Gå til innhold
  • Bli medlem

Hellemoboten- Sulithjelma i slutten av august.


T.E.Hoemsnes

Anbefalte innlegg

Hei! 
 
Jeg har sett på en rute fra Hellemobotn  til Sulitjelma via Rago. Jeg har så vidt vært i Rago og i Gjerdalen tidligere og har lyst å se mer av dette området. Har vurdert å gå fra Hellemoboten og opp gjennom Ruonasvâgge og videre sørover øst for Forsvatnet, videre vest for Langvatnet, gjennom Rago og videre sørover enten øst eller vest for Blåmannsisen (usikker på hva som er beste løsning her). "Norge på langs med barn" har en god beskrivelse av hele strekningen https://ut.no/turforslag/1115774 og de har gått øst for Blåmannsisen.  Deler av denne turen går i krevende terreng slik jeg forstår det. "Norge på langs med barn" har pekt blant annet på to strekninger; fra øvre Veiskivatnet og til Nordøst enden av Kvitvatntet, men her skal det gå en vardet sti. Å krysse brearm av Blåmannsisen som går ned i Leirvatnet er en annen utfordring, forstår at det er mulig og forsere denne uten ekstrautstyr. Er det noen som er godt kjent i disse områdene og har erfaringer de vil dele? Mulig det er flere områder med krevende terreng? 
 
Hovedhensikten med turen er å "rusle" i fjellet, fiske og være ute en stund. Området er ekstra spennende da det ferdes litt færre folk her. Derimot er jeg litt bekymret for at det blir vel mye stein, ur og sva og veldig høyfjell. I tillegg at det er noen krevende partier. Usikker om jeg skal gå for denne ruten eller finne meg et alternativ i lavlandet. Noen som har gått  denne ruten og vil anbefale turen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mellom Rago og Hellemobotn er det relativt krevende terreng. Mellom rago og Sulitjelma vurderte vi at terrenget vest for blåmannsisen var for krevende. Å krysse en brearm uten kunnskaper, utstyr og alene ville ikke jeg ha gjort.

Hva med å svinge inn i Sverige? Mye enklere terreng der.

bloggen vår kan du se ruta vi planla og hva vi endte opp med. Ruta ble lagt om og det ble en del vei I dette området. Uansett var dette den desidert hardeste etappen vi hadde fra Lindesnes til Nordkapp i fjor sommer. 

Endret av Anders_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anders_G skrev:

Hva med å svinge inn i Sverige? Mye enklere terreng der.

 

15 timer siden, T.E.Hoemsnes skrev:

. Å krysse brearm av Blåmannsisen som går ned i Leirvatnet er en annen utfordring, forstår at det er mulig og forsere denne uten ekstrautstyr.

Jeg har forstått det slik at det er mest vanlig å gå inn i Sverige her, men er det ikke i Leirvatnet det normalt ligger en båt på hver side slik at man skal kunne ro over den stri strømmen? Det var i hvertfall slik før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gick ungefär den vägen förra året (https://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=1807b&B=index). Det är helt fantastisk fjällnatur med väldigt varierande terrängtyper - allt från lättvandrad hedmark till rena labyrinter med stup, svahällar och blockterräng som man måste navigera runt - man ska absolut inte ha bråttom om man rör sig i det här området.

Som jag ser det så finns det två extra besvärliga problem utefter vägen:

- Det första är naturligtvis att ta sig förbi Blåmannsisen. Att vada älven som rinner ner mot Virihaure är bara möjligt under mycket låg vattenföring - och även då är det ett respektingivande vad. Att gå över glaciärtungan är det andra alternativet, vilket är enkelt om glaciären är HELT barsmält och vädret är bra. Längst ner mot Leirvatnet är det mycket sprickor, så man måste upp en bit, och även där finns en hel del sprickor och en del slukhål (framförallt ut mot kanterna av glaciärtungan). Om vädret är dåligt blir det snabbt dimma över glaciären och man har inte en chans att bedöma hur hela passagen ser ut från kanten av glaciären. Jag kan också tänka mig att det ofta ligger snö kvar utefter kanterna på glaciärtungan ganska sent på säsongen även om den är barsmält på mitten, och i år har det ju inte varit någon tidig snösmältning direkt. Kort sagt så bör man ha en alternativ plan om man gör det här vägvalet, för man kan vara tvungen att vända med tanke på säkerheten.

- Det andra är terrängen i och strax norr om Rago om man ska hitta sin egen väg utanför lederna. Mycket små stup, svahällar och blockterräng som går bra att ta sig igenom om vädret är torrt och fint. Om det regnat ett par dagar blir alla stenar snorhala och de svarta lavarna på svahällarna vill jag inte ens tänka på... - det är inget kul alls att förflytta sig under sådana förhållanden. För tre år sedan hade jag tänkt gå ner i Rago från Padjelanta (https://www.parlindh.se/fjallvandring/?A=1608&B=index), men avstod just på grund av att väderutsikterna var alldeles för blöta. Jag skulle tro att det krävs god fjällvana sedan tidigare för att hitta bra spår igenom området utan att behöva vända alltför många gånger.

Karta över mina vägval i området: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1g_kv6oFiygTv9hqL1gDaRVORsBU&ll=67.44684234285691%2C16.226346316532613&z=11

1 hour ago, Kjell Iver said:

Jeg har forstått det slik at det er mest vanlig å gå inn i Sverige her, men er det ikke i Leirvatnet det normalt ligger en båt på hver side slik at man skal kunne ro over den stri strømmen? Det var i hvertfall slik før..

Det fanns inga båtar där vare sig 2016 eller 2018 då jag passerade.

Endret av paerl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, paerl skrev:

Det fanns inga båtar där vare sig 2016 eller 2018 då jag passerade.

Du har rett. Jeg forvekslet det med Båvrojávrre - Pauro der det ligger båter, ett helt annet sted.An-800.jpg

Leirvatnet ligger ellers i et område som skal reguleres til vannkraft, så mye av det som vi har som urørt natur her vil kanskje blir bygd ut. Vannføringen i elvene blir i hvertfall mindre..

 https://muskensenter.no/lappland-kraftverk/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg har sett på hjemmesidene deres @paerl og @Anders_G, og dere ha jo gått store deler av ruten. Dere har mange fine bilder som illustrerer en del av terrenget. Jeg fikk ikke mindre lyst til å gå i området etter å ha sett de, selv om det virker krevende. Å krysse elven som går fra Leirvatnet er utelukket for min del slik jeg ser det. Av det du beskriver  @paerl så virker det  mulig å krysse Blåmannsisen om forholdne er rett, så det er nok det beste alternativet for meg. Jeg for forberede meg ekstra godt til den kryssingen. Eventuelt finne en rute slik at man unngår Blåmannsisen om forholdene ikke er gode nok. Å gå via Sverige vill jeg helst unngå denne gangen, selv om jeg trives godt der. Jeg begynner å få tro på at turen skal gå greit om man er tålmodig, har fint vær og er forsiktig. Får håpe det blir en fin sensommer/høst og tørre forhold, selv om det er mye å forlangt høyt til fjells. 

Takk for tips.

hilsen Tom Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Lustigt, sitter själv och planerar en väldigt liknande rutt, kul! Vi tänkte åka uppåt runt 10e augusti och vandra ungefär Rago - Hellemobotn - Sorskjomen (eller annat ändmål), men försöka hålla oss så mycket som möjligt på Norska sidan mellan Rago och Hellemobotn precis som du beskriver. Kan dela med mig av lite erfarenheter från liknande vandringar vi gjort först. Har gått i området 2ggr tidigare:

  • 9 dagar från Hellemobotn - Ruonasvagge vidare in i Sverige - Slappejaure - Njoammeljaure - Vastenjaure - Rago (har tyvärr inte kvar rutten men den är väldigt lik Pär Lindh's och Gerrit Holl's rutt)
  • 12 dagar från Sulitjelma - Staloluokta - Båt över till andra sidan Duvggejåhka - Kvitvatnet - Rago - sen vidare upp över Vastenjaure till Vaisaluokta (här finns en länk till den planerade rutten, ej exakt gångväg

Det jag kan dela med mig av är att det är helt fantastiska områden, väldigt isolerat och orört och de alpina miljöerna är helt oslagbara. Jag och min sambo tycker att de delarna vi gått på Svenska sidan i Västra Padjelanta är rätt tråkiga i jämförelse med när man kommer upp i bergen längs med gränsen. Speciellt området mellan Rago NP och Padjelanta är sinneslöst vackra, samt sträckan mellan Rago och Duvggejåhka. Vi har gjort totalt 3st långvandringar varav de två jag listat var #1 och #2, och även om det var lite väl tilltaget som första turer så gick det bra. 

Vi valde att inte gå över glaciären eller försöka vada, utan tog istället en båttur från Staloluokta. Detta kapar självklart en del av den fina rutten men det gör det samtidigt helt plötsligt möjligt att faktiskt gå den! Jag tror till och med att det ska vara möjligt att beställa på förhand upphämtning vid västra sidan av Duvggejåhka om man kommer från det hållet. Självklart lite klurigare än att bara dyka upp och be om skjuts när man kommer från andra hållet...

Det vore trevligt att dela tankar om du har tid, jag har samlat en del bildmaterial jag hittat på en google maps med gps-punkter samt typ alla rutter som korsar området. Kan även dela med mig av bilder från våra tidigare vandringar om så önskas. Det jag är sugen på att höra mer om är delen mellan Rago och Hellemobotn på den Norska sidan, dvs Trolldalen / Langvatnet / Forsvatnet / Reinoksvatna. Precis som Pär skriver tror jag det kan snabbt bli tekniskt och det finns väldigt lite information på nätet förutom Norge på langs och Pär's inlägg.

 

Bifogar mina 2 favoritbilder på vårt läger vid Gasakjavrre och Sjö 718 (Rago) från 2017 (vi har ett mycket lättare tält idag 😀)

 

IMG_3798 2.JPG

IMG_3173.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det blir bra @Viktor Söderström, kanskje vi treffes i fjellheimen! fant denne siden som er fin å se på om man vil gå fra Rago og nordover: http://www.fjellogfiske.no/blogginnlegg.asp?id=25.

Flotte bilder du legger ved, får håpe det blir flere slike kvelder på neste tur, man lever lenge på de. Jeg begynner nok i Hellemobotten og går sørover. Innom noen vann jeg har sett meg ut og se om fisken biter. Hvor langt sør jeg går er ikke helt avgjort, men det er flere muligheter. Ser du har gått en del i omradet før så du må gjerne dele flere bilder om du ønsker! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.