Gå til innhold
  • Bli medlem

Sulis - Abisko med hund


Harmonika

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt å gå den distansen i sommer - i slutten av August, og ser jo at det kan bli trøblete med hund på deler av turen gjennom Padjelanta og Sarek siden det er forbudt. Men det er lov på Kungsleden står det på flere nettsider vi har funnet.

Men vi sitter å ser på kart over Kungsleden og blir litt forvirret, for på et oversiktskart på svenske turistforeningens side, så ser det ut som at Padjelantaleden fra Kvikkjokk til Akkasjaure er innlemmet i et slags vandre nettverk som inngår i Kungsleden.

Er det noen som vet ? 

Og hva er det verste som kan skje om man tar med hund?

, 1703908476_Screenshot2019-07-15at20_05_44.thumb.png.a795eb5d0d7c9732ab26b7229995f371.png 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vurderte å starte i Rago, men også der kommer vi inn i Padjelanta. Så nå ser det u som vi lander på helt enkelt å snu turen og starte i Abisko og bare gå så langt sør som vi klarer, langs Kungsleden. Så får vi ta drømmeturen i Padjelanta neste år, når bikka er for gammel til å bli med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2019 den 20.23, Harmonika skrev:

Og hva er det verste som kan skje om man tar med hund?

At du ikke kommer langt og må snu eller at den blir skutt om den er løs? (Ja, hunder i bånd kommer seg også løs). Det er tett med samelandsbyer og ryktene sier nødvergeretten står sterkt i forbindelse med reindrifta. Du skal og være ganske frekk for å gå med hund da du er alt annet enn alene. Alle hyttene er bemannet. Halve turen går på plank og jeg har hatt minst 5-6 helikopterflyvninger over passet jeg har gått hver dag siden Stalo. Ligger nå og skal gå ned til båten fra Vaiso i dag. Fin tur over fra Kutjaure, virker som det er mindre trafikk her. 🙂

Ser du har endret planer svarer nå likevel om andre tenker ta med voffs. Fin tur men jeg var ikke forberedt på turismen her. 

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Harmonika skrev:

Vi vurderte å starte i Rago, men også der kommer vi inn i Padjelanta. Så nå ser det u som vi lander på helt enkelt å snu turen og starte i Abisko og bare gå så langt sør som vi klarer, langs Kungsleden. Så får vi ta drømmeturen i Padjelanta neste år, når bikka er for gammel til å bli med :)

Hvis du skal starte i Abisko - kan du jo gå til Ritsem og tilbake uten at det skulle bli noen problem med hund. Det er først når man tar båten over at man blir stoppet. Da er det ikke lov med hund lenger.

Men det er vel egentlig mye finere område å gå i Norge i samme området vel? Det er jo "en del" ATV stier der på svensk side, det slipper man en del unna på Norsk side, men mer krevende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Joachim V skrev:

At du ikke kommer langt og må snu eller at den blir skutt om den er løs? (Ja, hunder i bånd kommer seg også løs). Det er tett med samelandsbyer og ryktene sier nødvergeretten står sterkt i forbindelse med reindrifta. Du skal og være ganske frekk for å gå med hund da du er alt annet enn alene. Alle hyttene er bemannet. Halve turen går på plank og jeg har hatt minst 5-6 helikopterflyvninger over passet jeg har gått hver dag siden Stalo. Ligger nå og skal gå ned til båten fra Vaiso i dag. Fin tur over fra Kutjaure, virker som det er mindre trafikk her. 🙂

Ser du har endret planer svarer nå likevel om andre tenker ta med voffs. Fin tur men jeg var ikke forberedt på turismen her. 

Hei

 

Ja vi har lest oss såpass mye opp på emnet at vi slått det fra oss for lengst. Det er trist at det er såpass strengt i Svenske nasjonalparker vs de norske. Så det er vel derfor vi har spurt. Det har vært litt sjokk og  vanntro inne i bildet. Nasjonalparker er jo for å brukes, og at det ikke er lov å ta med dyr er litt vemodig.

Men vi blir å følge Kungsleden heller og dra til Padjelanta når bikja blir for gammel til å gå lange turer.

Er det fortsatt mye snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.