Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuldeproblematikk: Nesen klapper sammen


GuttPåTur

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med at nesen blir potte tett i ekstrem kulde dvs. -20 grader og nedover. Nesten som 'kuldeallergi'. Nesespray hjelper, derfor er den alltid med på kalde vinterturer.

Er det andre som sliter med samme problem?

Er det noen som har en forklaring på dette?

Er det noen som har enkle råd mot dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe svar på det, men vi kan neste si med sikkerhet si når tempen passere -10`c da kjenner vi det på snørra i nesa.

Vi har testet dette flere ganger og det høyeste har vert -9 og laveste har vert -13.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har personlig aldri vært plaget med dette men:

Husker fra da vi var barn, da prøvde de å pakke på oss skjerf eller annet foran munnen og nesen når det var kaldt, for å varme opp luften.

En annen ting er det at man ikke skal presse kroppen for hardt når det er under 15 - 20 minus.

Etter som jeg har skjønt er det skadelig for lungene og kan føre til både astma og infeksjon hvis enn presser for hardt i kulde.

Husker fra da jeg gikk langrenn som tenåring, da hadde vi en grense på -15. Var det kaldere ble det startnekt.

Det er ikke uten grunn at de har en grense for laveste temperatur ved start på langrennsøvelser, og er det kaldt og på grenseland og de bestemmer seg for å kjøre løpet, er det allikvell ikke alle som stiller til start, redd for å overbelaste lunger og få ødelagt deler av sesongen.

Men akkurat det med nesen tror jeg er individuelt, har som sagt aldri vært plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Plagdes med det før, men har fått diagnosen kuldeutløst astma/allergi så nå har jeg fått forebyggende medisiner. For to år siden lå jeg tre netter ute i telt med dagstemperaturer på -25, ingen plager med nesen lengre :(

Hva slags medisiner er det? Kan man bruke vanlig reseptfritt, eller er det sterkere saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har også slitt med samme problemet, tett nese når jeg sover utendørs på kalde vinternetter. Jeg hadde også kuldeutløst astma for mange år siden. De siste 10 årene har jeg imidlertid trent ganske mye og astmaen har også forsvunnet. Den har antagelig forsvunnet pga. at jeg er flink med trening :roll: Ja og ikke minst det sunne kostholdet :wink:

MEN problemet med tett nese ute i det fri på kalde vinternetter, ja det sliter jeg med ennå. Jeg prøvde nesespray etter tips fra GuttPåTur, takk for tipset, og det hjalp helt glimrende!!! Da var det plutselig helt greit å ligge på ryggen og nyte den flotte stjernehimmelen. Jeg sover aldri mere enn en uke utendørs om gangen. Nesespray kan en bruke opptil 10 dager. Så da får jeg tro det er greit å ty til nesespray. Må bare huske å få pakket den ned til neste tur...

(huhhh, det er så mange ting som er lett å glemme når en skal på tur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.