Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnertur over 2000m!


Thomas!

Anbefalte innlegg

Jeg og dama har tenkt å ta oss en tur i Jotunheimen innen en måned. Jeg har veldig lyst å vise henne hvor vakkert det er der oppe, men problemet er at jeg vet ikke om toppturforslagene mine er realistiske siden jeg selv ikke har vært på de toppene. Jeg har sett litt på Glittertind som jeg selv vil opp på, også Fannaråken pga utsikten til Hurrungane.

Min fysisk form er bra i forhold til hennes så jeg vet ikke om det hadde vært så bra og tatt henne med til Glittertind hvis forholdene tillater det. Fannaråken vet jeg ikke så mye om utenom at det er veldig langt hvis man unngår å gå over bre?

Er det noen her som vet om en tur som er overkommelig for "alle", byr på bra utsikt og helst over 2000m?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Thomas.

Fra Turtagrø er det en fin tur opp til Fannaråken. Turtagrø ligger ca 884 moh, så turen opp til Fannaråken er ikke så lang i høydemeter. Det er to ruter opp fra Turtagrø. Jeg har selv bare gått den korteste/bratteste, og denne ruten tror jeg alle kan klare. Legg in noen små kose peuser med sjokolade ol. Hold spirriten oppe. På alle lengre fot-turer er det viktigt å gå langsomt. Min erfaring med utrente personer er at korte, rolige skritt er bedre enn rykk og napp (hurtig gange, så peuse, så hurtig gange).

Jeg anbefaler Fannaråken på det varmeste og da gjerne fra Turtagrø. Så kan man drømme om å gå på Storen :-)

Lykke til. Jeg håper dere får fint vær. God tur!

mvh

tore jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En godværsdag i oktober kan man normalt kjøre opp til Galdhøpiggen sommerskisenter. Vil ikke anbefale noen uten erfaring å gå opp til Galdhøpiggen på denne tiden via breen, men man kan gå opp på Galdhøe, en meget lett liten tur. Skulle snøen ikke by på problemer kan man fortsette mot Vesle Galdhøpiggen og prøve høydestyrken sin, men det kan fort bli litt spennende med mye glatt nysnø.

Glittertinden er i utgangspunktet greit, pass på ev. sprekker i breen like til høyre for stien om det ligger en del nysnø. Og ta gjerne med sykler om mulig, dersom dere kommer fra Veodalen. Er usikker på hvordan veien til Spiterstulen er åpen i forhold til kalenderen, men veien inn Veodalen er vel åpen så lenge fraværet av snø gjør den kjørbar.

Veien inn til Eidsbugarden er nok i alle fall åpen til høstferien er ferdig, og Galdebergstinden er en enkel tur også med en del nysnø.

Har man enkel mulighet for det, spares man også en del tid med sykler innover Helgedalen på vei mot Fannaråken. Det er litt mer slitsomt og man bør kanskje ha god sikt, men det er ingen umulighet å "vasse" opp til Fannaråken med leggdyp snø.

Hvis væreforholdene øst / vest / sør / nord det aktuelle tidsrommet gjør Vest-Jotunheimen mer uaktuelt, men Øst-Jotunheimen desto mer, er det også en nokså grei tur å gå fra Valdresflye og opp på Rasletinden eller Mugna. Rasletinden har kanskje ikke så spennende utsikt, men den bedrer seg betraktelig litt lenger vest mot Mugna og Kalvehøgde, bl.a. med nydelig utsyn ned i Leirungsbrean og Leirungsdalen. Sistnevnte ser nok ekstra eksotisk ut med det første snølaget.

Personlig synes jeg fjellet, slik det ser ut nå (i alle fall høyfjellet), er på sitt mest triste - bare grå og grønne steinflyer, enkelte skitne snøfonner og noen sørgelig innskrumpne brelefser. Nei det blir adskillig vakrere med i det minste litt snø øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Soleibotntind (2083) er også en mulighet. Den gir nær og spennende utsikt til andre Hurrungane-tinder, med bl.a Austanbotntinder i sør og store Ringstind "et steinkast" unna. Kort og grei adkomst fra veien mellom Turtagrø og Øvre Årdal ved Berdalsbotnen.

Dette er jo i høyeste grad vest-Jotunheimen, så det skal mye til om ikke nysnøen ligger godt nedover fjellsidene der også ganske snart. Nysnøen gjør det fort mye mer glatt og kronglete å ta seg fram i steinrøysa, og for en som er uvant med dette, kan det bli slitsomt og ikke spesielt moro.

Personlig synes jeg fjellet, slik det ser ut nå (i alle fall høyfjellet), er på sitt mest triste - bare grå og grønne steinflyer, enkelte skitne snøfonner og noen sørgelig innskrumpne brelefser. Nei det blir adskillig vakrere med i det minste litt snø øverst.

Så definitivt! Tror aldri jeg har sett Jotunheimen så grått og snøfattig som sist helg. Et dryss med nysnø på toppene hadde gjort susen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.