Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski


hvalhai

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg trenger litt tips, angående fjellski og støvler.

Har nå store planer om å kjøpe meg nye ski i år. :D

Hadde tenkt å bruke skiene mest på fjell (løssnø/løype/topp). Fint om de er lette å svinge med ( siden jeg er ei kløne på vanlige langrennski :wink: )

Hvor lange ski trenger jeg ??? Jeg er 160 cm.

Bindinger ? Er det noen som kan brukes til topps, men samtidig kan brukes i løype ( uten å skrape opp kantene i sporet ) ???

Jeg fryser lett på føttene og trenger "VARME" skistøvler. Vet at det finnes varmesåler, men er det å annbefale ?

Og så tenkte jeg på å kjøpe feller også....

Drar nok innom en seriøs sportsbutikk, men det er fint å få noen råd av dere som faktisk bruker utstyret :D

På forhånd, takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fischer e99 er utrolig bra ski, paret jeg har er ikke brukt mer enn en sesong, men jeg er kjempefornøyd med dem, men også åsnes rago skal være enormt bra, de har jo kortfeller og de fungerer kjempemessig! jeg kommer til å kjøpe meg rago neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fischer e99 er utrolig bra ski, paret jeg har er ikke brukt mer enn en sesong, men jeg er kjempefornøyd med dem, men også åsnes rago skal være enormt bra, de har jo kortfeller og de fungerer kjempemessig! jeg kommer til å kjøpe meg rago neste gang

Er ikke Åsnes lagt ned ? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke åsnes er lagt ned. De har flagget ut tilverkingen (som så mange andre)

Ellers så har jeg åasnes nansen skia og jeg synes de fungerer greit som gå ski men å svinge med, hvis det ikke er løssnø, da er de begredlige. Men det er vel for at jeg er vant med telemarkski.....

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke stille meg bak anbefalingene av kortfeller... Disse har overhodet ikke funket for meg.. Har Åsnes nansen ski selv og bortsett fra fellene er jeg svært fornøyd...

jeg har selv aldri prøvd kortfellene selv, men jeg har vært på tur sammen med folk som har brukt dem, og de har vært strålende fonøyd og ved godt humør når de har sett meg stå å gnu klister og banne og sverte over alt klisteret som kommer så mange andre steder enn bare på skia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare snakke ut av egen erfaring og opplevelse her... andre opplever det sikkert ulikt.. min opplevelse er at kortfeller funker forholdsvis bra i løyper, eller på relativt flatt / jevnt terreng men at problem oppstår så snart underlaget er ujevnt / bratt pga av at skienes "gripeflate" er redusert til kun midten.

På flatt / jevnt terreng er og vil nok alltid litt smurning være best eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke si annet enn at jeg er enig med deg der, det er jo ikke akkurat noe gli å snakke om på fellene! mulig det blir bedre hvis skiene glides ? men det er jo fjellski det er snakk om, og jeg har værfall ikke glidet fjellskiene mine noen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg trenger litt tips, angående fjellski og støvler.

Har nå store planer om å kjøpe meg nye ski i år. :?

Hei !

Eg har Fischer S Bound ski med Chili bindinger og går på Scarpa T2 støvler. Med dette utstyret har eg gått både lange og korte turer og kan for min egen del sei at det fungere veldig bra.

Ein blir aldri kald eller blaut på beina.

Bindingen og skoene gir god stabilitet og kontroll (men tar nok borti oppkjørte spor)

Skia er heilt fantastsik til det meste. Tåler ikkje for mye trykk på hardt underlag.

Men må kombineres med feller på tur med tyngre sekk. De finnes også i smørefri variant som får veldig mye skryt rundtom i verden.

Utstyret er jo noko tyngre enn ordinært fjellskiutstyr, men om ein er i brukbar form har ein ikkje problem med å følge folk flest.

Mange smile når ein kjem med plastsko, og dei i butikkene (med unntak av ein) ville ikkje anbefale å kjøpe plastsko til å gå på tur med. Men eg har ikkje trega ein einaste dag på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant for meg hva Omoaland opplyser.

Jeg har i en annen liknende fjellski tråd etterlyst noe info om Fischer sin shotcut og S-bound serie.

I Norge er man vel noe konservativ med skivalget. (Kanskje velbegrunnet!) De fleste velger bortover fjellski i "normal-lengde" dvs lengste ski ca. 210 cm og så med passe spenn til rette bruket. Toppturski er valget noe annerledes og kanskje carvingski i en del tilfeller.

Men Fischer (og et par produsenter) har stor suksess med noen korte ski til mosjonsbruk = nordic walking i en short cut serie i alpene. De er ikke mye tess til ordentligt langrenn, hvis en skal slippe den innre Ullvang løs, men veldig populære for mosjonistene i alpene, som får en lettere manøvrerbar ski. Kun enkelte av disse ski føres af Fischer Norge.

Og så denne S-bound serien da. Iflg. Fischer Norges gamle www. var kun en enklet modell fremme i Norge. Det er den Omoaland har?? Hvilken da??

For serien dekker ski (S-bound Inbound) 68-58-64 mm til Boundless 98-69-88 mm. Ganske ulike ski!!

Max. lengden for dem er 189 cm. dvs korte ski i forhold til "normale" fjell ski.

Jeg er "bortover" entusiast, men kan gjerne se fordelen ved en ski med godt innsving til styrbarhet og en bredde på ca. 75-65-72 som en av modellen visst har. Og så kort lengde da sving-teknikken min i skare og vekslende føre ikke er på topp. Jeg vurderer derfor å bytte ut mine gamle Tua, 210 lange ski. (Har før hadd Fischer europa 99 i mange år.) Var egentligen mer fonøyd med de!

Jeg ville så ha supertelemark evt. med vajer som binding. Og gjerne Fischer sine BCX 6 75 mm skisko. Den blir omtalt som med god lengde flex, men vridstabil og bra ankelstøtte. (kanskje minndre vanntet?? (dampsperre plastpose finnes jo ved sørpeføre)

Fischer har i øvrigt lansert en ny 75 mm skisko BCX 8.

Men jeg har ikke klart å finne noe av dette i de store skibutikkene i Oslo og ved mail-forespørsel til Finor, svarte de, at jeg bare skulle prøve BCX 6 skoen. Så de ønsker åpenbart å holde dette som en hemmelighet. Ikke mye markedsføring der.

Så hvem har dette i Oslo-området???

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. Hampelmann mfl.

Først må jeg finne de anndre ski med hielp fra her - eller Fischer Norge?

Mine gamle er Tua escape bortoverski. Jeg bruker de med Varg Morgedal sko og super telmak binding.

Men muligens vil jeg beholde de og - oh skrekk! - kanskje kjøpe de anndre i smørefri påskeførevariant.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes kortfeller er jo suverent på flater og i slake bakker. De glir svært lett og har bra feste så sant det ikke blir for bratt. Men da er det jo bare å legge over til langfeller. Jeg har brukt kombinasjonen i to vintere på mine toppturer, og jeg kommer aldri til å benytte meg av skismøring igjen. Det er og en stor fordel å bruke begge typer feller da man ungår voks på skisålen som gir dårligere feste for langfellene. Det blir og lite pes hvis man klistrer korfellene på oversiden av skiene slik at de er lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og så denne S-bound serien da. Iflg. Fischer Norges gamle www. var kun en enklet modell fremme i Norge. Det er den Omoaland har?? Hvilken da??

For serien dekker ski (S-bound Inbound) 68-58-64 mm til Boundless 98-69-88 mm. Ganske ulike ski!!

Max. lengden for dem er 189 cm. dvs korte ski i forhold til "normale" fjell ski.

Eg er ikkje heilt sikker akkurat her eg sit, men trur eg har Fischer S Bound, Boundless. lengde 179, eg er 176 høg.

Har lest utrulig mange anbefalinger av den smørefrie varianten av denne skia. Har smøreski sjølv. Her i Sandnes/Stavanger området var der for 2 3 år sia fleire som solgte boundless varianten. Denne ser eg ikkje no lengre, men nå har dei tatt inn den noko smalare typen.

Fordelene med denne breie skia er at den gir god flyt på laus snø, som det er nok av i uoppkøyrde løyper på fjellet, og god manøvrering i bratt lende. Sjøl med stor sekk....

Dei fleste butikkar er som regel behjelpelige med å bestille ski som dei ikkje har på lager. !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Omoa

Takk for opplysningen om S-bound boundless. Det er jo så en meget brei ski på 98 mm i toppen. Jeg går sikkert etter noe smalere modell. Men gjerne en kortere enn de nåværende.

Kan hende det blir samme revolusjonen som å gå fra de gamle, lange, stive storslalomski til carving!

Nu venter jeg til ski og skisko kommer frem i sportsbutikker i stan for sykler, så må jeg se hva jeg finner i Oslo området og kanskeje kan få litt hielp fra Fischer Norge, hvis de da vil selge ski og evt. sko i det hele tatt og ikke hemmeligholder forhandlerne deres.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg legger meg inn på tråden din om det er ok..hvalhai..

Mine rosa Åsnes Telemark Racing fra tidlig 80-tall. Helt ok til fjellbruk - man skøyter ikke akkurat innover fjellet.

Men nå har de sprukket bak og er i ferd med å gå opp i liminga. Jeg er ikke kravstor og kresen på ski, men det må funke, så her kommer noen konkrete ski, så håper jeg dere kan gi noen velmente råd:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=8651619&sid=10agq8LTje288682&pos=6&tot=37

eller

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=8591177&sid=10agq8LTje288682&pos=16&tot=37

Jeg er ca 190 høy og 90 kg, så disse er nok litt korte i forhold til hva man BØR ha, eller??. Men jeg bruker mest pulk så bærevnen trenger ikke være allverdens. Kanskje jeg går for noen lengre, men det blir i denne gata her. Gamle Telemark Carvingski. Men tror dere disse kan funke? Hvordan er disse bindingene i forh til 75mm? Har sett at det ligger endel billige 1.st generasjon telem. carvingski (litt mindre innsving enn dagens) for salg. Men hvordan er disse på flatmark? Til nedfarten?

Kanskje er jeg fullstendig på jordet nå - ikke vær redd for å si det i så fall. Vurderer også RAGO m/kortfeller fra ÅSNES. Men de ER jo bra!

Tenkte kanskje jeg kunne inngå et kompromiss med litt innsving på skia, så kan jeg etterhvert bli trene litt telemark hehe. Men det blir for det meste vidder og daler med innlagte toppturer når jeg er på tur..

KORT SAGT: De må bære meg på snøen, ikke være altfor tunge å gå langt med og de må ta meg helskinnet ned fra fjellet, gjerne med en sving eller to og kontinuerlig ploging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har lest at noen her mente at nansen skiene ble for brede for å gå i oppkjørte løyper, er det noen som har erfaringe med dette? Pratet med noen på en sportsbutikk som sa at det gikk fint men er litt usikker. Står mellom rago og nansen, begge med bc bindinger, og klarer ikke helt å velge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt meg fjellski, har brukt langrennski på fjellturer så langt.

Har dere noen anbefalninger?

Tenker på pris, bindinger, sko, og skitype.

Skal du utenom løypene og i litt mer kupert terreng, er Åsnes Combi Combat Cap, Fischer 109 og Åsnes Nansen alle velprøvde ski for dette. Vil du derimot ha en litt smalere og raskere ski som fortsatt er en fjellski, men mer tilpasset rett-fram-gåing, er Åsnes Rago og Fischer 99 gode alternativer.

Du gjør neppe noe dumt om du lander på en av disse modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.