Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko med stiv såle


Vimsehue

Anbefalte innlegg

Etter å ha traska 7,6 mil på Hardangervidda, så må jeg innse at mine Salomon Cilaos kommer til kort på fjell, da føttene var full av vannblemmer etter turen.. 

Har klart å google meg såpass til at jeg må finne sko med stiv såle for fjellturer, men blir jo fort dytta inn på støvler da eller halvhøye sko med ankelstøtte når jeg googler videre. Og det ønsker jeg ikke pga jeg får blåmerker på anklene av slike, og jeg har i alle år vært kjempe fornøyd med å være på tur og jakt i all slags vær med joggesko med gore tex + gamasjer.

Så jeg lurer på hvordan jeg skal finne ut om såler er stive nok til fjellturer, evt om noen som har noen tips til sko? :) Har sett litt på Alfa Knaus, den satt relativt greit på da jeg prøvde den, men kjenner jeg er usikker på om den er stiv nok til dette bruket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror den blir stiv nok. Jeg går med The North Face Verto Plasma. Gått både vidde, skog og fjell med tung sekk med disse skoene (og egne såler). Vil helst ikke gå med noe annet enn slike sko. Er det mye og gjørme går jeg med høyere sko. Men vurderer lave gamasjer til de jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gittiamo skrev:

Tror den blir stiv nok. Jeg går med The North Face Verto Plasma. Gått både vidde, skog og fjell med tung sekk med disse skoene (og egne såler). Vil helst ikke gå med noe annet enn slike sko. Er det mye og gjørme går jeg med høyere sko. Men vurderer lave gamasjer til de jeg har. 

Takk, da prøver jeg Alfa, og så håper jeg på det beste på neste tur på vidda :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Alfa Knaus er ganske myk og er mer en markasko i mine øyne. Har brukt den et drøyt år nå og det er en meget lett, tett og luftig sko med et meget godt grep til underlaget. Men på steinete/ujevnt underlag blir den for myk og man kjenner underlaget for godt etter min smak. Overdelen er også myk og skoen litt vid(for meg) og dette går utover sidestabiliteten. Men sko er selvsagt smak og behag og vi har alle forskjellige føtter :-) Jeg veier også i overkant av nitti og med sekk vipper man fort hundre og trives således best i fjellstøvler på fjellet :-)

Endret av Mårfjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alfa Kvist som vel er en litt høyere utgave av Knaus. Liker de godt. Såle er ikke veldig stiv men det er helt fint på støvler jeg går mye flatt med. Bruker de mest til dagsturer men de er også fine med større sekk så lenge den ikke blir for tung og/eller underlag for slitsomt. Tror ikke jeg ville tatt de med til Femundsmarka. Såle blir nok for lite lengdestiv hvis en går mye bratt, spes steder hvor en ofte får tråkk med fremre del av foten. Til slikt har jeg et par Scarpa støvler. 

Salomon har jeg ikke så god erfaring med egentlig. Mest fori jeg synes sålene(contagrip) er glatte på vått føre. Både terrengjoggesko og støvler jeg har hatt. 

Men spørs om du trenger noe som er så stivt. Er gjerne slik at marsjsko ikke er så lendgestiv3, så blir såle stivere desto brattere du skal gå. Mulig det er en fordel for deg å vurdere å støpe såler også. Litt slitasje blir det jo på beina etter over 7 mil vandring. Har også opplevd mye forskjell på sko og støvler gjennom årene. Noen må gåes inn mye før de blir bra, andre føles ferdig inngått fra start. Har 2 par fra Alfa og begge de har føltes ferdig inngått, så ingen problemer på første tur.

 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mårfjell skrev:

Hei! Alfa Knaus er ganske myk og er mer en markasko i mine øyne. Har brukt den et drøyt år nå og det er en meget lett, tett og luftig sko med et meget godt grep til underlaget. Men på steinete/ujevnt underlag blir den for myk og man kjenner underlaget for godt etter min smak. Overdelen er også myk og skoen litt vid(for meg) og dette går utover sidestabiliteten. Men sko er selvsagt smak og behag og vi har alle forskjellige føtter :-) Jeg veier også i overkant av nitti og med sekk vipper man fort hundre og trives således best i fjellstøvler på fjellet :-)

Hm.. ja følte den satt som støpt på foten min ang bredden på skoen hvertfall.. Men hvis den ikke er stiv nok, så utgår jo den 😕 

4 timer siden, borgern skrev:

Har Alfa Kvist som vel er en litt høyere utgave av Knaus. Liker de godt. Såle er ikke veldig stiv men det er helt fint på støvler jeg går mye flatt med. Bruker de mest til dagsturer men de er også fine med større sekk så lenge den ikke blir for tung og/eller underlag for slitsomt. Tror ikke jeg ville tatt de med til Femundsmarka. Såle blir nok for lite lengdestiv hvis en går mye bratt, spes steder hvor en ofte får tråkk med fremre del av foten. Til slikt har jeg et par Scarpa støvler. 

Salomon har jeg ikke så god erfaring med egentlig. Mest fori jeg synes sålene(contagrip) er glatte på vått føre. Både terrengjoggesko og støvler jeg har hatt. 

Men spørs om du trenger noe som er så stivt. Er gjerne slik at marsjsko ikke er så lendgestiv3, så blir såle stivere desto brattere du skal gå. Mulig det er en fordel for deg å vurdere å støpe såler også. Litt slitasje blir det jo på beina etter over 7 mil vandring. Har også opplevd mye forskjell på sko og støvler gjennom årene. Noen må gåes inn mye før de blir bra, andre føles ferdig inngått fra start. Har 2 par fra Alfa og begge de har føltes ferdig inngått, så ingen problemer på første tur.

 

Hm.. for har gått masse rundt i femundsmarka, skrimfjella og alt med disse salomonskoa uten problem.. Så er liksom først hardangervidda at jeg brått fikk problemer. Men så egentlig kunne jeg kanskje beholdt disse skoa litt til og heller bare kjøpt noen type innleggsåler mener du? :) 

Endret av Vimsehue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Crispi Briksdal selv. Meget stiv såle men fortsatt behagelig sko som for min del ikke trenger å gåes inn.

Meget god sko i steinete terreng, og overraskende grei å gå traktorvei og singletrack med.

Får spesialtilpassede ankelgamasjer til disse skoa hvor du slipper å gå med strikk under skoa. Du ser festestroppene på siden av skoa for gamasjene. (2 kroker innvendig på hver gamasje.)

Minuset er prisen; 3800,- for skoa og 490,- for gamasjene.

 

 

gamasje.jpg

Briksdal 2.jpg

Endret av Anders Wahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders Wahl skrev:

Bruker Crispi Briksdal selv. Meget stiv såle men fortsatt behagelig sko som for min del ikke trenger å gåes inn.

Meget god sko i steinete terreng, og overraskende grei å gå traktorvei og singletrack med.

Får spesialtilpassede ankelgamasjer til disse skoa hvor du slipper å gå med strikk under skoa. Du ser festestroppene på siden av skoa for gamasjene. (2 kroker innvendig på hver gamasje.)

Minuset er prisen; 3800,- for skoa og 490,- for gamasjene.

 

 

gamasje.jpg

Briksdal 2.jpg

Desverre så blir disse støvlene for høye for meg, da jeg bare får blåmerker på anklene av slike 😕 Er ute etter sko, som ikke dekker anklene på noen måte, altså typ joggesko, selvom jeg vet mange mener det er fyfy å bruke slike på tur med sekk og sånt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gittiamo skrev:

Haglöfs, TNF og Five.Ten har alle sko med stive såler. Noen av de er nesten en crossover mellom trekkingssko og anmarsjsko. 

Takk, tenkte meg opp på xxl etterpå, ser de har hvertfall 2 av disse merkene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at for en lett dame med en ikke for tung sekk, så funker lave sko helt fint. Eneste bakdel er at rusk og rask lett havner oppi skoen 🤪 

Har som sagt før gått både bratt og lang med tung sekk med mine sko. Og som du ser av bilde til Terka så drives det ikke med lettpakking 😂

Disse kjøpte jeg brukt for et par år siden for 250,-  Knallkjøp 👌🏻😀

87C5FCF3-54EA-4E6A-A1CB-5E4E15C8FEBD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Som @Gittiamo nevner så kan annmarsjsko funke fint på tur.

På bildet under (lånt av @Tessatroll) har alle lave tursko/anmarssko, og skal opp nær 1000 høydemeter til Flatbrehytta med mellom 20 og 30 kg på ryggen.

20190723_114955.jpg.1b6c78f8f88152d6264141fa2b18ee94.jpg

 

52 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg tror også at for en lett dame med en ikke for tung sekk, så funker lave sko helt fint. Eneste bakdel er at rusk og rask lett havner oppi skoen 🤪 

Har som sagt før gått både bratt og lang med tung sekk med mine sko. Og som du ser av bilde til Terka så drives det ikke med lettpakking 😂

Disse kjøpte jeg brukt for et par år siden for 250,-  Knallkjøp 👌🏻😀

87C5FCF3-54EA-4E6A-A1CB-5E4E15C8FEBD.jpeg

Takker! Jeg er så vant til å få kjeft i alle år for å ville gå med lave sko, så har liksom ikke turt å spørre så mye om tips til gode sko. Så veldig godt å se at det er flere som syns det funker fint med lave sko med tung sekk og alt :D 

Rusk og rask i skoa har jeg heldigvis løst ved å bruke lave gamasjer :D 

Men tenker jeg prøver å fine nye gode sko, og så tar jeg med en rull til med sportstape (som kanskje sitter bedre enn den gamle), så får jeg heller bare teipe på de tærne som er mest utsatte for vannblemmer allerede på starten av turen :) Vet ikke om kanskje gnagsårstift også kunne fungert forebyggende på vannblemmer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med Keen Newport sandaler med ullsokk og goretexsokk eller sealskinz sokk. Tar en slitt tynn sokk utenpå goretexsokken for å beskytte den mot slitasje. De har ellers en tendens til å begynne å lekke etter en tid. De er absolutt stive nok i sålen etter min smak. (sekken er aldri over 12 kg). Det er ganske mye ur her oppe hos oss. Jeg synes at fordelen med lett vekt kompenserer godt for mangelen på ankelstøtte. Kan godt vasse bekker opp til ankelhøyde uten å bli våt. De er også varme nok til å vasse i snøslaps, evt. med en ekstra ullsokk (inni den vanntette sokken, ellers blir de fort like tunge som et par jaktstøvler). Det er viktig å skifte ut lissene av elastikk med ordentlige lisser, ellers blir det umulig å få den til å sitte godt. Lag evt. en låseknute før øverste lissestropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da hadde jeg flaks med at xxl hadde 1 igjen av The north face verto plasma gtx, og tilfeldigvis i min str, og den satt som støpt på foten :D Så etter å ha kjent på diverse andre de hadde, så endte jeg på Verto skoa, som også var på tilbud :D Så nå er Tensoplast og gnagsårplaster kjøpt inn på apoteket, også håper jeg på en bra tur neste uke :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.