Gå til innhold
  • Bli medlem

2000m topp å begynne med?


Colt

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har i mange år gått i fjellet, mest på hardangervidda, men vil nå gjerne utvide horisonten litt. Jeg har lenge tenkt på å endelig nå en topp som er høyere enn 2000 meter, men er usikker på hvor jeg bør begynne. Jeg har ingen klatreerfaring, så det bør være en enkel topp å begynne med, men gjerne med litt utsikt. Dere som har trasket topp-Norge på kryss og tvers har kanskje en topp som kan være et greit utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galdhøpiggen er en grei topp. Lett er også Rasletinden og Galdhøe, men kanskje ikke så flotte?

Flott usikt er det dessuten fra den enkle Galdebergstinden. Soleibottinden er delvis vardet og relativt enkel.

Som Bjarne nevner vil jeg nok kanskje anbefalt topper som Galdhøpiggen eller Fanaråken. De byr begge på storslagen utsikt ved fint vær. De er begge merket, og Galdhøpiggen er tross stor høydeforskjell fint oppnåelig for de fleste fra Spiterstulen - alternativt med fører fra Juvasshytta, men for 2006 begynner etter hvert sesongen å nærme seg slutten, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Det kan fortsatt være mange fine helger i fjellet. Jeg skriver under på anbefalingene gitt tidligere og legger ved bilder fra Fanaråken. Vi tok en avstikker fra Sogndal i slutten av september 2003. Turen gikk i strålende vær fra Turtagrø og til Fanaråken, retur samme vei og til bilen. Utsikten i fjellet er helt fantastisk på klare høstdager. Fargespillet når fjellet ikler seg høstdrakten må bare oppleves!

God tur!

Rødtopp

post-838-133474434544_thumb.jpg

post-838-133474434549_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag til en enkel start er Veslesmeden i Rondane - også kjent som en av "godturene" på kvikklunch pakken - en lett tur og attpåtil T merket så du slipper å lure på veien.

Var den som startet det hele for meg :)

Utsikten er dog bedre fra Rasletinden som er nevnt i et annet innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for en rekke forslag, det er kjempeflott! Kanskje har du rett også Morten, i at sesongen nærmer seg slutten, men håper å skvise inn en topp likevel. Regner med å ta en langhelg nå førstkommende dersom været er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vil anbefale deg å begynne i Rondane. Her er det vardet til Veslesmeden, Storronden, Vinjeronden, Rondeslottet og Høgronden. Srår du på en av disse en godværsdag så ser du alle de 10 hovedtoppene samt de 3 sekundærtoppene som er i Rondane. Du har også utsikt til Snøhetta og inn i store deler av Jotunheimen. Alle toppene i Rondane kan nås uten klatring.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.