Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ny padlevest


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer ny padlevest til havpadling langt fra land.

Padlevesten må:
- Ha plass til drikkepose på ryggen
- Ha lommer foran med plass til solbriller, en liten hodelykt, mobiltelefon og gjerne en liten VHF Radio (kanskje, den kan jo klipses utenpå de få gangene den kanskje muligens er med).
- Må ikke være til hinder for rulling.
- Taueline monterer jeg på kajakken, så den vil jeg ikke ha på vesten.

Palm Kaikoura virker veldig bra: https://palmequipmenteurope.com/product/kaikoura-0

MEN, jeg synes det blir fort varmt og klamt under vesten, så en vest som kan sitte litt løst og dekker minst mulig er også en fordel. Jeg bruker kajakken en del til mosjon også. Jeg ser utinaturen har en vest som virker veldig aktuell, veier lite, og har åpne sider, Vaikobi Ocean Racing Vest V3, https://www.utinaturen.no/utstyr/padlevester/vaikobi-ocean-racing-vest-v3

Vil Vaikobi vesten føles lettere, mer bevegelig og luftig enn Palm vesten? Hvis ikke kan jeg like gjerne gå for Palm vesten som har bedre plass i lommene og er mer robust.
Hvilke bør jeg velge, hvis det er havpadling jeg driver med, men også mosjonerer litt med kajakken?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke se for meg at en vest vil «puste» mer enn andre 🤔 den må jo uansett sitte tight på så den ikke forsvinner over hue om du går i vannet. Og med sprutskjørtet på så blir du jo klam uansett. 

Jeg har Kaikoura. Av alt jeg har prøvd på så var denne uten tvil best. Og da har jeg lånt mye forskjellig i et par år først. Skulle ha noe til halve prisen men denne var og ble best på.  

Men det var min mening da 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Gittiamo skrev:

Kan ikke se for meg at en vest vil «puste» mer enn andre 🤔 den må jo uansett sitte tight på så den ikke forsvinner over hue om du går i vannet. Og med sprutskjørtet på så blir du jo klam uansett. 

Jeg har Kaikoura. Av alt jeg har prøvd på så var denne uten tvil best. Og da har jeg lånt mye forskjellig i et par år først. Skulle ha noe til halve prisen men denne var og ble best på.  

Men det var min mening da 😂 

Takk :)

Noen vester dekker mye, andre dekker lite. Se på NRS ninja f.eks, den dekker veldig lite og man skal ikke bli like varm. (Men den har ikke lomme for drikkepose, og er dermed ikke altuell). Andre vester er helt åpen i sidene, mens andre er veldig tette/lukket i sidene.

Ellers er vel vekten på Vaikobi ca 500 gram, mens Kaikoura ca 1,3 kilo. Det merkes kanskje på hvor lett det føles å padle i treningsfart en lengre distanse (bevegelsesfrihet)?

Jeg padler noen ganger med spruttrekk av nylon for å ikke bli like varm. Kommer ikke inn alleverdens med vann under rulling heller, selv om neoprentrekket er mye tettere, men med tettsittende bodytube blir det ganske varmt under intensiv padling.

Jeg ser at de skriver at Vaikobi vesten «puster» ja, den puter kanskje som 10-lags Goretex 😂🤷‍♂️

Hvordan er størrelsen på Kaikoura vesten? Jeg er 170 og bruker tørrdrakt på vinteren med lite klær under, bruker vanligvis S i klær, noen ganger M. Ser man kan velge mellom «XS/S» og «M/L» i størrelse.

Og viktigst av alt: Hindrer lommene på vesten på noen måte bevegelsen eller god padleteknikk?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sofasliter skrev:

Jeg har denne, https://www.kajakk.net/bekledning/pfd-vest/yak-xipe-pfd-vest
Den har rom på drikkepose på ryggen. To lommer i fronten. Lommene på fronten er ikke av de største.
Dette er min første PFD, så jeg kan ikke gi så mye sammenligning med andre.

Savner feste for kniv...

Ser bra ut den også. Ligner veldig, men utifra bildene ser lommene litt trangere ut?

Hvorfor savner du feste for kniv? Er det noe du ofte har bruk for når du padler? Har sett en del vester har det, men har ikke tenkt at jeg får mye bruk for å ha kniven framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg har den minste. Er 162 cm. Men Terka tok feil en gang og tok min vest 😂 det gikk det. Den kan justeres en del. 

Er Terka som en hvalross, eller mer som en makrell? :)

Er lommene i veien for bevegelse eller optimal padleteknikk? Også når det skal padles fort?

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Er Terka som en hvalross, eller mer som en makrell? :)

 

28 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hverken hvalross eller makrell 😂 en grei torsk kanskje? 🤔 

 

1 minutt siden, tubbs skrev:

@Terka er mer som en elegant delfin :)

Takk @tubbs, tror du er min nye bestevenn her inne nå 😁

@Gittiamo, dorsk som en torsk? 🤔😮🤣

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Terka skrev:

Takk @tubbs, tror du er min nye bestevenn her inne nå 😁

@Gittiamo, dorsk som en torsk? 🤔😮🤣

Vet ikke hvem du er og hvordan du ser ut. Men her var det mange artige forsøk på, å komme frem til din kroppsform. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er @Gittiamo sin og den vesten jeg bruker nå.

FB_IMG_1563742479792.jpg.a9152378f0fd0eb73af6d9627f247e53.jpg

Gittiamo sin var litt i minste laget i omkrets (utenpå tørtopp) når jeg tok med feil vest. Jeg er 175 cm, lang i overkropp og kort i lortefallet. (Ligger og veksler mellom M og L i trøyer/jakker).

Husker ikke ikke min modell men kan sjekke senere. Synes den går litt langt ned foran ift spruttrekk mtp rulling og generel trivsel, men ellers bra.

@Marius Engelsen, jeg vurderer å gå tilbake til type vest jeg brukte når jeg drev med elvepadling, eller en mellomting som Palm Extrem som er laget for både hav og elv:

23080_Palm_Palm_Extreme_Vest_1.jpg.0deb28db3d0ed63de9a52be9238cfa5e.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg e veldig nøgd med min vest frå Astral. Likar godt det store armslaget mange av dei har. Eg har plass til drikke lære bak, og så har eg lomme framme. For mykje framme synes eg dog avogtil kan vere irriterende ved egenredning osv. 

Elles er ein fordel med dei vestane att flyteemelement er plassert "puppevennleg" men det er kanskje ikkje så nøye med for deg? 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tessatroll skrev:

For mykje framme synes eg dog avogtil kan vere irriterende ved egenredning osv. 

Jeg har ikke utført «vanlig» egenredning siden jeg begynte å rulle, i så fall blir det reentry og rulle. Så akkurat det synes jeg ikke er så viktig.

Men jeg synes det er viktig at lommene ikke hindrer god padleteknikk med god rotasjon under aktiv padling. Så jeg tenker at størrelse og plassering av lommene trolig er vesentlig.

Vesten jeg har i dag er denne: https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/flytevester/voksen/flytevest-002768/

Den har lomme til drikkepose på ryggen, og er ellers veldig fornøyd. Men for små lommer foran

 

069CB7FC-25A3-4A0A-ABB3-D4470B655B50.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har ikke utført «vanlig» egenredning siden jeg begynte å rulle, i så fall blir det reentry og rulle. Så akkurat det synes jeg ikke er så viktig.

Men jeg synes det er viktig at lommene ikke hindrer god padleteknikk med god rotasjon under aktiv padling. Så jeg tenker at størrelse og plassering av lommene trolig er vesentlig.

Vesten jeg har i dag er denne: https://www.jula.no/catalog/fritid/bat-og-maritime-produkter/flytevester/voksen/flytevest-002768/

Den har lomme til drikkepose på ryggen, og er ellers veldig fornøyd. Men for små lommer foran

 

069CB7FC-25A3-4A0A-ABB3-D4470B655B50.png

Eg forstår. Eg tenker litt omvendt. Når det faktisk går skikkeleg ille og ingenting funkar i "vaskemaskina" er vel gjerne då eg vil ha minst som "herkjer". 

Men no er det nokre år sidan eg padla med volum og kontinuitet, så mogleg eg er for forsiktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tessatroll skrev:

Når det faktisk går skikkeleg ille og ingenting funkar i "vaskemaskina" er vel gjerne då eg vil ha minst som "herkjer". 

Nå går vi litt på siden av valg av vest. Men en rulle er det eneste som fungerer i «vaskemaskinen». Har man noen gode ruller, så er det mye enkelere å utføre enn andre typer egenredning, spesielt i store bølger med raknet spruttrekk etc. Samme med en reentry med fullastet kajakk.

Jeg ville ihvertfall aldr klart cowboy, årepose, eller andre former for egenredning i samme forhold som jeg ruller lett som ingenting. Jeg ruller også ganske mange ganger hver eneste uke.

Sånn sett kan man ha litt mer lommer på magen, så lenge de ikke kommer i veien for god padleteknikk.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Nå går vi litt på siden av valg av vest. Men en rulle er det eneste som fungerer i «vaskemaskinen». Har man noen gode ruller, så er det mye enkelere å utføre enn andre typer egenredning, spesielt i store bølger med raknet spruttrekk etc. Samme med en reentry med fullastet kajakk.

Jeg ville ihvertfall aldr klart cowboy, årepose, eller andre former for egenredning i samme forhold som jeg ruller lett som ingenting. Jeg ruller også ganske mange ganger hver eneste uke.

Ja no er vi på sida :)

Eg skjønar ditt poeng absolutt. 

Så kan vi la an stå om andre som ikkje er like stødige på rulling ein gong sku lese tråden :) eg trur knapt eg hadde komt meg oppatt ved ei rulle no, men heller ikkje den gong eg var meir aktiv var eg stødig nok til å stole på det. 

Kan forresten presisere at herket på magen for meg også gjeld ved kameratredning, ikkje berre eigen. 

Så for å trekke det innatt; om nokon for ettertida sku lese tråden med andre føresetnader enn TS kva gjeld rulling så kan masse greier på magen på padlevest vere noko ein må ta omsyn til :)

No skal eg ikkje trekke denne tråden lenger vekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utinaturen.no anbefaler mocke racer pfd til meg, denne så ganske interessant og uvanlig ut: https://www.utinaturen.no/utstyr/padlevester/mocke-racer-pfd-black

Oppdriftelementene er delt opp for å få til god bevegelse og en helt myk vest. Den er laget av mesh, og dekker lite av kroppen. Den har plass til drikkepose.

På brystet er helt enkelt en stor meshlomme med meget god plass. Han fra utinaturen mente at Palm Kaikura ville bli litt klumpete til treningspadling sammenlignet med Mocke. Vaikobivesten hadde veldig små lommer, så hvis det var viktig ville han ikke anbefale den vesten.

Bakdelen med Mocke sammenlignet med Kaikuro er at den må over hodet når man tar den av og på, og at man ikke kan organisere utstyret i forskjellige lommer. Den ser heller ikke like tøff ut. Fordelen er at den er mykere, lettere, mer luftig og ikke like varm.

 

4258D1FF-EC5A-4BC6-B811-8EDC8785DBD7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også en Palm Kaikura. Er 181cm og litt over normal vekt, men bruker m/l i størrelse. Har 70 N i oppdrift. Er greit ved tømming av kajakk og reentre. Vesten er en ekte turvest som jeg meget godt fornøyd med. Men bruker en enkel vest til sommerpadling i nære områder. Men denne har bare 50N i oppdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kardam skrev:

Bruker også en Palm Kaikura. Er 181cm og litt over normal vekt, men bruker m/l i størrelse. Har 70 N i oppdrift. Er greit ved tømming av kajakk og reentre. Vesten er en ekte turvest som jeg meget godt fornøyd med. Men bruker en enkel vest til sommerpadling i nære områder. Men denne har bare 50N i oppdrift.

Ser du er på padleforumet også :)

Kommer lommene på Kaikoura i veien for god padleteknikk og god rotasjon? Eller føles den på noen måte klumpete? Ser for meg at om det skjer vil jeg plages av dette.

Kaikoura er nok en del varmere enn Mocke med mesh mellom flyteelementene. Men julavesten jeg har fra før er jo en grei treningsvest allikevel som har plass til en mobiltelefon og drikkepose, selv om den trolig er litt varmere enn Mocke vesten. Så da kan jeg beholde julavesten som lett treningsvest, og heller gå for en skikkelig turvest. Det er kanskje den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.