Gå til innhold
  • Bli medlem

omnifuel (is rundt gassboksen)


NB

Anbefalte innlegg

Hei! jeg kjøpte meg en omnifuel til jul i fjor, har brukt den ganske mye og har på en eller annen merkelig måte klart å fjerne den hvite "svampen" eller hva jeg skal kalle det,som er i bunnen av primusen . Dette gjør at det er vannskelig å fyre med besnin, parafin osv. Gass har funket helt fint inntil noen uker siden da jeg var tur :o Det som skjedde var nemmelig at etter en stund merket jeg at trykket var blitt dårligere,når jeg så på gassboksen merket jeg at det hadde lagt seg is rundt gassboksen :-) jeg kan ikke helt skjønne hvordan dette kan ha skjedd. Kan det ha vært en lekasje som gjørde at det la seg is rundt gassboksen?? selv om jeg ikke tror at det har vært en lekasje.. Noen som skjønner hva dette kan være ?? :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Primus omnifuel.

Du får tak i ny veke (svampen) hos forhandler.

Nedkjøling av gassboks kan være: Den normale kjølinga som skjer når man bruker gass med høg effekt over lang tid, eller en lekkasje.

Hvis der er pakning mellom slange og gassboks, sjekk at denne er myk og uten sprikker.

Skift hvis du er i tvil (pakninger får du hos de fleste som selger gassutstyr, eks marinaer og campingvognselgere osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe du rep.sett får du med alle delene, + en tube silikon. Vil anbefale å smøre pakningene nå du er ferdig med turen, bensin tørker pakningen. Så det kan oppstå lekkasje. Ellers er det ein kanonbrenner, litt mye støy er vell minuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg kjøpte meg en omnifuel til jul i fjor, har brukt den ganske mye og har på en eller annen merkelig måte klart å fjerne den hvite "svampen" eller hva jeg skal kalle det,som er i bunnen av primusen . Dette gjør at det er vannskelig å fyre med besnin, parafin osv. Gass har funket helt fint inntil noen uker siden da jeg var tur :P Det som skjedde var nemmelig at etter en stund merket jeg at trykket var blitt dårligere,når jeg så på gassboksen merket jeg at det hadde lagt seg is rundt gassboksen :lol: jeg kan ikke helt skjønne hvordan dette kan ha skjedd. Kan det ha vært en lekasje som gjørde at det la seg is rundt gassboksen?? selv om jeg ikke tror at det har vært en lekasje.. Noen som skjønner hva dette kan være ?? :?

Ising skjer når trykket i boksen faller fort, det vil i praksis si at du var på grensen av hvor langt ned i temperatur du kan fyre med den gassen du brukte. Det kreves noe varme fra omgivelsene for å fordampe den flytende gassen. Når samtidig trykket faller så mye at du ikke får nok futt i kokeapparatet så er du på temperaturgrensen. Hadde du satt boksen i litt varmt vann, eller varmet den på annen måte hadde trykket blitt bedre.

Forøvrig kan du erstatte veken med litt glava eller annen isolasjon som trekker vann, men ikke brenner lett opp. Jeg ville ikke reparere på noe som virker, så nøy deg med å smøre som angitt i bruksanvisningen, og ha med reservedeler slik at du kan bytte når noe ryker.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro. :lol:

Hvis du bruker gassen over lang tid vil trykket inni boksen synke og da vil gassen inni boksen bli kald, boksen er ikke isolert og du vil da få kondensering på yttersiden av boksen som ettervert blir til snø og is.

Slå av gassen og la solen varme :? opp boksen igjen og trykket vil da stige og boksen blir varm, ingen fare. :P

Hvis dette skjer mens du koker opp vann 3 til 10 min da kan det være lekk, hvis det skjer når du lager en "gryte" som skal puttre i 30 til 60 min da er det helt normalt.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med Primus og de sa legg boksen oppi vannet som du koker!!!!!!

For gud`s skyll ikke gjør det da kan trykkket øke for fort, men som dsg sier legg den i varmt vann som ikke står på kokeren.

Jeg har snakket med de som har ansvaret for brann og eksplosjonsvern i Norge og de skal bli med på neste villmarksmesse og høre på Primus, hvis de fortsatt sier dette vil de bli anmelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ganske riktig, så er det helt normalt med is på gassboksen under fyring, spesielt i kaldt vær. Som flere har påpekt skyldes det at gassens (eller væskens, som det egentlig er) fordampning krever varme, som tas fra omgivelsene. Derfor blir boksen kald.

Dette resulterer i at mindre væske fordamper, og effekten avtar.

Det samme skjer ofte når det er lite væske (gass) igjen i boksen.

Trikset er som nevnt å tilføre varme. I mange tilfeller er det nok å holde hendene en liten stund rundt boksen.

Eller å dyppe den i vann, gjerne varmt spør du meg.

Det beste ninjatrikset er å holde boksen noen sekunder over sin egen flamme.

Bruker dette trikset titt og ofte, med stort hell.

At det skulle være forbundet med fare å ha boksen i varmt vann, stiller jeg meg litt uforstående til. Det er jo ikke meningen at boksen skal ligge der under hele matlagingen! Du merker fort når effekten tar seg opp, tar kun få sekunder.

Håper ikke Brann- og eksplosjonsvernet er i nærheten når jeg fyrer primus...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.