Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensin, parafin eller Gas?


runegutt123

Hva fyrer vi med?  

76 stemmer

  1. 1. Hva fyrer vi med?

    • parafin
      11
    • gass
      29
    • bensin
      30
    • rødsprit
      7


Anbefalte innlegg

  • 10 år senere...
Annonse

Hei

 

Gammel tråd, men jeg har fyret i årevis (lenger enn tråden!) med parafin dvs. tennveske til grill. På Europris og lignende steder er det vel billigere (ca. 20 kr./l) enn bensin, hvis man er enig i at det skal være miljhøbensin - og ikke bensin fra stander på bensintanken. Tennveske får du på de fleste supermarkeder mm. selv om vinteren.

Forskjell i brennverdi er marginal i praksis. I motsetning til gass kan man til enhver tid med flytende brennstoff se, hva lagerbeholdningen er. Bare se ned i flasken! 

Besvær med forvarming er en myte!  Jeg bruker aldri sprit. Pump ca. 20-25 slag på pumpen til trykk, slipp litt tennveske ut i forvarming puten i underdelen (jeg teller langsomt til 5), tenn forvarming. Når den er ved å brenne ut åpnes forsiktig for ventilen på brenneren. La hele brenneren gå sig varm ca. 1/2 minutt og bruk ventilen langsomt i begynnelsen. Altså skru langsomt opp og ned så flammen/brenneren stabiliserer sig - dette gjelder faktisk alltid. Dette funker ved alle temperaturer sommer og vinter på min Optimus Nova. Primus Multifuel vil reagere tilsvarende.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer med bensin, parafin og gass. Det kjem litt an på type klima og primus. MSR XGK brenner definitivt best på parafin/JP-8/Jet A med XJ dysen. Denne brukes vinterstid. Ellers er det gass om sommeren og tidlig høst på en MSR windpro 2. MSR Dragonfly fyres med miljøbensin uansett da denne gir mest effekt med miljøbensin. Forvarming er slltid med rødsprit så fremt det ikke er bensin på tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i årevis stort sett fyrt bensin året rundt, men har de siste årene konvertert til gass utenom på vinteren. Det gjelder bare å være bevisst og sette seg litt inn i hvor mye ting veier i tom og full gjenstand og hvor lenge du kan fyre på hundre gram med din brenner osv...

Og litt system ;-) 

F.eks å veie bokser og merke dem med vekt så du fort kan velge rett boks i boden...

 

2017-07-05 22.39.21.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.