Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken turprimus bruker du?


runegutt123

Min primus, og hvorfor?  

77 stemmer

  1. 1. Min primus, og hvorfor?

    • Primus
      21
    • Optimus
      14
    • Coleman
      5
    • MSR
      15
    • Optimus 111
      9
    • Svea123
      4
    • Gass med slange
      4
    • Gass uten slange
      5
    • Annen med flytende brensel
      1


Anbefalte innlegg

Annonse

Krysset av for Optimus Nova, men bruker egentlig min Optimus Explorer 11 mye mer, men fant den ikke som et alternativ. Både Nova-en og Explorer-en min har tilsatser til bruk i Trangia-kjøkkenet. Foretrekker den løsningen.

Begge er multifuel-brennere. Grunnen til at Explorer-en ofte foretrekkes fremfor Nova-en, er at førstnevnte er så stille.

Og igjen: Skjønner ikke hvorfor ingen av de store produsentene ikke lager en multifuel stille-brenner av satelitt-typen med effekt-regulator på selve brenneren. Optimus Explorer 11 (Cobra-brenneren) er den eneste jeg kjenner til, og den produserer de ikke lenger.

Ettersom mange bruker brennerne til både avansert matlagning og fyring i telt burde det jo være mulig å oppdrive en brenner som er en kombinasjon av bråke-brennere ala MSR Dragonfly/gamle Optimus Nova (fordi de har regulator på selve brenneren - noe som gir en mye bedre regulering og dermed et pluss for den som skal lage til litt avansert mat og ikke kun smelte is) og multifuel stille-brennere ala Primus Gravity MF (fordi de går stille og dermed gjør at en kan høre og samtale med andre samtidig som brenneren brukes til matlaging og oppvarming). Eller med andre ord: En multifuel stille-brenner av satelitt-typen med regulator på selve brenneren savnes sterkt.

Eller (litt mer internt): Hvorfor sluttet Optimus å lage Explorer 11 (Cobra), når den er så bra? :wink:

Jeg, og sikkert mange med meg, verdsetter det å SAMTIDIG kunne føre en samtale takket være en stillegående brenner OG enkelt kunne regulere effekten på brenneren så ikke maten svir seg. Jeg tror absolutt det er et marked for dette.

Takker forøvrig runegutt123 for tipset om brukte 111T fra forsvaret i en tidliger tråd. Nå når Optimus kun lager 111 med Nova-brenner (111+), er det ikke tvil om hva som foretrekkes: Kjøpte meg brukt 111T til under en fjerdedel av prisen på en ny 111+ :?:

Kjempebrenner når vekt og vindbeskyttelse ikke er et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg~R

Ikke helt lett å skjønne hva de styrer med hos Optimus. Grattulerer med 111T forresten. Det er ihvertfall en langt bedre stillebrenner enn 111Cobra. Hva med å montere en T brenner i en trangia? Litt utviklingsarbeid, med det burde kunne gi ei fantastisk løsning. Jeg har selv blitt lat, så jeg har kutta Trangiaen. Velger stort sett Svea123 eller 8R for turer hvor man er 1-2 og ikke trenger teltfyring. Bruker Coleman til større grupper og teltfyring( En av de store Coleman 508 eller 533) De små Coleman (400 og 442) bruker kona og ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker MSR Dragonfly og er veldig fornøgd!

Stabil og alltid til å stole på! Enormt god effekt, god regulering og lite knot. Brenner best på rensa bensin og har holdt meg til dette. Pakningen i pumpa bør smørast av og til, men utanom dette har eg ikkje mekka nokon ting over ein periode på 2år!

Det som trekker litt ned er støynivået (men eg liker forsåvidt at det er litt lyd i primusen så eg ikkje sovner...) og at plastpuma jo kan knekke

Mine erfaringar med primusen etter ein lengre tur har eg skrabla ned på denne sida:

http://breogfjellsport.no/npl/utrustning/pages.php?pageID=77

post-5-133474436253_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du bytte dyser på Dragonfly når du skifter drivstoff, eller har den universaldyse?

Skulle vært morsomt å fått deg til å testa den med tennveske, siden dette parafinlike produktet brenner reint og finnes selv i den minste avkrok. Ellers er Dragonfly og Nova konstruert over samme lest. Forskjellen er vel at MSR har fått et vellykket produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har netop stemt på "anden brænder for flydende brændstof". I sidste uge købte jeg en japansk brænder for renset benzin: fabrikat "Snow Peak" type "Giga Power WG". Jeg valgte den delvis, fordi den her i sensommersalget pludselig var nedsat til en meget konkurrencedygtig pris. Ellers er det en udmærket brænder: Den er let og kompakt; - den er stille; - den regulerer fint både på lav og høj effekt; - den trænger normalt ikke forvarmning, men den har en omskifter på pumpen, som skal stå i én position, når man tænder, og de første ca. 30 sekunder derefter, og en anden position, når flammen har stabiliseret sig. For så vidt bruger man denne omskifter, ligesom man brugte en choker på en gammeldags benzinmotor med forgasser (karburator). Chokerens funktion var at reducere lufttilførslen, så man kørte med en federe benzin/luft-blanding, når motoren var kold. Jeg tror - men jeg er ikke sikker - at funktionen af omskifteren på denne pumpe er omtrent det modsatte af en choker, så der under optænding tilføres en blanding af luft og benzindamp fra den øverste del af benzinflasken (over væskeoverfladen), og der under normal drift tilføres flydende benzin fra bunden af flasken (under væskeoverfladen). Hvis jeg har pumpet for lidt tryk på flasken, kan brænderen brænde med fin blå flamme, så længe omskifteren står i position "tænd", men så snart jeg slår over på position "drift", kommer der nogle grimme gule flammer. Så skal jeg bare pumpe noget mere tryk på - så brænder den fint igen. Jeg har ikke så meget erfaring med den endnu, men indtil videre er jeg godt fornøjet.

Lars M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, jeg må jo bare stemme "Optimus". Bruker for det meste Novaen, den er i det store og hele genial. Men aller helst skulle jeg sett en krysning av Nova og Explorer. Støttebeina på Novaen og brennerkvaliteten (cobra) på Exploreren. Det hadde vært SAKER det. Optimus skuffet meg ved å avskaffe cobra-brenneren.

Egentlig hadde drømmebrenneren vært en Hiker 111 på 500 gram! Med andre materaler enn stål og messing burde det kanskje latt seg gjøre? Det er befriende å ha en sånn "alt i en boks"-løsning. Og primusen kan flyttes med en hånd når den brenner. Og skulle man få problemer, er det bare å slenge lokket over brenneren så reddes kanskje teltduken.

Jeg har også brukt MSR Whisperlite på mang en iskald vintertur, den er en god venn, men det bygger seg opp mye sot under forvarming fordi toppen er såpass "flat" der flammen treffer. Og så har man irritasjonsmomentet/problemet med drivstoffsøl fra slangen ved frakobling. Støttebeina gir også et noe skranglete helhetsinntrykk, men det funker, bevares. Jeg liker egentlig ganske godt å ha nivåreguleringen på pumpa og ikke i selve brenneren. Det betyr at hele brenneren er uten bevegelige deler, pakninger og annen mikkmakk. Virker veldig pålitelig. En annen ting er at det er mulig å rense hele drivstoffrøret, inkludert "generatoren" (der fordampningen skjer) og helt fram til dysa med en wire som oppbevares inne i drivstoffslangen. Jeg innbiller meg også at denne wiren bidrar til å redusere pulsering i drivstoffstrømmen. Videre er den nesten like stillegående som Optimus sin stillebrenner, men med et mye enklere prinsipp. Ja, det er i det hele tatt mye bra å si om Whisperlite! Men å steke pannekaker uten å svi dem kan du (nesten) glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

InnleggSkrevet: Fre Sep 15, 2006 14:29 Tittel:

Jeg har netop stemt på "anden brænder for flydende brændstof". I sidste uge købte jeg en japansk brænder for renset benzin: fabrikat "Snow Peak" type "Giga Power WG"

Så vidt jeg vet eies Snow Peak av Coleman. Noen bilder av primussen din i drift hadde vært supert.

Egentlig hadde drømmebrenneren vært en Hiker 111 på 500 gram! Med andre materaler enn stål og kobber burde det kanskje latt seg gjøre? Det er befriende å ha en sånn "alt i en boks"-løsning. Og primusen kan flyttes med en hånd når den brenner. Og skulle man få problemer, er det bare å slenge lokket over brenneren så reddes kanskje teltduken.

Løsninga fantes og het Optimus 199. En miniatyrboks med en knøttliten tank, og en multifuel stillebrenner. Lokket var avtagbart og kunne kokes mat i.

optimus_199_03.jpg

I dag er den nesten umulig å få tak i, og selges til skyhøye priser i burktmarkedet.

De to andre alternativene var 8R(Bråkebrenner bensin) og Optimus 10 (Stillebrenner parafin)

img3.jpg

Lenke til oversikt over Optimus 10http://home.c2i.net/primus/img3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer lidt billeder af Snow Peak Giga Power WG, som Rune ønskede. Noget af det, jeg troede i går fredag om funktionen af "chokeren", stemmer nok ikke helt. Benzintilførslen sker altid gennem den tynde slange, der ses på "denne side" af pumpen på billedet af de adskilte dele. Der sidder et filter i enden af slangen - uden for afgreningen til den slange, der går lodret op. Den anden slange, der sidder på skrå ovenpå pumpen, er den, som luften bliver pumpet ind igennem. Jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvad omskifteren egentlig gør, og det er heller ikke beskrevet i manualen. På de to midterste billeder ses omskifteren som en lille metalpind på pumpen over slangeforbindelsen, og den peger til højre - mod brænderen - som den skal gøre under normal drift. Når man tænder, skal den pege til venstre - væk fra brænderen.

Lars M

post-21-133474436376_thumb.jpg

post-21-133474436381_thumb.jpg

post-21-133474436385_thumb.jpg

post-21-133474436389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke helt inntrykk av "oppfyringsventilen"

Hvis den fungerer likt den som var på eldre Coleman, er det en ventil som slipper inn muft frra tanken, slik at man slipper "flammekaster" når brennern er kald. Går ut fra at opptenningsventilen skal stenges når brennern har arbeidstempratur.

Jeg har aldri prøvd Snow Peak, men den ser ut til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke helt inntrykk av "oppfyringsventilen"

Hvis den fungerer likt den som var på eldre Coleman, er det en ventil som slipper inn muft frra tanken, slik at man slipper "flammekaster" når brennern er kald. Går ut fra at opptenningsventilen skal stenges når brennern har arbeidstempratur.

Jeg har aldri prøvd Snow Peak, men den ser ut til å fungere.

Det er ikke beskrevet i manualen, hvad "opfyringsventilen" egentlig gør, og jeg kan heller ikke regne det ud ved at se på pumpen. Uden på pumpen ser man bare en omskifter, der skal drejes 180 grader. Din teori om, at den slipper ind luft fra tanken, virker sandsynlig. I så fald må luftventilen være åben, når omskifteren peger til venstre, og stængt, når omskifteren peger til højre.

Og ja, - brænderen fungerer fint! For nogle dage siden kogte jeg et æg med bare nogle få mm vand i bunden af gryden. Det kan man godt, når der er låg på. Så bliver hele rummet fra vandoverfladen op til låget fyldt med vanddamp, og på den måde bliver ægget dampkogt. Det lykkedes mig at regulere så meget ned for brændstoftilførslen, at de få mm vand i bunden af gryden bare så vidt simrede. Det er noget ganske andet end on/off-"reguleringen" på en MSR XGK.

Lars M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får skryte litt for deg da 123.

Jeg har brukt 5 liter bensin på Coolman og er fornøyd med den, håper jeg blir like fornøyd til vinteren, gleder meg.

Jeg trodde ikke att det var mulig å fyre opp uten forvarming, men det er det.

Pumper 20 ganger tenner på og pumper 25 - 30 ganger mens det brenner og flammen er ok!!!

Helt utrolig, men som sagt bare prøvet i varmt vær.

Jeg kommer tilbake etter jul med svar om den funker i kalt vær.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle, ha bare med en tube gelesprit, eller noen Esbit, så har du mulighet til å forvarme i ekstremkulde.

Jeg har testa mine Coleman ned til -10 uten forvarming, og det fungerer ok, da med unntak av 530(1947 modell)

530 fungerer bare bra i +20 eller mer. Ikke så rart den fikk et kort liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker MSR whisperlite fordi den bråker lite og ellers er driftssikker og funksjonell til mitt bruk(bruker bare miljø bensin på den)! bruker den mye som varme i teltet og da synes jeg ikke noe om de brennerne som mann må ha hørselværn for å bruke!!!!

Runegutt123 takk for handelen! (kjøpte en whisperlite av han i vår)

Er det andre brennere på markede som er like stillegående som whisperlite?

Hvor har du denne primusmanien fra runegutt???og hva går den ut på??

Hva med co/kullos utslippet fra de foskjellige brennerne? synes jeg hørte noe negativt om coolman anngaående dette for noen år siden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loffen skrev.

Hva med co/kullos utslippet fra de foskjellige brennerne? synes jeg hørte noe negativt om coolman anngaående dette for noen år siden???

Er sikkert denne du sikter til http://www.friluftsliv.no/index.php?a=61&mode=thread&order=0 Her er konklusjonen "Ikke bruk Coleman i telt" i hvert fall ikke om du bruker den til koking.

Men når det gjelder Coleman og kullos, så har jeg forøvrig ikke så mye mer å bidra med - overlater det til dem som selv har erfaring og kjennskap til apparatene - men husker jeg ikke helt feil, så mener jeg at Børge Ousland har brukt Coleman (stort sett i telt) på en eller flere av polferdene sine. Og han døde i hvert fall ikke av kullosforgiftning, han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor samler man gamle primusser?? Ikke godt å si.

Kullos: Alt som fyres med gir kullos. Jeg er litt forbausa over denne testen, 111 av type T eller C gir meg hodepine(kullos) med en gang jeg fyrer dem i teltet. 111 med bråkebrennern virker fint på meg. Har lest en dansk test, og da com Svea 123 veldig bra ut.

Uansett, det dannes kullos når man fyrer i telt uansett merke. Noe brennstoff er værre enn andre, noen brennere værre osv.

Ha alltid lufting i telt når du fyrer, og reager med en gang hvis du blir døsig/får hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjenner ikke spess på andre primuser, men på NOVAEN står det at den ikke skal brukes uten kaserolle på toppen - altså ikke til ren oppvarming.

Er det jeg som har lest for raskt gjennom bruksanvisningen eller ikke tenkt meg to ganger om? :roll:

Kan ikke komme på noen åpenbar grunn til at den ikke skal brukes uten at det står ei panne oppå.. Noen som veit?

Har for øvrig hatt primusen i 5 år nå, uten å måtte bruke noen av reservedelene mine. Lurte på om jeg skulle smøre o-ring og pakninger før vinteren.

Vært en kjempeprimus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre - for av og til kan det være greit å få tørka opp kondens ol. etter at man har kokt kveldskafi :roll:

Vet du hvorfor OPTIMUS har skrevet dette i bruksanv?

Hvis jeg ikke husker helt feil er det anbefalt symaskinolje eller hva det nå het, til o-ring.

Hva smører du med? SKal jo veldig lite til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O-ringer bør smøres med Siliconfett.

De fleste produsenter av primusser skriver at dem er ikke egnet til oppvarming.

Muligens er det CO dem er redd for.

Hvis en primus ikke tålte å brenne uten kokekar, ville jeg ikke brukt den.

Som du sikkert har skjønt, er jeg ikke glad i primus med slange. For masse O-ringer o.l som kan gi opp.

Når du en dag skal bytte O-ringene, anbefaler jeg deg å skaffe pakning i Nitrille gummi. Disse tåler olje/bensin osv. noe vanlige o-ringer ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.