Gå til innhold
  • Bli medlem

Skotske topper


panda

Anbefalte innlegg

Mulig vi drar til Skottland neste sommer. i så fall må det bli noen toppturer mellom whiskybygene.

Har noen vært på skotsketopper (Munros) ? Hvor vanskelige er de? Har inntrykk av at de fleste er greie.

Det skal være en tre fire ryggtraverser som er litt gøyale. Noen som vet noe om de utover det helt generelle. I flg internett skal et par av de være veldig luftige og bratte, men vet ikke helt om det egentlig er lufitg eller bratt etter norsk målestokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er omtrent 280 topper over 3000 fot (914 meter). Men man begynner ofte temmelig lavt slik at det godt kan bli bortimot 1000 høydemeter på en topp. Været nordvest i Skottland er også temmelig notorisk.

Jeg TROR de fleste toppene er temmelig enkle. Men traversen av Cuillin mountains på øya Skye skal være rundt 7 kilometer i luftlinje med 3500 høydemeter netto og gjerne en bivuakk midtveis.

Spennende å høre om noen har vært i Skottland og prøvd noen av disse toppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på en svipptur over for å rusle på Ben Nevis, siden det er en nasjonstopp, men tror ikke jeg ville bruke mange dagene i fjellet der borte. Jeg har vært i fjellene i Irland, og jeg tror det er mye av den samme naturen som i Skottland med et like håpløst vær, faktisk enda verre enn her i Norge. Rutebeskrivelser der borte fra kan ofte virke overdrevne på oss nordmenn. Vi gikk bl.a. opp en plass som hadde fått navnet "Devil's ladder" men det var da ikke noe verre enn å gå turiststien til Gaustatoppen synes jeg da. Ellers hadde det vært spennende å komme til topps på Rockall(kjent fra værmeldinga for fiskebankene), det er en skikkelig fjærestein ! Noen bilder fra en bestigning finnes her : http://myweb.tiscali.co.uk/rockall/hobby.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers hadde det vært spennende å komme til topps på Rockall(kjent fra værmeldinga for fiskebankene), det er en skikkelig fjærestein !

Ja det er fjæresteinen sin det! :D En relativt øde plass må jeg si. Skulle du bli skipbrudden, er det nokså kjipt hvis du øyner land, og det viser seg å være Rockall. :lol:

http://nn.wikipedia.org/wiki/Rockall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har da gått Ben Nevis for en del år siden i fint vær. Det er hel grei og brei sti til toppen fra utenfor Fort Williams. Det er bare " a long walk" -no problem. Hils destilleriene!

Kommer tåke er det noe med et par bratte stup, hvor det teoretisk er muligt å gå sig utfor.

Det er også heis på Ben Nevis, som kjører også på sommerstid bl.a. for downhill-sykling, Sjekk ut på webben på Turistinformation Fort Williams.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei panda !

En av de klassiske toppene i Skottland er Loch Nagar. Når jeg var i Aberdeen for noen år siden siden tok vi bussen halvannen time (tror jeg det tok) inn i landet til Whiskydestilleriet med samme navn. Det ble med Wiskysmakingen for vår del, men fjellet så fint ut det, 1155 moh. Den britiske kongefamilien har også sitt slott her, Ballmoral castle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen turer opp til toppen av Lochnagar. Også i forbindelse med besøk på distillerier i nærheten.

Turen er fin den. Den starter normalt fra Glen Muick, hvor det er en parkeringsplass. Og hvor det kreves betaling. Jeg tror det var £2. (Jeg glemte mynt)

Sist bodde jeg i Ballater, og det tok ca 1/2 time å kjøre på tildels smal vei.

Turen i seg selv byr ikke på mange utfordringer, det er god sti "vei" deler av turen.

Det er også laget trapper og lagt stein for å spare terenget for slitasje.

Jeg har gått turen både før og etter tilretteleggingen, og det stor og vesentlig forskjell.

Før var deler av terenget "ørken", og nå gror det grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Skottland.

Det kreves ingen klatring for å bestige toppene her borte. Dog er Glencoe og Skye gode klatre områder.

De beste områdene for tinderangling med luft under vingene på bratte, luftige rygger er ovennevnte Glencoe, Skye samt Torridon og Trossachs området. Aberdeen til Inverness området har for det meste heier og store klumpete fjell uten de store luftige opplevelser.

Glencoe er lett tilgjengelig fra Glasgow/Edinburgh på 70 minutter med bil. Skye er to timer unna. Torridon to-tre timer unna. Trossachs er ca 1 time unna.

Isle Of Arran som er ca. 1 time unna Prestwick airport (Ryan Air fra Sandefjord) er også veldig bra.

Det finnes også mange store fjellvidder ala Hardangervidda i Skottland. Faktisk er mesteparten av Skottland slik. Rannoch Moor og Cairngorms er vel det mest kjente av disse.

Et annet veldig luftig område er Arrochar Alps som ligger 30 minutter unna Glasgow. Mount Arthur er velkjent og veldig imponerende.

Jeg vil også anbefale Vestre Hebridene (Harris og Lewis), selv om dette området er veldig utilgjengelig og vilt. Det villeste og mest utilgjengelige området er dog Caithness/Sutherland. Ikke minst er det et av de vakreste områdene jeg noensinne har sett. Vakrere enn Norge.

I det hele tatt; Skottland er svaret på alle fjellfolks drømmer. Skottland er ikke Himalaya, men farlig nok grunnet ekstremt vær. Mange, altfor mange mennesker, omkommer hvert år her borte i fjellet. Ta godt vare på dere selv og returner til Norge i god helse fra deres besøk her borte.

Sjekk ut http://www.undiscoveredscotland.co.uk/ og www.visitscotland.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.