Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobildekning i Jotunheimen (rundt Leirvassbu)


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet noe om mobildekningen i Jotunheimen? Er det kun toppene man får dekning? Og isåfall stort sett på alle topper? Jeg skal på tur til Kyrkja, Visbretind og Semeltind ved Leirvassbu/Langvatnet og bo ved Langvatnet. Hadde vært fint å vite om det er mulig å oppnå kontakt med min høygravide samboer :wink:

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok relativt variabel dekning i dette området. Nokre av toppane har dekning, andre har det nok ikkje. På sjølve Leirvassbu er det ikkje mobildekning har eg erfart, men der er det vanleg telefon på hytta. I området rundt kan det godt hende det er svak dekning enkelte punkt. Har lagt ved dekningskartet for Telenor Mobil sentrert om Leirvassbu, som du ser er det dekning i visse område. Dette er teoretisk utrekna dekning, faktisk dekning avheng av ei mengde faktorar. Såkalla "utandørsdekning" kan ofte vera relativt svake område og det kan vera vanskeleg å få satt opp samtalar. Ved svake signal er det ofte å foretrekka å senda sms eller sende over gprs, då det er meir feiltoleranse for dette.

Dei to mest aktuelle basestasjonane:

-På kolle ved rv55, like ovanfor avkjøring til Leirdalen

-Ovanfor Sognefjellshytta

Både Telenor Mobil og Netcom har gsm 900 basestasjonar på desse stadane, så dekninga er i utgangspunktet veldig lik (sjølv om dekningskartet gjer inntrykk av noko anna). Har du sikt mot eit av desse punkta, er sjansen rimeleg stor for god dekning.

:wink:Dekningskart Telenor mobil

:DDekningskart Netcom

post-5-133474434465_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme erfaring som Ragnar. Fra Leirvassbu og innover er det vanskelig å finne dekning, men det kan kaaanskje være mulig oppe på Visbretinden. Langs Langvatnet tviler jeg sterkt på at det er dekning, siden området ligger langt fra alt som heter riksveier og tettsteder.

Av og til kommer det "glimt" av dekning. Mange steder kan det tikke inn sms'er, men det er ofte vanskeligere å sende dem ut. Jeg har mottatt sms noen få 100 meter nord for Leirvassbu. En annen gang ved Geitesetri. Men normalt er dekningen borte helt ned til de siste 2-3 km av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ringedekning med Telenor (altså ikke kun "sms-hill") flg steder "rundt" Leirvassbu:

- Stetind, samt teltplass rett øst Stetind ved elva, dog ikke ved vei.

- Midtre Høgvagltind

- Store Urdadalstind, dog ikke videre langs ryggen sørover.

- Heilstugutraversen mer eller mindre hele veien fra store og nordover. Ingen dekn sør for Store.

- Mer eller mindre langs Tverrbotntindane

- Skagsnebbene

- Alt av topper rundt Smørstabb- og Leirbreen, med unntak av de søre smørstabbtinder. God dekn på Skeii!

Har ikke hatt dekning:

- N Semmelholstinden

- Raudalstindene

- Gravdalstind

- Tverrbytthornet

Dalstrøkene har jeg ikke sjekket særlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeh, ja det stemmer nok at i din pubertetsalder så var det ikke pratedekning helt oppe ved Leirvassbu Tom :wink:

Ser jeg skrev feil i mitt ovenstående innlegg vedr dekningsforhold ved elva ø Stetind. Kun dårlig sms dekning der!

Mao riktig som du, Torgeir m fl beskriver, dvs at man må nesten ned til Geitsetri for dekn.

Ellers er det nesten forunderlig, som også Torgeir nevner, på hvilke steder det kan tikke inn en sms.

En annen sak i den sammenheng: Mobilen forbruker mye strøm ved alltid å stå på i fjellheimen. Den søker mer eller mindre hele tiden etter stasjoner for dekning, noe som kan resultere i "flatt batteri" etterhvert.

Selv slår jeg på tlf på toppene, for så å slå den av til jeg er på ny topp for å spare batteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Heilstugutraversen mer eller mindre hele veien fra store og nordover. Ingen dekn sør for Store.

Vil ikke tro at dekningen har blitt dårligere med åra :) , men i 1998 satt jeg ihvertfall på toppen av søre Heillstugutind/2189 og snakket med min kjære i noen min med Telenor abonn.

Selv slår jeg på tlf på toppene, for så å slå den av til jeg er på ny topp for å spare batteri!

Samme her. Har aldri på tlf før jeg skal bruke den, og da som regel på en eller annen topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp vært på stedet og fikk dekning litt her og der:

På Kyrkja viste telefonen full Telenordekning, men ved forsøk på å ringe eller sende melding forsvant den. På Kyrkjeoksla derimot fikk jeg plutselig dekning, på siden mot Langvasshø. På toppen av Langvasshø fikk jeg dekning men måtte stå på en stein og vendt nordover for å kunne snakke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netcom dekning nok til å snakke fra Semeltinden og Skardalseggje i klarvær, ikke dekning på Hinnotefjellet, Søre og Nestsøre Hellstugutindane i tåke dagen etter besøket på Semeltinden.

Absolutt ingen dekning ved Langvatnet.

Det er mine erfaringer fra begynnelsen av August :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Hva er egentlig vitsen med å skravle i mobilen fra Kyrkja da ?! Mye bedre ting å gjøre der oppe.

1. Ringe sin gravide kone og høre om hun har det bra :lol:

2. Sende MMS bilde tatt fra toppen til de stakkars uheldige sjeler som ikke fikk oppleve utsikten.

Noen som har prøvd dekningen på Skarddalstind og Skarddalseggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at jeg ringte mor og far fra Skarddalstind i fjor sommer og fortalte dem at jeg fortsatt var i live etter noen dager i telt nær Olavsbu. Noen dager etter ringte jeg fra Skarddalsegga.

Når det gjelder toppene Quippini nevner, har jeg litt andre erfaringer. Jeg har hatt dekning fra Midtre Heillstugutind, men ikke Store. Ellers har jeg hatt dekning på Heillstugutind S2, men ikke S1. Selve 2114-toppen på Hinnotefjellet fikk jeg heller ikke kontakt fra, men fra den vesle høyden på 1925 (eller hva det var) litt nærmere Hinnotetjernet var det god dekning.

Men dette kommer vel an på mobiltelefonen også, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Ifølge telenormobil.no skal det nå vera ein ny base (evt forsterker/repeater?) på Spiterstulen turisthytte:

http://dekning.deskmaster.com/cgi-bin/excel_new.cgi?fylke=5

Eigentleg skulle både Leirvassbu og Spiterstulen få eigne basestasjonar allereie i slutten av 2004, men det såg til å ha blitt utsatt (http://dekning.telenormobil.no/pages/1/90.html), men kanskje Leirvassbu også kjem snart...

Dekningen er ikkje oppdatert på dekningskartet, sjølv om det noko optimistiske kartet har vist dekning i lang tid der. Det ser også ut til at Telenor Mobil no har fått ein base ved Juvasshytta (NetCom har hatt base der ei god stund). Det skulle bety nesten dekning heile vegen for turistar til Galdhøgpiggen, både frå Juvass og Spiterstulen (80-90% ser ut til å ringe frå toppen).

Elles er det også basestasjon på Gjendesheim turisthytte som gjer dekning omtrent inn til Memurubu, i tillegg til det som ellers er av aktuelle basestasjonar langs veien rundt Jotunheimen (Turtagrø,Sognefjellshytta,Bøverdalen, fleire ved Tyin, Eidsbugarden, TV masta opp av Årdal, Bitihorn etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.