Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbar kajakk, er det noen greit


h-e-i

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en kajakk som jeg skal primært bruke når jeg skal på fisketur,

men en kose tur i nye og ne uten stang blir det også.

Jeg har sett litt på denne http://www.greatoutdoors.no/IK-140.html

Dette er en 2 manns kajakk De mener det ikke er egnet for 2 voksne men

en voksen og et barn eller en voksen.

Er dette noen greie produkter eller er det veldig mye bedre men en "sit on top"

eller vanlig stiv kajakk til mitt bruk? Skal brukes både i ferskvann og sjø.

I "sit on top" kajakk hvordan kler man seg i slike farkoster når det er mindre enn 18 grader

i vannet?

Håper noen kommer med argumenter for og imot.

Ikke lett å velge i dag da det er så mye som virker bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du må definere litt nærmere hva du egentlig skal bruke den til... Skal du på fisketur og noen få koseturer, så er det kanskje like greit med en kano..? Vanlige kajakker har ikke så mange gode plasser å gjøre av fangsten.

Når det gjelder oppblåsbar kajakk, så kan det sikkert være morsomt i situasjoner som på bildet i linken din. Nedover elvestrømmen har det ikke så mye å si om båten er "treg" (en slik båt har ikke særlig gode fartsegenskaper). Oppblåsbare kajakker er heller ikke særlig retningsstabile, i alle fall ikke de jeg har sett. Men det er genialt enkelt da, hvis du bare skal krysse et vann for å gå tur på den andre siden. Og du kan pakke den sammen, både i bilen og i boden. Men oppblådbart er ikke helt ideelt med tanke på fiskekroker og skarpe fiskekniver...

Så mitt råd er at du vurderer en solid kano til den bruken du beskriver (glassfiber, plast, aluminium, mm.). Skal du på litt lengre padleturer bør du vurdere havkajakk. Jeg er generelt skeptisk til oppblåsbar kajakk, hvis du skal padle mer enn noen 100 meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Jeg hadde tenkt til å bruke den til å forflytte meg fra fiskeplass til fiskeplass.

Hadde ikke tenkt til å fiske mest direkte fra den men det kommer nok til å skje det også.

En dag innimellom kommer jeg nok til å ta meg en tur bare for kosens skyll uten stangen,

se hvordan det står til her i sjærgården. Eller en tur innover i landet

å se hvordan det står til med fisken i noen lokale vann.

Kano er desverre ikke noe jeg kunne ha tenkt meg.

Det jeg liker med denne typen farkost er at den tar liten plass når den ikke brukes og

at den kan bli med på ferie sammen med familien. I tillegg koster de ikke så mye

Ellers har jeg sett litt på pakke 1 http://www.godturprodukter.no/

Er slike kajakker ubrukelig til å nyte en søndagen i ro å make blandt holmer og skjær?

Kom gjerne med flere for og motfårestillinger. Kansje noen har noen andre tips også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.