Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørstabbtraversen med Geiti i drømmevær


Fredrik Smith

Anbefalte innlegg

Klokken var syv, teltet var klissvått, humøret var bra, kaffen ble tilberedt og planene var klare da vi våknet ved det ene av de tre små vannene like vest for det store Smørstabbmassivet.

Med Morten Helgesens fabelaktige turplanleggningsverktøy, Norges topper over 2000 meter, og Klatrefører for Jotunheimen hadde denne turen vært planlagt og sett frem til i noen uker.

Frokosten var inntatt, sekken var pakket med et munimum av sikringsutryr, tau, seler, fire kiler, økser og stegjern, og vi la i vei klokken åtte. –Vi må være tilbake klokken åtte, sa broderen, da vil mørket gjøre forholdene vanskelige. Vi har ikke god tid da, sa jeg. –Men det går nok akkurat.

Månen holdt oss med selskap fra den blanke blå himmelen til vi kom opp til breen på vei opp til Kalven, der solen tok over silhuetten av dette fantastiske Smørstabbmasssivet.

Breen var tørr og sprø etter nattens kuldegrader, stegjern fikk ligge i sekken. Lett vandring i fast ur tok oss opp til Kalven. –Nå begynner turen, sa broderen. Vi fulgte eggen bort og opp til innsteget på Skeie. Den stod der steilt til himmels med den karakteristiske formen litt lenger borte. Vi kløv opp et stykke og vurderte behovet for sikringer. Fjellet viste seg å by på fin klatring på gode tak, så marginene var såpass at utstyret fikk ligge i sekken en stund til.

Vel oppe på Skeie kunne vi skue utover den eventyrlige horisonten der bare toppene kunne sees med lavt skydekke på ca 800-1000m. Solen skinte fra klar himmel.

Luftige småpartier på fin egg førte oss til Veslebjørn der vi la fra oss det utstyret vi ikke trodde vi ville få bruk for. Bare stegjern og økser fikk være med opp til Storebjørn. Det var lett terreng opp til den lille knausen som utgjør labben til denne liggende bjørnen. Vi kunne fulgt fjell til topps, men vi bestemte oss for å ta i bruk stegjern når vi allikevel hadde tatt dem med. –Vi går vel på isen opp? –Ja, vi får ta med oss de opplevelser denne turen har å by på!

Tilbake ved sekkene på Veslebjørn etter avstikkeren, magen ville ha lunsj. –Vi tar vel lunsj der nede, broderen pekte ned i skaret mellom Veslebjørn og Saksi. –Lunsj i le og i sol, det blir bra.

Vi gikk ned og passerte et rapellfeste vi ikke kunne se hensikten med, men da vi kom ned til nedklyvnigskrukset forstod vi at rapell var på sin plass her. Jeg gikk opp til rapellfestet igjen, og rapellerte ned forbi bridern, før han kom etter. Lunsjen ble inntatt på en hylle med fantastisk utsikt i drømmevær.

Eggen fulgte videre bort til innsteget til Saksi. –Her ser det bratt ut. Men fjellet var såpas fast og fint at vi utsatte bruken av tau litt til. Nydelig klatring på gode tak, blå himmel og frisk luft. -Livet blir ikke stort bedre enn dette! Vel oppe på Saksi kunne vi se hele Sørnorge, i alle fall så det slik ut!

Vi stod der oppe på den temmelig luftige toppen og vuderte mulighetene for rekke Geiti innen tiden. Klokken var to. –Hadde klokken vært fire nå, tror jeg fortsatt at vi hadde rukket tilbake til teltet etter Store Smørstabbtind klokken åtte, sa jeg. –Ja da har vi to timer til Geiti og tilbake hit, sa broderen. –Jeg tror det går akkurat.

Vi vurderte mulighetene for rapell ned mot eggen som fører bort til Geiti, men følte ikke for en såpass lang rapell. Vi visste heller ike hvor bratt det var. Vi gikk ned i skaret mellom de to karakteristiske saksebladene på denne markante toppen midt i Smørtabbtindane. Derfra kunne vi uten bruk av tau ta oss ned til eggen. Vi skuet opp på veggen vi vurderte som rapellmulughet, og kunne konstatere at vi gjorde et godt veivalg. –Hadde vi gått ned der, ville vi blitt hengende i standplass midt i den glattskurte veggen. Og med fire kiler i sekken er ikke det så fristende!

Eggen bort til Geiti bø på luftige passasjer, særlig i begynnelsen. Vi vurderte å skave av tre meter av steinene som lå stablet på toppen. –Da slipper folk etter oss å bruke to timer de kaskje ikke har, på å hente denne fordømte toppen, sa broderen. –Den er jo bare 2002 meter!

Returen gikk via bre bort til Sauen. Breen var såpass oppsprukket at vi fikk god bruk for øksene vi hadde på sekken. Sauen var grei, Kniven var grei. Luftig klyving bort til innsteget til Store var fin, kanskje det vanskeligste partiet på egg som ikke var bratt på denne turen.

Vi skuet opp på den bratte eggen som skulle føre oss til topps på den siste av de elleve toppene vi kunne huke av på denne traversen. Eggen opp består av to opptak. Det første gikk greit på venstre side av jammerissene som utgjør begynnelsen av den bratte delen. Oppe på ny rampe vurderte vi behovet for tau. Broderen vill prøveklatre litt, men kunne fastslå at marginene ikke var store nok til å fortsette. Tauet ble tatt frem, jeg gikk først opp på løst fjell med til dels luftig klatring. Vel oppe på platået kunne jeg lage stand, og broderen kom etter.

Returen gikk ned via løs ur og brevandring. Midt på breen måtte vi forsere det som best kan beskrives som et hissig elvestryk. –Jeg har aldri sett noe liknende, fossen ser ur som en vannsklie! Den raste nedover i et svingete løp med vegger av is 8-10 meter under oss. Vi fant det smaleste partiet og hoppet over. Marginene var store, men konsekvensene ved et fall her ville være utenkelige.

Vi fikk av oss stegjern, og avsluttet turen med slitne bein ned til teltet. Hodet var fylt av tanken på mat, og hadde vært det de siste tre timene, og nå stod pasta bolognese på menyen.

Herregud for en tur! Vi stod ved teltet klokken 20.00! (iskald beregning)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det var bare den ene. Litt klyving, og èn rapell.

Alt er relativt - Selv om jeg er en pyse så mener jeg du fremstiller denne eggen litt mer triviell enn den var. Riktignok hadde vi litt nysnø på den, men i tillegg til rappellen ned fra Veslebjørn er det minst ett punkt / passasje ned mot det laveste hakket som er SVÆRT utsatt. Kall det gjerne klyving, men Erik: I den grad jeg klarer å sammenligne slik, vil jeg karakterisere denne passasjen som mer utsatt enn den opp på Austanbotntinden S2. For øvrig er det jo et annet lite punkt på et par enkle meter (når man kommer fra Veslebjørn) som i klatreføreren er gradert til 5 eller noe slikt når man går motsatt vei. Har egentlig lyst på traversen motsatt vei en dag. Og gjerne i t-shirt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg blander litt, jeg husker også at det var ett svært utsatt parti ned til et laveste punkt, men jeg synes å huske at det var mellom Kniven og Store. Det er mulig jeg husker feil.

Når det gjelder graden av vanskelighet, er det alltid lurt å se i boken din, og lese føreren. Der står hhv trekanter og grader som gir en god pekepinn om hvordan problemene faktisk er. -Men når man kommer ut til virkeligheten, tar man en siste vurdering. -Og er fjellet fast med gode tak, blir det fristende å spare tid ved å la utstyret ligge i sekken.

-Jeg vil ikke anbefale noen å gå denne turen slik vi gjorde, men det handler jo om marginer.

Føler man at marignene er gode, blir ikke psyken en faktor som påvirker vanskeligheten.

Driver man mye med sportsklatring, blir det lettere å vurdere marginer.

Men det viktig å ikke bli kjekkas og droppe å ta med utstyr! -Og ikke klatre opp usikret noe du ikke kan klatre ned!

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.