Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny turbukse?


Terka

Anbefalte innlegg

Trenger å investere i ny turbukse for barmarkssesongen, men dette er en ting som interesserer meg midt i ... så jeg aner ikke hva som finnes og fungerer bra. 

Utgangspunkt:

  • Har en 15 år gammel tynn hagløfs-bukse, men går stort sett i en Norrøna Falketind GTX bukse med glidelås langs hele yttersiden av bena.
  • Er/blir varm på bena og det meste av "godt pustende"  bukser blir for klamme under bruk. Har derfor foretrukket bukser med lang glidelås som kan åpnes helt uten netting under.

Noen som har gode bukser å anbefale en bukse-grønnskolling ut fra overnevnte utgangspunkt? 😄

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel en viss fare for at du får en bukse som knapt tåler at du kommer borti en grein om du ikke skal bli klam under. Så lenge det ikke er shorts eller hele buksen er netting så vil jo mengden fuktighet på innsiden være høyere enn på utsiden siden det er en sperre der, i form av materialet, siden kroppen avgir vann for å kjøle seg ned.

Men skjønner jo ønsket ditt, jeg blir også fort klam med bukse. Veldig glad i Lundhag buksene mine, men de har bare glidelås på låret, med netting. Har kjøpt en Fällreven KEB som jeg ikke har prøvd å bære sekk med enda, men den har glidelås både på låret og leggen, men ingen netting, så det er et lite stykke ved kneet som ikke kan åpnes. KEB virker mer solid enn Lundhag og puster nok sikkert litt mindre vil jeg tro, den har også dobbelt lag over framsiden av knærne.

Jeg pleier å åpne smekken når jeg går med sekk noe som gir litt mer gjennomstrøming av luft i kombinasjon med glidelåsene på låret, det hjelper en del i hofteregionen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sammenlikning av noen Norrøna-bukser:

https://www.norrona.com/nb-NO/sammenlign/?products=1808-17|2411-19|2602-17|2616-18|

Falketind GTX som du bruker kjenner ikke jeg, men jeg vet at membranklær blir for klamt for meg til vanlig aktivitet.

Svalbard Flex1 er uten ventilasjonsglidelås for meg en vinterbukse (i likhet med Keb). Har også Falketind Flex1 Windstopper (utgått?) med ventilasjonsglidelåser på lårene uten netting som også blir for varm på sommeren for min del - men veldig fin høst/vår. På sommeren går det i Bitihorn. Enten Lightweight pants med ventilasjonsglidelåser på lårene uten netting, eller Zip off pants uten ventilasjonsglidelåser men med ... zip off underdel :) Sistnevnte er vel i tynn Flex1, førstnevnte i tynn børstet nylon - og faktisk virker det som Lightweight pants er mest slitesterk. Jeg har brukt en Lightweight ganske så mye i 3-4 år nå, og den er fortsatt uten store slitasjemerker. Har hatt Zip off bukse rundt et år tror jeg, og der er det tendenser til nupper, som betyr at stoffet er på vandring...

Lykke til med buksejakten! :-) 

Endret av a_aa
Rot med sist- og førstnevtne fikset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke lett, i dag finnes det bukse for alle mulige værforhold men ingenting som passer til alt.. og man vil jo ikke ha for mye med seg.

Jeg prøver å holde det enkelt. jeg har alltid med meg 3 ting. 1 bergans bukse som er vann/vindtett med litt lufteåpninger, en treningsshorts som også duger som badebukse, og en trimtex treningsbukse som også duger som bukse inne i telt eller hytte. De 2 siste veier ingenting og tar liten plass i sekken. Jeg har vel ikke noen tro på å finne noe som passer alle forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett 2 bukser som benyttes på tur. Den ene er skall og brukes stort sett kun hvis det er nødvendig. Både fordi den er tett, skal vare lenge og er så tynn at dersom det er litt kjølig så må jeg ha superundertøy eller lignende under vår og høst- 

Den andre (har jeg vel lagt bilder av her før) er for meg den ultimate turbuksa (for mitt bruk i Finnmark), men jeg tror den kan bli litt vel varm på den varmeste tiden sørpå. Det er egentlig en randonee-buske fra Helly-Hansen og har så mange positive detaljer at jeg stadig leter etter ca maken så jeg kan få tak i en før min går helt i oppløsning. Den har: 

- "Dobbelt stoff", men mesh som innerstoff der man er mest utsatt for å bli klam mot buksa. Dette gjør også at den ikke blir for kald å ha på og jeg bruker den uten stillongs fra tidlig vår til sen høst. Dette kan bli litt varmt på de beste sommerdagene, men da har den:
- Glidelås fra hofta og ned uten netting i slik at det kompenserer for at den er litt varm pga dobbelt stoff, men også sikrer god lufting når man ønsker.
- Hel smøyestol på ryggdelen. Her går beltet "skjult" hele ryggdelen og dermed slipper man at buksa henger "sikksakk" mellom smøyestolene på ryggen. Beltet går åpnet med vanlig smøyestol fra hofta og frem slik at man kan henge kniv på beltet osv som vanlig.
- "Snøskjørt" med krok i beina. Med skjørtet over lave fjellsko og kroken i lissene har jeg aldri problemer med bøss og blader i skoene, til tross for at vi under jakta vasser mye i terrenget utenom stier.
- Gode stikklommer med behagelig stoff i (jeg har store hender og mange bukser får jeg knapt henda nedi lommene på)
- Veldig romslig passform - jeg hater tighte klær
- Orange - jeg er ikke så fan av "militærgrønne" eller sorte turklær

Er ikke så ofte jeg er foran kameraet, men det skal vel finnes et par bilder med innslag av bukse: 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker jeg det riktig hvis jeg forstår det som at du er på leting etter noe annet enn skallbukse? 

I så fall, litt farget av at jeg trives med Fjällrävenbukser:wink: ville jeg ha sett nærmere på Abisko Light Trekking. Den er tynnere i stoffet enn Keb, og burde derfor være svalere og puste bedre. I tillegg så har den ventilasjon i sidene. 

https://www.fjallraven.se/fjallraven-herr-abisko-lite-trekking-tr-m-dusk-f82890r/?sku=7323450512033

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tubbs skrev:

Ja, er vel ment for at sykkelfolket ikke skal få gnagesår på nøttene av nøklene.
Men jævli deilig shorts sett bort i fra de latterlige lommene :)

 

Enig. Meget behagelig. Jeg klarer å se bort fra de latterlige lommene når jeg ser på totalen ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Norrøna Fjørå syntes jeg er ålreit når shorts er akkurat litt for kjølig. Veldig god bevegelse og lufting med netting i lårene.
Bakdelen med denne er latterlige, små lommer.

Kom på at jeg har et par av disse liggende ifbm stisykling. 🙈😄 ..må bsre vente litt til jeg passer inn i dem igjen. 🙈🙄

1 time siden, tubbs skrev:

Men jævli deilig shorts sett bort i fra de latterlige lommene :)

Bruker aldri bukselommene på turbukser/sykkelbukser, så det går greit. 😄  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og kikka etter shorts til barna i dag, men ble Vikafkell Ulriken 3 JR bukser fra en outlet på fem i stedet så da raska jeg med en Ulriken 3 herrebukse til meg også.

https://vikafjell.ppdemo.no/vikafjell-ulriken-pant-s-man-901-dark-grey.html

For et par hundrelapper så er den grei å teste ut som erstatning for den gamle hagløfs buksa. Null glidelåslufting da, men veldig tynt stoff. Får satse på at den holder frem to Fjørå buksene passer igjen, eller jeg finner en bra bukse med lufting og som tåler mitt bruk. 😂

Noen som har erfaring med disse? 

https://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-turbukser-vi-har-testet-softshellbukser-3522229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen Ørud skrev:

Den andre (har jeg vel lagt bilder av her før) er for meg den ultimate turbuksa (for mitt bruk i Finnmark), men jeg tror den kan bli litt vel varm på den varmeste tiden sørpå. Det er egentlig en randonee-buske fra Helly-Hansen og har så mange positive detaljer at jeg stadig leter etter ca maken så jeg kan få tak i en før min går helt i oppløsning. Den har: 

- "Dobbelt stoff", men mesh som innerstoff der man er mest utsatt for å bli klam mot buksa. Dette gjør også at den ikke blir for kald å ha på og jeg bruker den uten stillongs fra tidlig vår til sen høst. Dette kan bli litt varmt på de beste sommerdagene, men da har den:
- Glidelås fra hofta og ned uten netting i slik at det kompenserer for at den er litt varm pga dobbelt stoff, men også sikrer god lufting når man ønsker.
- Hel smøyestol på ryggdelen. Her går beltet "skjult" hele ryggdelen og dermed slipper man at buksa henger "sikksakk" mellom smøyestolene på ryggen. Beltet går åpnet med vanlig smøyestol fra hofta og frem slik at man kan henge kniv på beltet osv som vanlig.
- "Snøskjørt" med krok i beina. Med skjørtet over lave fjellsko og kroken i lissene har jeg aldri problemer med bøss og blader i skoene, til tross for at vi under jakta vasser mye i terrenget utenom stier.
- Gode stikklommer med behagelig stoff i (jeg har store hender og mange bukser får jeg knapt henda nedi lommene på)
- Veldig romslig passform - jeg hater tighte klær
- Orange - jeg er ikke så fan av "militærgrønne" eller sorte turklær

@Espen Ørud, er det denne? 

https://www.friflyt.no/test-av/test-helly-hansen-verglas-randonee

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Terka skrev:

Det ser veldig sånn ut ut fra beskrivelse. Si fra om du finner den til salgs noe sted. Jeg skal ha minst 2 stk 😉

 

(Er på mobil med minimal dekning. Sjekker bedre senere i kveld....)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, a_aa skrev:

Svalbard Flex1 er uten ventilasjonsglidelås

Oops. Der tok jeg feil, beklager! Den nye Svalbard-modellen har fått glidelås (gammelnorsk: "X-open side zip ventilation with mesh") på låret, ser jeg nå :) Og "innvortes" lommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Terka skrev:

 

3 timer siden, Espen Ørud skrev:

Det ser veldig sånn ut ut fra beskrivelse. Si fra om du finner den til salgs noe sted. Jeg skal ha minst 2 stk 😉

 

(Er på mobil med minimal dekning. Sjekker bedre senere i kveld....)

Joda, det ser riktig ut og har kjørt et aggressivt søk på nett i 30 minutter nuh og har bare funnet 1 variant i XL og den var selvsagt sort. Ser den har eksistert i både blå, orange og gul tidligere. Jeg har hatt denne orange utgaven: 

https://www.snowinn.com/skibutikk/helly-hansen-verglas-randonee-pant/53339/p

Jeg er evig takknemlig dersom noen skulle finne disse for salg i XL en plass....! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig OT, men for en fantastisk (elendig) oversettelse:mrgreen:

"Et lett og komfortabelt skalleturer for de eventyrene utenfor banket banen.

De tre kvartssidder og bunnforsterkninger ble forespurt av våre profesjonelle fjellguide testere.
...
Vedlagt snø gaiter
...
Harness og pakke kompatibel design

Ballistiske nylonbenbunnforsterkninger

Ergonomisk kutt på knær og rygg del artikulasjon
...
Rask tørrmalmforing
..."

"Pakke kompatibel"? Plass til "pakka"?:shock:

  • Liker 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.