Gå til innhold
  • Bli medlem

Advarsel mot Raichle fjellstøvler


Langbein Rise

Anbefalte innlegg

For 1 måned siden kjøpte jeg Raichle All Degree High på Oslo Sportslager for 1099 kr (listepris ca 2500). Skoene såfine ut i butikken jeg anså det for å være ett bra tilbud.

Skoa var gode å gå i, men etter 3 dager i felten var diverse sømmer begynt å gå opp og de så ut som om de hadde vært gjennom krigen. Gummikappene over tærene og skinnforsterkningen på helkappene hadde fått flere dype kutt. :roll: Greit nok at jeg går lange turer, men bruker normalt 2 sommersessonger på å slite ut ett par gode fjellstøvler. :oops:

Heldigvis var det ikke noe problem å få levert de tilbake og skaffe meg ett annet merke. :D

post-836-133474435739_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant å høre, jeg konstaterer nå at de nyeste skoa mine faktisk er omtrent totalrasert, har aldri sett noe slikt før, og det etter få sesonger med forholdsvis lite og moderat bruk.

Skoa er slike av den nye generasjonen som er lette og likevel med stiv såle, egnet for stegjern, veldig gode og fine sko, men tydeligvis lite holdbare.

Nede i landa har de vegger fulle med gromme varianter av lette, fine sko til allslags bruk, du får kjøpt akkurat den skoen du ønsker deg, men det er dumt hvis holdbarheten er så dårlig at de i praksis er utslitt etter 1 - 2 sesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Har stusset litt på mange av de nye fjellskoene som kommer for tiden. Før var det om å gjøre at en kvalitetsstøvel hadde solid lær og minimalt med sømmer, og da helst ikke på sidene. Dette for å unngå at spisse steiner og annet ødela dem. Heldigvis er denne filosofien fortsatt gangbar blant en del produsenter.

Men ser en på mange av støvlene i dag, er malen for veldig mange tydeligvis joggesko: Lett og mest mulig fancy og komplisert med mest mulig forskjellige lær- og stoffkvaliteter sydd sammen som et lappeteppe på en og samme sko.

Er jo selvsagt at sånt noe neppe holder mange meterne i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer alltid til å sverge til Lærsko med minimalt med sømmer. Sikkert ok med sømmer i hytt og pine hvis man bare skal gå fra hytte til hytte, men når man vrir bena og skraper skoene i steinurda tusenvis av ganger, så er en søm en søm for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer alltid til å sverge til Lærsko med minimalt med sømmer. Sikkert ok med sømmer i hytt og pine hvis man bare skal gå fra hytte til hytte, men når man vrir bena og skraper skoene i steinurda tusenvis av ganger, så er en søm en søm for mye.

Må huske at forskjellige sko har forskjellige bruksområder. De lette joggesko-lignende støvlene som har kommet de siste årene er først og fremst beregnet på turer langs skogsbilveier og lette dagsturer på brede og fine stier i bra vær. Hvis man skal på en 14-dagers tur på Finnmarksvidda velger man naturligvis et annet par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske at forskjellige sko har forskjellige bruksområder. De lette joggesko-lignende støvlene som har kommet de siste årene er først og fremst beregnet på turer langs skogsbilveier og lette dagsturer på brede og fine stier i bra vær. Hvis man skal på en 14-dagers tur på Finnmarksvidda velger man naturligvis et annet par.

Hvorfor har man da stegjerfeste på slike sko? Under slike forhold som du beskriver bruker man heller joggesko. Resultatet blir som vanlig dårlig når design går foran kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fre hjemmesida til Raichle: "Mountaineering boots are used in extreme conditions, often with a very heavy pack. Combined tours in rock and ice demand the utmost of both the person and the gear (crampon compatible). It is important that the boot is as light as possible, sits close to the foot, and that its performance can be trusted, as well as providing a maximum of comfort and a perfect fit.

Med andre ord er dette ment som extremsko, men de lever ikke opp til makedsføringa. En turkamerat har også hatt samme problem og skal også bytte skoa til noe annet.

Raichle er en del av Mammut Sports group, som også har Ajungilak under sine vinger og profilerer seg mot fjellsport - sommer og vinter. De burde vært bedre på det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Alek !

Mye av det som selges som fjellstøvler i dag kan være greit nok for "småturing", men duger ikke i lengden. Derfor, ønsker du sko som holder, så skygg unna alt med unødige sømmer der du får slitasje. - selges slike sko som solide fjellstøvler er det grunn god nok til å være skeptisk til merket, - forlat dem, ti de vet ikke hva de driver med !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
For 1 måned siden kjøpte jeg Raichle All Degree High på Oslo Sportslager for 1099 kr (listepris ca 2500). Skoene såfine ut i butikken jeg anså det for å være ett bra tilbud.

Skoa var gode å gå i, men etter 3 dager i felten var diverse sømmer begynt å gå opp og de så ut som om de hadde vært gjennom krigen. Gummikappene over tærene og skinnforsterkningen på helkappene hadde fått flere dype kutt. :) Greit nok at jeg går lange turer, men bruker normalt 2 sommersessonger på å slite ut ett par gode fjellstøvler. :D

Heldigvis var det ikke noe problem å få levert de tilbake og skaffe meg ett annet merke. :wink:

Heisan!

Ikke noe galt med "merket" Raichle! Jeg har brukt deres 60 degree støvel veldig mye, og i all slags vær i to år nå, og de ser og føles fortsatt perfekte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.