Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR whisperlite International


Panzer

Anbefalte innlegg

Annonse
53 minutter siden, Pettit skrev:

Dette må da være et bra kjøp?

Det er en mye brukt brenner, men passer ikke til bruk inni i telt, i forhold til mine personlige vurderinger. Den avgir relativ mye kullos ved bruk av flatbunnet kjele. Randulf Valle har en flott tabell i boka si «Hvorfor er det så kaldt å være våt» på side 133. Den viser hvilke brennere som avgir mest kullos med ulike og uten kjeler. 

187CB8F6-77BD-49F4-8CEB-52B52CF63D34.thumb.jpeg.3f41fe84c33c7ba11c683f514eeec1b9.jpeg

Men utendørs er den flott, bra til matlaging. Brenner stille og fint, men det gjør også at du ikke hører hvordan den har det, så den må følges opp. 

AA0F8593-4D96-4F3C-A618-C3797DF27DDE.thumb.jpeg.c13ad78cd5435e33d2012d634eedef89.jpeg

Her er den etter en rensk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefornøyd med whisperlite international, og fyrer sikkert 20L bensin igjennom brenneren hver vinter, ikke dau av kullos enda.. Jeg mener international er å velge foran universal, pga universal har flere koblinger som kan gå i stykker (og til gass så bruker man en dedikert gassbrenner)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit evt. Bioetanol som noen sier er enda bedre men som jeg selv ennå ikke har prøvd. Fåes på Biltema. Er det veldig kaldt bruk alkylaten som du har i flaska. 

Hei Blaser, du besvarte jo dette selv i denne tråden: 

"Har gått over fra rødsprit til peisbrensel-Biltema.  Blir IKKE sot overhode.

https://www.biltema.no/hjem/innredning/drivstoff/peisbrensel-2000034955"

 

 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, helt korret @SnorreL

bruker peisbrensel.   Fungerer på alt untatt whisperliten.  Dette skyldes nok at det kommer en god del bensin ned i forvarmerskåla.  Kanskje jeg skal tømme det ut og så fylle på med peisbrensel ?  Må prøves i dag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pettit skrev:

MSR flaskene er så myte dyrere enn alle andre? Må de brukes eller kan man bruke Primus, Optimus ol?

På MSR passer egentlig bare MSR sine flasker. Gjengene er di samme, men flensen er tynnere. Så bruker du Optimus/primus flaske på MSR pumper, blir pakningen i veldig klem og ødelagt over litt tid. Men MSR sine flasker funker på Primus/optimus pumper. 

Det finnes et par løsninger på dette, men er ikke å anbefale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag fikk jeg min MSR Dragonfly og har fått testet den skikkelig.. etter å ha surra skikkelig med forvarming en 3-4 ganger uten å få fyra skikkelig tok jeg en liten lunch og testa på nytt. Da funket det strøkent 5/5 ganger og har fått litt erfaring med den. Høres ut som et jetfly men digg med full kontroll på styrke og enkel å bruke. Bruker den nå med Alkylatbensin fra Biltema og det funker bra uten sot og ræl. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 17.39, Pettit skrev:

Takk for svar. NBNB, ser MSR flaskene er så myte dyrere enn alle andre? Må de brukes eller kan man bruke Primus, Optimus ol?

MSR benyttet andre merker (Sigg) i begynnelsen, men disse hadde gjengene i en ring som var presset fast i flasketoppen. MSR var ikke fornøyd med lekasjerisikoen og utviklet sine egne flasker. De beholdt gjengene slik at gamle brennere også kunne bruke nye flasker.  Flensen er litt forskjellig og som nevnt over kan det slite på pakningene hvis man bruker annen flaske. Pakninger er avlikevel slitasjedeler så det er et argument, risikoen for bensinlekkasje er en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2019 den 22.18, Pettit skrev:

Men sotingen når du forvarmer, den brenner vel bort når du får skikkelig fyr? Eller setter det seg og skaper trøbbel ?

Forvarmer min med bensin. Sotete blir den, men har ikke hatt noen problemer så langt. Er en bruksting ikke en pyntegjenstand 😉 Rengjør den med en våtserviett eller lignende i blant 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Kjellis skrev:

Forvarmer min med bensin. Sotete blir den, men har ikke hatt noen problemer så langt. Er en bruksting ikke en pyntegjenstand 😉 Rengjør den med en våtserviett eller lignende i blant 😊

Hehe. Tenkte ikke på det estetiske 😂 mer om det tetta seg eller ga utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pettit skrev:

Hehe. Tenkte ikke på det estetiske 😂 mer om det tetta seg eller ga utfordringer. 

Har ikke denne selv, men jeg tror det er som på Simmerlite. Soten legger seg kun på utsiden av brenneren, på steder som ikke har betydning for funksjonen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.