Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensin, parafin eller Gas?


runegutt123

Hva fyrer vi med?  

76 stemmer

  1. 1. Hva fyrer vi med?

    • parafin
      11
    • gass
      29
    • bensin
      30
    • rødsprit
      7


Anbefalte innlegg

Annonse

Gass vår, sommer og høst. Noe gass men mest parafin om vinteren.

Kommende vinter skal jeg prøve gass for fullt.

Erfaringen med gass vinterstid så langt er: Ved ankomst leirplassen, blir det gjerne et kjapt klesskifte, eventuelt kun ta på dunjakken over det jeg har fra før. Samtidig tar jeg frem en gassbeholder og putter denne innenfor dunjakken. Gassen blir varmet opp (eller tint opp) mens teltet settes opp, leveggen bygges og kuldegropen graves ut. Dette holder i massevis til å koke vann til Real'n men så har ikke jeg prøvd gass under i -10..

Hvorfor gass fremfor bensin? Fordi brenneren veier 97 gram og gassbeholdere veier vesentlig mindre enn tilsvarende mengder med bensin. Særlig på helgturer er det utrolig lett og enkelt med en 97 grams brenner og en lett gassbeholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte rødsprit tidligere og det funka veldig bra, gassen til svoger stoppet før rødspriten i kulda, men ble lei av att alt ble fult av sot.

+ planlegger min egen lille ex. på vinterstid og må da ha bensin skal prøve ut Coolman 400 til vinteren foreløpig veldig fornøyd med den, brukt 5 liter.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest parafin når temperaturen nermer seg 0

Har de to siste sommerene brukt en del gass, men det er mest fordi jeg fikk en kartong gassbokser med rustflekker, disse kunne ikke selges.

Nesten flaut for en primusentusiast å inrømme at trangia med gassbrenner både er lett og greit.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brenner gass på en Primus easyfuel. Kjøpte en coleman bensinbrenner i 91 . Funka som bare det

i mange år , men valget ble nå gass siden jeg bruker ved (for det meste) på vinters tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gass er best!

Alle andre typer brennstoff har fordeler og ulemper, men de har det til felles at de aldri virker. I hvert fall ikke hvis det er kaldt og man er helt avhengig av at de fungerer som de skal. De består av rare pumper som ikke pumper og dyser som går tett og må renses og tynne små nåler som knekker og som man mister i snøen. Får man fyr på dem er de jævlig brannfarlige og man må skynde seg å slukke dem før teltet tar fyr.

Dessuten kreves det store mengder infrastruktur og rare flasker med brannfarlige væsker som lekker utover resten av sekken og gjør at maten smaker diesel på resten av turen. Tungt er det også, i hvert fall før rødspritflasken får lekket fra seg.

Gass derimot fungerer slik at man skur på en liten kran og tenner en lighter og dermed brenner det. Synes det er helt greit jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker bensin på everest. Da får man ihvertfall fyr.

Er du sikker på det?

Har inntrykk av at de bruker gass i disse høydene selv om det er svært kaldt. Spurte en sherpa om det og han bekreftet at de ikke hadde problemer med gass...Brukte selv gass i 5700 meters høyde men er usikker på hvor mange minus det egentlig var i det teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få gass til å fungere vinterstid er du avhengig av flere ting:

Bruk gass for vinterbruk (røde bokser)

Du må ha brenner me slange, fordi gassboksen må stå opp/ned

Du må varme gassboksen noe(på egen kropp eller bruke varmeputer)

Det er ikke gøy med bensin/parafin eller diesel i maten, men det er et spørsmål om å pakke utstyret ordentlig, og bruke pakninger som holder tett.

Jeg har hittil ikke sett en eneste polarexpedisjon bruke gass, så kan man gjette hvorfor.

Bensin, og parafin har vært i bruk i det siste århundret. Godt utprøvd, og liten brannfare, under forutsetning at man bruker utstyret slik det er tiltenkt.

Btw: Denne sommern har det vært noen ulykker med kokeapparat. En barnehage hadde eksplosjon i stormkjøkken (sprit) og Biltema/Liedl måtte trekke tilbake noen tusen gassbrennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I større høyde, vil det lave lufttrykket gjøre at gass fungerer bedre enn nede ved havnivå.

Du vil oppnå at gassen "forgasser" på lavere temperatur, og derfor vil det fungere ok når du er superhøyt.

Forskjellen ved havnivå og oppå Norske fjelltopper vil være marginal.

I tillegg har vi endel u-trivelig vær her( ihvertfall hvis man ikke har bra klær)

Hvis man skal bruke(missbruke) statistikk, er det vel ingen brenner som har flere høydedøgn enn Svea 123.

Ikke uten grunn den har undertittel "Climber"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hovedgrunnen til at endel ekstremekspedisjoner velger flaskebrensel fremfor gass er vekt og plass. Gassbokser for tre måneder blir for mye å dra på.

Husker fra høyde at vi brukte bensin under 4200 og gass høyere. Jeg synes vi burde brukt gass hele tiden slik at vi hadde sluppet å ha med to sett med ting og tang. Lurte på det der litt, men gadd aldri spørre.

Men forklaringen om at gassen brenner lettere veldig høyt virker fornuftig nok synes jeg.

Likevel holder jeg på at for nesten all bruk under norske forhold i nesten alle typer vær er gass greiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke helt typisk. Jeg klatrer Ikke på fjelltopper, men går der det er fiskevann og elver. Jeg fyrer med det meste, bortsett fra gass. Det jeg missliker med gassen, er at jeg aldri vet hvor mye som er igjen på tanken(boksen)

I tillegg driver jeg endel isfiske, og da finner jeg bensin helt suveren. Varmer godt i baken, luktfritt og lett å bære med seg. Mine teltturer går gjerne over minst ei uke, med noe behov for oppvarming av teltet, tørking av våte klær.

Jeg har såpass mye fyrbart å velge i at jeg har noe for enhver anledning. Må innrømme at gode gamle 111 stort sett får stå i ro. Er blitt for lat til å ha den i sekken.

Jeg har prøvd å finne ut energiforskjellen på en kilo gass og en kilo bensin, men finner ikke dette noe sted. Vektforskjellen på de letteste bensinbrennerne og de letteste gassbrennerne er så liten at jeg ser bort fra den. Det interessante vil være: Hvor mye energi pr. kilo og om det fungerer bra i kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedre rennverdi på Butan er 46,4 MJ/kg

Nedre rennverdi på Parafin er 43,3 MJ/kg

Nedre rennverdi på Bensin er 44,5 MJ/kg

Disse avvikene er så små at jeg ikke merker forskjell, men har lett for å nikke bekreftende.

Vindforholdene utgjør himmelvide forskjeller til sammenligning.

Problemet med Butan er at trykket blir borte når temperaturen synker.

Følgelig kan dette eksperimentet utføres på egen risiko etc.

Ved kulde; sett en tom bensinprimus og en gassboks ut lenge nok til at det blir gjennomkaldt.

skjær hull på butanboksen og fyll primussen med flytende gass.

Flytt deg en god bit unna med primussen og forsøk å fyre uten å pumpe. - Nix fyr.

Ta med primussen inn, Vent 1 times tid, fyr opp. - Det funker sånn nogenlunde.

Ta primussen ut, la den kjøle ned, pump trykk som vanlig, forvarm og fyr.- Helt perfekt.

Farlig????

Antagelig.

Tilrådelig?

Nei.

Spennende?

Ja

dsk

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.