jack

jakt
Registrering av hagle

8 innlegg i emnet

Heisann alle sammen!

Jeg har overtatt en gammel hagle av familien, denne er kjøpt før 1 oktober 1990, og er uregistrert.

Har fått endel forskjellige meninger om våpenet trengs å registreres eller ikke, så jeg lurte på om det var noen glupe hjerner

her på forumet som kunne hjelpe meg å svare på dette spørsmålet...

Alle svar og tips mottas med takk!

Ikke lenge til rypejakta begynner nå ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den må registreres, blir du tatt med den hagla kan du bli anmeldt for brudd på våpenloven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke krav om etterregistrering av hagler, men ved eierskifte skal ny eier søke om erhvervstillatelse på vanlig måte.

Dersom du er gammel nok til å selv kunne ha ervervet hagla før krav om registrering kom kan du jo påstå for Gud og Hvermann at du har eid den hele tiden...... :wink:

Dersom du ikke har våpenkort eller er registrert jeger kan du derimot få problemer med å kjøpe ammunisjon.. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er hentet fra politiet.no - under våpen linken:

Er det registreringsplikt på en vanlig jakthagle kjøpt hos autorisert våpenhandler før 1990?

Registreringsplikt for alle hagler ble innført 1. oktober 1990. Eier du en ordinær enkeltløpet eller dobbeltløpet hagle (ikke magasinhagle) som du lovlig har ervervet før denne datoen, trenger du ikke å registrere den. Men dersom hagla skal overdras til ny eier, må den nye eieren ha gyldig ervervstillatelse før ha kan overta hagla. Alle magasinhagler (pumpe- og halvautomatiske hagler) er registreringspliktige uavhengig av når de er ervervet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat .Ikke lenge til rypejakta begynner nå .....

Går ut fra du har bestått jegerprøven og fyller kravene til å utføre jakt.

Gå til politiet å få de til å orientere deg for hvilke regler som gjelder i ditt tilfelle.

Det har vært gitt amnesti for eiere av ureg, våpen i flere år nå og det har gitt

kjempe uttelling . Mange våpen har blitt reg, men det er mange igjen :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde det samme med min gamle for noen år siden, da var det en kampanje for å få registrert gamle våpen gratis, mulig det koster noen kroner nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Berget86
      Noen som vet om en god avstandsmåler til jakt? 
      Har tittet litt på Nikon sin budsjettvariant, AL11 Skjult lenke - logg inn for å se den ,og den virker ikke halvgæren, men er det bedre alternativer i den prisklassen?
    • Av Bård B
      Skal ta jegerprøva (småvilt)nå i vinter og det har dukka opp noen usikkerheter rundt valg av klær på jakt. Har valg av farge stor betydning? F.eks rød bukse og gul jakke i skogen på fuglejakt? Vinterfjellet på rypejakt kan en antageligvis trekke en hvit camo drakt over klærne. De fleste bilder og tv innslag en ser så har jegerne de tradisjonelle grønne fargene, men hva tenker dere som driver med dette? Tenker dere ofte at jakta ville fått et annet utfall om fargevalget hadde vært annerledes?
      Noe av grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal ha kjøpe ny skalljakke og bukse til skibruk uansett og mye av det jeg har sett på har mye farge i seg og det hadde vært greit økomomisk om en kunne kombinere noe av dette...
    • Av FredrikLD
      Noen som kjenner til jaktmulighetene i dette terrenget? Finnes det noe grunneigarlag jeg kan kontakte?
      Skjult lenke - logg inn for å se den

• Av Heidith
      Jeg debuterer på fjellforum  med en litt annerledes turrapport fra elgjakt i Troms. 
      Jeg kastet meg ut i det ukjente å tok med  meg elgbikkja å dro til Troms med det som da var en ukjente gjeng. Men som nå er blitt gode venner og de jeg ringer nå turgenet rasler.
      Livet kommer ikke -livet er, folkens:)
      Les  den her:
      Skjult lenke - logg inn for å se den

• Av Marius_:
      Hei, er det noen som vet om noen plasser å jakte gås i Balsfjord området? har tenkt å prøve meg på gåsejakt, men vet ikke helt hvor.
      tar gjerne imot tips til gåsejakta.