nå når livet har mistet litt mening”, må vi finne på en ny hobby for deg. :P Heldigvis tolker jeg disse spørsmålene til å ikke være så innmari seriøse, for svaret på hva jeg skal gjøre i fritiden fremover, er åpenlys:

Å fortsette med å gå i fjellet! Om enn på en litt annen måte, ihvertfall en stund. Blir nok mye mer barnevennlig, og ikke fullt så mange heseblesende opplegg og slitsomme turer. De flotteste og mest spennende toppene blir nok besøkt på nytt, og kanskje da via en annen rute enn forrige gang. Men, det er så mange andre topper jeg har lyst til å gå opp på, og de blir definitivt prioritert i framtiden. På ønskelista står topper omkring Romsdalen og på nordvestlandet høyt!

Nei, jeg har på ingen måte tenkt å slutte med å gå i fjellet bare fordi en liste er komplett og dette målet er nådd! Listen med fjellopplevelser kan aldri bli fullført, og jeg kan se hvor langt jeg kommer på den... Dessuten, det å gå i fjellet til fots eller på ski er etter min mening den beste måten å holde seg i form på. Da får man i både pose og sekk! :P

Til slutt vil jeg få takke alle som har vært turfølge opp gjennom årene for mange flotte minner, og håper vi treffes mange ganger i fremtiden for flere begivenhetsrike opplevelser til fjells!!

post-42-133474436892_thumb.jpg

post-42-133474436903_thumb.jpg

post-42-133474436913_thumb.jpg

post-42-133474436918_thumb.jpg

post-42-133474436925_thumb.jpg

post-42-133474436938_thumb.jpg

post-42-133474437235_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med fullført "prosjekt"!:lol:

Å bare gå turene for å få kryssene, har egentlig vært helt uinteressant. En motivasjon har kryssene vært, men pga mine harde krav til utsikt og ønske om å se naturen rundt meg, ble turene i størst mulig grad gjennomført på værvarslet.

Helt enig, det er lov å være kresen selv om man kan oppleve mange nære og spennende kontraster med dårlig "langsikt".

Flere har allerede spurt meg om hva jeg skal ta meg til nå.

Hehe... Norge er som skapt for å gå i fjellet. Ikke vanskelig å finne nye turer nei :? For ikke å snakke om nye ruter til de man allerede har vært på.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Nils - Det er vel ikke mange med en komplett 2k samling som har så få topper i "dårlig" vær. Du trenger jo dessuten utsikten for å fylle ditt ubegrensede lager av god hukommelse. Jeg tror knapt jeg har vært borti noen som har husket så mye detaljer fra turer i både nær og fjern fortid. Det er vel en kombinasjon av genuin interesse for og kjærlighet til fjellet sammen med den nevnte evnen til å plukke finværsdager. Ja også sikker litt god hukommelse generelt da :lol:

Men litt smågrått var det jo på Rauddalseggje sist sommer da :?

I løpet av en lang periode med toppturer som nødvendigvis må inngå i en slik samling, blir det jo naturlig nok mange flotte minner og naturopplevelser, men det er alltid litt moro å ranger, plukke frem noen godbiter og høydepunkter. Jeg har gjort det selv mange ganger.

Er litt stolt og happy over at 2 av turene du nevner var turer vi hadde sammen.

Ses forhåpentligvis snart på tur til et eller annet (barnevennlig?) mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deretter ruslet vi på DNT-stien mot Olavsbu over Høgvaglen, langs Høgvagltjønna og så sørover øst for Langvatnet.

Du mener vel vest for Langvatnet?

Flere har allerede spurt meg om hva jeg skal ta meg til nå. Kona tøyser med at ”nå når livet har mistet litt mening”, må vi finne på en ny hobby for deg.

Tja, du kunne jo bytte ut nøttepirkeren med ei heklenål f.eks.? :lol:

Så kunne du begynne å hekle makramé - eller kanskje det blir makra-uten..! :?

(imponert over hva jeg kan av husflid nå, tenker jeg! :lol: )

Til slutt vil jeg få takke alle som har vært turfølge opp gjennom årene for mange flotte minner, og håper vi treffes mange ganger i fremtiden for flere begivenhetsrike opplevelser til fjells!!

Takk i likeså, Nils! Og en STOR graulasjon med vel gjennomført bragd!

Nesten synd vi ikke treftes før, for jeg har satt umåtelig stor pris på ditt vennskap de siste par åra! :D

Får bare håpe jeg får lurt deg med på en 2k eller fler likevel. Og da kanskje vi tar en annen veg enn før,

for ditt nye gule tau er jo temmelig langt fra slitt ennå..! :P

Og siden utsikt er prioritert, kan du mimre litt over denne rasten, med praktutsikt ut Midtmaradalen fra "hytta på bandet",

på vår fantastiske Maradalstur i år...

post-51-133474437246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha nådd ditt mål!

Jeg kjenner meg igjen i en del av det du skriver. Jeg kaller meg selv for "en temperert godværsvillmann", og ble lei av tåkebestigninger for en del år siden. Flere av turene du nevnte som de aller beste, er også på min toppliste, og heldigvis har jeg igjen Maradalstidene. Jeg vil nok ikke satse på alle 2k-ene, men har fått mer sansen for bre - og klatreturer - og så er jeg helt syk etter å få skikkelig utsikt fra Storen (etter 3 tåkebestigninger). Så neste sommer, når høytrykket slår rot over Sør-Norge, vet jeg hvor jeg drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER, Nils! Dere plukket en fin dag for avslutningen, det er sikkert og visst. Vi var en snartur på Valdresflya den dagen, men tidspress med bokprosjektet kalte oss tibake nedi tåkeheimen straks. Vi gjorde litt opp for det på søndag, da var det lignende forhold og vi gill en tur på sørsiden av Bygdin. Ble noen flotte bilder i grenseland mellom tåke og sol :lol:. Hils din kone, og så sees vi på tur igjen! Og så er jeg litt stolt av at det er t.o.m. en tur JEG har vært med på på lista di over de fineste turene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye :lol: . Som positiv debattant på forumet, med innsiktsfulle kommentarer og vannvittig geografisk detaljhusk håper jeg at du fortsatt vil befinne deg blant oss på fjellforumet . :lol: Du bidrar med mye inspirasjon og glede, og spesielt deres turrapporter og fjellkunnskap er til stor inspirasjon for meg (og sikkert for en del andre også). Lykke til med nye turprosjekt !! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på en måte litt i samme båt. Ferdig med 2000-meterne og barnas verden har blitt viktigere. Men hvem vet, kanskje de også begynner å samle og pappa må bli med på en runde over alle sammen igjen... :lol:

Med den forskjell at du (Kim) gjorde deg ferdig med 2000-meterne først, og så begynte med barnetullet, mens Nils har sjonglert med begge deler en stund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Nils!!!

Så det var den toppen som skulle bli den siste. Det må da i grunnen være den perfekte avslutningstopp med sin lette tilgjengelighet, pene utseende og ikke minst sentrale beliggenhet i Jotunheimen slik at man kan sitte der oppe en godværsdag og virkelig være omgitt av alle de 2000+ meter høye tindene man har besteget opp gjennom årene! Og hva er vel bedre enn å gjøre feiringen av avslutningen på et slikt mangeårig og omfattende prosjekt med en liten konjakk som river deilig i halsen og alene med sin kjære livsledsager? Selv en notorisk gammel kyniker som meg blir nesten litt rørt av å lese dette. :lol:

Ellers er det godt å se at du skriver med uthevet skrift at du har tenkt til å fortsette med å gå i fjellet! Det skal nemlig jeg også fortsette med, selv hvis jeg skulle fullføre mitt eget 2000-meterprosjekt en vakker dag. Nordvestlandets tindeverden, som du nevner, er jo et av de stedene man beklager at man sjelden får tid til å besøke når man så ofte besøker Jotunheimen, og dessuten er det jo fullt lovlig å gå samme sted to ganger óg - så man slipper aldri opp for turmål! Selv når jeg blir gammel og grå, og hvert ledd i hele kroppen knirker som en trapp i et gammelt trehus, skal jeg fortsette å oppsøke fjellheimen - til tross for slektningers fortvilelse og legers advarsler. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde nesten vært Diplom for slike som deg, fra de som utgir Fjellmerkeserien; Norske Topper over 200 Meter i Lom!

_________________________

Rune.

De skulle vel også hatt et diplom, for lignende jobb har vel aldri blitt gjort tidligere :lol: .

Gratulerer til Nils også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Veldig interessant å lese.

Forord

[...]Å bare gå turene for å få kryssene, har egentlig vært helt uinteressant. En motivasjon har kryssene vært, men pga mine harde krav til utsikt og ønske om å se naturen rundt meg, ble turene i størst mulig grad gjennomført på værvarslet. [...] Bare det å komme seg til fjells har jo vært det aller viktigste![...]

Kan ikke si meg mer enig. Men det er rart hvordan sjekklisten på 233(?) topper får en til å oppsøke stadig nye deler av fjellheimen, nye topper og ryggtraverser, samt å få turopplevelser som man ellers ikke hadde fått.

Bra avslutningstopp midt i Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den forskjell at du (Kim) gjorde deg ferdig med 2000-meterne først, og så begynte med barnetullet, mens Nils har sjonglert med begge deler en stund nå.

"Barn ingen hindring" - nei, dette er ingen kontaktannonse.. :lol:

Litt enkel matematikk, 365 dager i året, fx 50 toppturdager årlig gir 315 dager til barnetull :) Altså, barn ingen hindring 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Nils. Har nesten ventet på denne rapporten, og når været ble som det ble i september, var jeg sikker på at den kom i år.

Håper bare du ikke avskriver turer til 2k fullstendig, for jeg kunne gjerne tenke meg å ha med deg på en tur i ny og ne enda.

Og som Morten sier: jeg er også veldig fornøyd med å ha vært med på to av de turene du nevner som de absolutte høydepunktene i samlinga di!

Gratulerer igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Norge er som skapt for å gå i fjellet. Ikke vanskelig å finne nye turer nei :?:

Sant det! Du har vel et og annet hett tips for noe severdig og noen topper som er verdt å bestige i "din fjellverden"? :?: Har stort ønske om å kjøre litt oftere over vannskillet for å traske litt fremover. Noterer meg gjerne bak øret forslag til topper og eggtraverser som bør prioriteres når jeg etterhvert "kjører for langt"... :?:

Du mener vel vest for Langvatnet?

Javisst, du har helt rett eaa! :?: Øst skal være vest. Godt man nøyer seg med å blande himmelretningene bak tastaturet, og ikke gjør det ute i fjellet. :?: Hadde forøvrig blitt god omvei om vi skulle ha gått øst for Langvatnet på den turen...

Nesten synd vi ikke treftes før, for jeg har satt umåtelig stor pris på ditt vennskap de siste par åra!

Får bare håpe jeg får lurt deg med på en 2k eller fler likevel. Og da kanskje vi tar en annen veg enn før, for ditt nye gule tau er jo temmelig langt fra slitt ennå..!

Takk i like måte! :lol: Har tenkt samme tanken selv! Forumet skulle ha oppstått 10 år tidligere for vår del.

Og du (med flere) får garantert lurt meg med på 2k'er de neste årene også! :lol: Kunne bl.a tenkt meg å gå Heillstugutraversen i sin helhet. Den har jeg delt opp i 3, og det ville ha vært en stor opplevelse å gå hele traversen en gang med likesinnede. Den inneholder jo et par solide kremtopper, er passe skarp og utfordrende der den ligger sentralt i "heimen". Kanskje neste år (eller hva Morten? :?: ).

Ses forhåpentligvis snart på tur til et eller annet (barnevennlig?) mål.
Hils din kone, og så sees vi på tur igjen!

Håper absolutt det! Skal trene mer på bæremeisturer, helt klart! :?: Mange fine barnevennlige topper i deres bakgård som vi må få besøkt i årene som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye :?: . Som positiv debattant på forumet, med innsiktsfulle kommentarer og vannvittig geografisk detaljhusk håper jeg at du fortsatt vil befinne deg blant oss på fjellforumet . :?: Du bidrar med mye inspirasjon og glede, og spesielt deres turrapporter og fjellkunnskap er til stor inspirasjon for meg (og sikkert for en del andre også). Lykke til med nye turprosjekt !! :lol:

:?: Jo, takk det samme Per Tore! :lol:

Og, om jeg ikke skulle få tid til like mange fjellturer selv de kommende årene, vil jeg definitivt titte innom forumet like ofte som tidligere. Interessen er jo der like herlig, og på nettet er man nesten daglig, og da er fjellforum ikke langt unna! :?: Får man ikke reist på tur selv, er det alltid interessant å lese om andres opplevelser og diskutere fjell og natur med likesinnede.

Vi er på en måte litt i samme båt. Ferdig med 2000-meterne og barnas verden har blitt viktigere. Men hvem vet, kanskje de også begynner å samle og pappa må bli med på en runde over alle sammen igjen...

Ja du har jo prøvd den ene versjonen, det å være "barnet" på alle toppene, så da er det vel bare klargjøre turutstyret igjen... :?:

For egen del håper jeg nesten at min egen datter ikke vil ha med seg far på alle toppene. :?:

Håper bare du ikke avskriver turer til 2k fullstendig, for jeg kunne gjerne tenke meg å ha med deg på en tur i ny og ne enda.

Nei 2k'ene er ikke avskrevet, så det er stor "fare" for at vi møtes for nye begivenheter høyt og lavt! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Nils. Selv om jeg bare kjenner deg fra Fjellforum, har jeg fått et inntrykk av deg som en virkelig ekte fjellmann og naturelsker. Aller mest imponert er jeg blitt av din eksepsjonelle evne til å gjenkjenne fjell fra bilder.

Du her brukt langt mindre tid på 2000-metersamlingen enn meg selv. Det gikk 28 år mellom min første og siste 2000-metring. Men det hadde den fordelen at en kunne vedlikeholde nyskjerrigheten over en lang periode. Det har jo også ført til at det har blitt mange dubletter, tripletter osv. Noen av de fine ryggtraversene har blitt gått flere ganger.

Du er inne på hva med veien videre. Må nesten nevne da to av oss geleidet en tredje kamerat til topps på hans siste klatretopp i samlingen (Midtre Skagastølstind). Etter at han plundret litt i V-skaret utbrøt han da han endelig nådde toppen: ”Heretter skal jeg bare gå koselige turer”.

Du nevner at det kanskje blir mer Nord-Vestlandet. Det har det blitt for meg også. Her har jeg hatt noen av mine fineste fjellturer. Romsdalen har masse å by på. En av mine fineste ryggtraverser er Vengetindtraversen. Spennende topper er det masse av også rundt Eikesdalen. Og så Hjørundfjordområdet på Sunnmøre. En tur til Råna er en flott naturopplevelse. For ikke å snakke om tindene i Molladalen.

Og glem ikke områdene rundt Jostedalsbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke dy meg for å mimre litt i anledning jubiléet, så her kommer en håndfull bilder fra noen gromturer vi rakk

før Nils brøt målstreken. Sjøl har han feiret med ny avatar til og med! :wink:

Det meste relativt nytt, men likevel for ordens skyld, her er referansen for de resp. turer:

Skeie: http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=3143

Gjertvassdalen: http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=3683

Torfinnstinder: http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=6076

Sentraltind: http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=6197

Austanbotn: http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=6286

post-51-133474437354_thumb.jpg

post-51-133474437363_thumb.jpg

post-51-133474437373_thumb.jpg

post-51-133474437385_thumb.jpg

post-51-133474437397_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.