Gå til innhold
  • Bli medlem

Høstsovepose


Anbefalte innlegg

Tenker at @a_aakan ha rett i at Solitaire 500 kanskje ikke er varm nok til oktober på høyfjellet (-2 og -9). Ikke varm av meg og heller i kald, men tynn og skranglete. I såfall ute etter en dunpose jeg trolig ikke kan ta meg råd til. Andre lure tiltak? Har gode underlag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Fotogubbe skrev:

Andre lure tiltak?

Lur og lur... :huh: Forslaget om ekstra godt ullundertøy forsterket med dunplagg kan jo funke - og det kan jo gi et bidrag om det er kaldt mer enn bare nattestid. Flerbruk er alltid kjekt fra et vektperspektiv. Faren er at klærne kan bli fuktige, og da er de ikke så koselige når de kommer ut av posen.

Ellers kan du jo kjøpe en rimelig og ganske lett sommerpose, med Tcomf i området 5-10°C, og ta den med for bruke den utenpå eller inni Solitairen om værmeldingen tilsier det. Et kjapt søk gir 5 kandidater under 1600,- og under 700 gram: https://www.prisjakt.no/category.php?k=s343079785&catId=909&sort=price_include_shipping&direction=asc. Kan sikkert finne enda rimeligere i samme sjiktet også, spesielt når sommeren er på hell. Med en slik løsning har du pose for sommer i lavlandet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør etter andre lure tiltak enn å kjøpe ny dunpose (kanskje du har en Fjellduk allerede også).  

Jeg har en ME helium 400 pose som har komfortemp på +3 for damer som jeg bruker sammen med Fjellduken Hunter på høst og vinter (før kulda er virkelig kommet til Sør-Varanger). -11 er den laveste temperaturen jeg har brukt den løsninga på. Ligger på Exped downmat 9 og sover godt med ullundertøy og lue på. 

Ulempen er at Fjellduken veier 1,5 kg, men volummessig tar det mindre plass enn tykkposen min (Helsport Rago) og Fjellduken syns jeg er fin å ha ellers på tur også. I forhold til fukt har jeg bare brukt denne løsninga på turer med en eller to overnattinger så har ikke merket noe til det på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @GunsanHar ikke Fjellduk. Tenker å prøve med gode underlag, lett påkledning og lue. Blir det kaldt og oktober blir en måned jeg ligger ute en del, er kanskje denne noe? https://www.thermarest.com/oberon Leser at flere synes Helium 800 er bra, men den har bare -4 (T-comfort) Tør ikke satse på T-limit.

Har svidd av nok penger for i år og neste år og året etter der igjen... :)

Endret av Fotogubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har bestemt meg for å bruke en 500/600 grams dunpose med varmeflaske (Nalgene 1.0 liter), siden flere her på forumet anbefaler dette. Tenker å ta med termos så jeg kan bytte ut vannet i løpet av natten ved ev. behov. Håper på å sove natten gjennom ved T-limit og ev- tøye denne noe (T-limit -9). Bruk er høst og senhøst, første tur i oktober i år. Har fra før av gode underlag, bruker ullundertøy, ullsokker og lue, samt tynn fleece ved behov. Masse mat og lett trim før sengetid.

Prøver meg frem med en del netter før jeg vurderer andre løsninger. Ligger gjerne ute så sent ut på høsten jeg kan, og trolig kan det bli noen for kalde netter. En tynn fiberpose kan vurderes som dyne over dunposen. Sitter langt inne å kjøpe en dunpose dedikert for vinterbruk til mitt bruk.

Blir helt sikkert prøving og feiling. Tar i mot alle tips og råd. For jævlig å ha nytt og ubrukt utstyr bare liggende å samle støv.

Endret av Fotogubbe
Nytt avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.