Gå til innhold
  • Bli medlem

Rangling i nysnø over Storgrovtinden og topp nr 100.


PTG

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt inspirert av bibelen "Norges Fjelltopper" og lovende værmelding, var vi tre stykker som langet ut fra Ytterdalssætri i retning Fremste Storgrovhøe. En grei start med jevn stigning og 12-1300 hm. Videre lett gåtur til Bakarste Strorgrovhøe hvor eggmoroa starter sørover. Med lettdrysset nysnø på stein virket videre vei glatt og utsatt, og siden vi er to sikkerhetsfantaster mot en uredd en, så kom medbrakt tau frem. I tillegg hadde to unge møer som vi så tidligere på dagen etterlatt seg en liten "sikkerhetsgave" på toppvarden, som fikk oss inn i rett modus. Med en lang rapell (lett å finne feste rundt blokker) og så litt klyving kom vi kontrollert ned til hammeren som gjør Storgrovtind til en liten alpin utfordring. På toppen av hammeren var det lett å finne rappelfeste rundt en stor blokk. Selve rapellen er knapt 6-7 meter helt ned i skaret. Det skal også være mulig å klyve ned i vestsiden på eksponert hyllegalleri for å omgå hammeren. Fra skaret måtte det utvises litt forsiktighet noen meter (skrått svaparti) før det flater ut og det blir lettgått bort til eggen som stiger opp mot Storgrovtinden. Den uredde valgte her en kjapp oppstigning uten sikring, mens jeg og den andre sikkerhetsfantasten la opp til en kort taulengde. På sommerføre er dette uten tvil grei klyving, men på "vinterføre" hvor snøen visker ut konturer mellom sva og hyller og fast og løs stein lot vi tvilen komme oss til gode. Videre flater terrenget ut og er lettgått opp til varden. Etter litt synfaring og Morten's turbeskrivelse gikk vi for lang rapell fra toppen. Men hvor er rapellfestet ? Vi kunne ikke se noe opplagt punkt eller igjensatte kiler eller taustumper. Etter mye bortbørsting av snø og graving med isøks fant vi tilslutt en ett fint feste rundt en diger blokk som heller lett utover helt oppe ved toppvarden (krever ca 4-5 meter slynge, lettsett for dere som enda ikke har tatt turen). Derfra fikk vi en fin eksponert rapell på ca 25 meter. Videre vei mot Heimre Illåbreatind var grei klyving, noen steder litt ned i vestsiden. Fra Heimre Illåbreatind gikk vi tilbake til sadelen mot Storgrovtinden og derfra ned til Storjuvbreen siden vi hadde tenkt oss letteste vei opp til Søre illåbreatinden, dvs runde rundt på breen og gå opp fra sør. Breen hadde noen dype sprekker, men de var godt synlige og lette å omgå. På dagens siste topp ble det skålet i konjakk av bedre merke, før retur samme vei som vi kom. Ved sadelen mellom Søre og Heimre Illåbreatind gikk vi over for å følge Heimre Illåbreatind ned igjen. Vi fulgte breen, uten behov for stegjern på østlig side. Eventuelle bresprekker var godt synlig og lette å omgås. Turen tok ca 11 timer uten stress og mas. På søndag var det fortsatt herlig høstvær og vi gikk på Storbreahøe (Jervefonni) hvor jeg kunne tikke inn topp nr 100 (P.F.30 meter)

post-650-133474435551_thumb.jpg

post-650-133474435556_thumb.jpg

post-650-133474435561_thumb.jpg

post-650-133474435568_thumb.jpg

post-650-133474435581_thumb.jpg

post-650-133474435591_thumb.jpg

post-650-133474435602_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilig å se fjellet drysset i silkemykt og rent, kritthvitt pudder. Det er godt noen rydder i fjellet, for den rappellblokka vi benyttet var så nære toppen at den vill vel vært vanskelig å overse, tror jeg i alle fall.

Synes i alle fall det er en kjempefin tur over her, og et godt eksempel på en kvalitetstur som for de fleste kun blir et resultat av ev. toppsamling, uten at jeg skal starte noen ny debatt her rundt poenget med å samle på topper.

Bildet av Storgrovtinden fra oven var flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, vinteren er på vei til Jotunheimen! Nydelig å se de kjente og kjære toppene der inne med nysnø, det har jeg sett så alt for få ganger. Og gratulerer med topp nr. 100!

Jeg har et lite spørsmål angående Storgrovtinden...kan det være mulig/forsvarlig å klyve opp nede fra breen etter (eller omtrent etter) den ruten jeg har tegnet inn på bildet ditt??

Det hadde i grunnen vært kjempefint, for da kan jeg ta den sammen med Skardstind NØ og Heimre Illåbretind neste sommer. :lol:

post-436-133474435655_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å se en rapport fra disse tindene igjen! :) Spennende område, hvor man er omringet av breer og loddrette stup, og med storslagen utsikt nordover og ned i Bøverdalen fra Storgrovhøe. En opplevelse er det også å tusle øverst på Heimre Illåbreen, i skyggen av det 300 meter loddrette nordstupet på Skardstind.

Ser dere hadde ganske mye mer gufne forhold enn hva vi hadde i juli 1999. Men vel så vakkert, med nysnøen! 8) Artig å se detaljbilde av hakket/klatrepunktet mellom Storgrovtind og bakarste Storgrovhøe/2259. Kjenner igjen stedet hvor personen står. :)

Vi hadde knusktørre forhold, og omgåelsen av hakket i hyllegalleriene i vestsiden var ganske kurante da. Tror ikke det hadde vært like moro på deres tur? :lol:

Dere brukte 3 timer kortere tid enn oss på de samme toppene ser jeg, men sparte en gedigen omvei siden dere hadde tau. Hammeren sør for Storgrovtind (mot 2170) måtte vi pent omgå nede i vestsiden, helt nede på Heimre Illåbreen.

Lekket bilde av Storgrovtind! Og gratulerer med nr.100!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i alle fall det er en kjempefin tur over her, og et godt eksempel på en kvalitetstur som for de fleste kun blir et resultat av ev. toppsamling, uten at jeg skal starte noen ny debatt her rundt poenget med å samle på topper.

Hos meg blir ihvertfall opplevelsene mye mer variert ved å "samle" på topper, både i planlegging og gjennomføring, spesielt til områder som ellers ikke hadde fått like mye fokus. Denne turen inneholdt helt klart mange berikende og spennende momenter :lol:

Jeg har et lite spørsmål angående Storgrovtinden...kan det være mulig/forsvarlig å klyve opp nede fra breen etter (eller omtrent etter) den ruten jeg har tegnet inn på bildet ditt??

Det hadde i grunnen vært kjempefint, for da kan jeg ta den sammen med Skardstind NØ og Heimre Illåbretind neste sommer.

Se under for bilde. Det skal være mulig å følge rennene, spesielt den til venstre ser lovende ut (lyst parti) helt til topps på sadelen. Ut fra den lyse fargen vil jeg tro at det ligger en del snø der tidligere i sesongen og at det da vil være lettere å passere "svapartiene". Lenger opp mot toppen er det mer blokk/ur terreng som bør være "uproblematisk", men bratt. :)

post-650-133474435675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde knusktørre forhold, og omgåelsen av hakket i hyllegalleriene i vestsiden var ganske kurante da. Tror ikke det hadde vært like moro på deres tur? :lol:

.

Forholdene var av det mer glatte slaget ja 8) , også hadde vi jo båret med oss tau og duppedingser :) , så da var valget lett.

Og gratulerer med nr.100!
.

Takk for det. Vi skynder oss langsomt, så om 10-15 år ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... siden vi hadde tenkt oss letteste vei opp til Søre illåbreatinden... På dagens siste topp ble det skålet i konjakk av bedre merke, før retur samme vei som vi kom... På søndag var det fortsatt herlig høstvær og vi gikk på Storbreahøe (Jervefonni) hvor jeg kunne tikke inn topp nr 100 (P.F.30 meter)

Tok du konjakken på forskudd altså, på nr. 99..?

Gratulerer m/ jubileumet, jeg kjenner følelsen, siden jeg også rundet 100 i sommer! :wink:

Og ellers enig i at toppsamlingen styrer én stadig ut i nytt lende, landskap man nok ellers aldri hadde fått sett.

Og nytt terreng er jo alltid er like spennende! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du konjakken på forskudd altså, på nr. 99..?

Det var lørdag og litt vorspiel før kommende milepæl, men mest var det en liten gave overrekkelse og skål til den av oss som hadde holdt seg lengst unna hymnens lenker, inntil i sommer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.