Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunnel eller kuppel nær bilen telt


Fotogubbe

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvor viktig er takhøyde og størrelse på fortelt for deg? Med tunnel får du som regel større fortelt. 

Du kommer sikkert til å få mange forskjellige svar her, men et sted å kikke på er outlet-siden til Helsport. Der ligger det som regel flere tunneltelt ute til en rimelig pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med frittstående kuppeltelt er det lettere å finne brukbar teltplass, for du er så godt som uavhengig av å få satt ned plugger.  Om det kniper, kan du sette opp kuppelteltet f.eks på en snuplass, ikke det triveligste stedet å telte, men det funker.

 

Endret av Luesveis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt et: https://www.hektapatur.no/sove-ute/telt/taktelt-for-bil/wild-land-normandy-auto Så mye nærmere bilen kommer du ikke med telt ;)

Men kan jo være greit å følge med i outleten til Helsport, Fjellheimen pro (3) og Spitsbergen pro (3) er vel tunnelltelt med relativt grei tumleplass og takhøyde, hvis ikke vekt og pris er avgjørende. Relativt tunge, så det spørs jo litt hva "nær bilen" camping er for deg da, noen er jo nær bilen hvis ikke de må gå mer enn 1,5 time mens andre vil kunne åpne bagasjeluka uten å forlate forteltet. Fjellheimen får man jo også som superlightutgave om vekta betyr noe og vintercamping ikke står på planen. Jeg kjøpte Lofoten superlight 2 og synes jeg har mer enn nok tumleplass i det, men det har litt mer skrånende tak. 

Kuppeltelt er jo fine med det at de er greie å plassere og vel tar litt mindre plass. Det kan jo være en fordel hvis man leter etter veinær camping.       

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tunnel, så snuplass - hva slags friluftsliv er det egentlig dere driver med?

Til TS: Om du ikke skal gå med teltet i sekken så er det vel bare å kjøpe et tungt og rimelig et med god plass? Om konstruksjonen er kuppel- eller tunneltelt spiller liten rolle utover hva du liker best selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Humbug skrev:

Først tunnel, så snuplass - hva slags friluftsliv er det egentlig dere driver med?

Noen liker komfort og noen liker å føle seg..?

1 time siden, Fotogubbe skrev:

Tenker meg et romslig telt med god takhøyde. Helst to innganger.

Exped Orion II Extreme klokker inn på mye av dette. Har selv brukt det med 2 pers i fjellet, for en pers så er det romslig.

FB_IMG_1562852795805.jpg.8cd226691831dde8c99631ebf32d02c3.jpg

FB_IMG_1561931516788.jpg.d2f6f36f2776e2c4dc45dd852cf969db.jpg

Jeg synes Orion gir mye mer komfort enn f.eks. Helsport Reinsfjell og tilsvarende pga mer vertikale endevegger og større volum i fortelt (samt god høyde).

Andre romslige telt med 2 innganger kan være Heldport Spitsbergen Pro 3. Bruker selv Spitsbergen Extreme som basecamp telt med barna ( i tillegg til vinterturer).

FB_IMG_1562852778552.jpg.a622f96d72155d32a30d1cc60b99e749.jpg

Mange andre produsenter også som har telt med 2 innganger. Hvor mye "vær" ønsker du det skal tåle? Hva er prisområde du tenker å handle innenfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen :) 

Slik jeg har formulert meg virker det nesten som om jeg helst vil ha teltet så nær bilen at jeg kan gå rett fra førersetet til teltet. Nær bilen er alt fra få meter fra bilen til ish 10 km fra, helt avhengig av formen. Vil helt klart ha villmarksfølelsen, så stuck ved bilen er midlertidig. Liker lave ambisjoner og heller bli overrasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at du egentlig bør tenke vekt og volum. Et romslig telt veier gjerne litt og dette kommer i tillegg til kamerautstyr og øvrig utrustning. 30kg+ på ryggen kan være utfordrende selv innenfor 10km avhengig av form og terreng.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka: Høyfjell for det meste, sommer og høst. Ikke satt noe pristak, men ikke hinsides dyrt.

Rayun: Er tynn og ikke særlig sterk nå, men ønsker å kunne gå rundt 10 km etterhvert, med nødvendig utstyr til en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle jobbe litt med "komfort vekten" din, det kan lett bli ubehagelige overraskelser hvis sekken er for tung. Etter mye prøving og feiling er min komfortvekt 12 kg. Det er denne vekten jeg trener kne bøy med på senteret. Jeg er i brukbar form, men ganske gammal da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng@Per FredrikMye skyldes helse og vekttap på 10 kg siden mars, og 12 kg siden januar. Sekkens vekt er avgjørende for lengden. Skulle jeg hatt 30 kg på ryggen hadde jeg ikke kommet langt da det er veldig nært 50% av min kroppsvekt. I løpet av senhøsten jobber jeg for å legge på meg igjen, samt komme i mer aktivitet. Inntil da må jeg bare innstille meg på at ting ikke er slik jeg ønsker. Ille å være skikkelig sinke, men jeg jobber med saken. Takk for innspillet ditt!

Endret av Fotogubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige erfaring er at det er greit å tenke litt på vekt dersom du har ambisjoner om å gå en del km. Ville ikke gått med 4 kg+ telt alene veldig langt... Eventuelt kjøpe og selge brukt dersom behovet endrer seg. Oulteten til Helsport har ofte gode tilbud som nevnt, og fjellforum-rabatten på fjellsport hjelper mye.

Dette er mine erfaringer jeg har gjort meg de siste årene. På turer alene kan jeg likegodt ha et kuppeltelt som et tunneltelt. Fordelen er at det føles romsligere i innerteltet og kan lett flyttes hvis man må. De fleste 2-manns kuppeltelt har to innganger og på varme sommerdager er det godt å kunne åpne begge dører og få god gjennomtrekk. Ulempen er at forteltene er litt små, men alene syntes jeg ikke det er et problem. Når jeg er på tur med kjæresten foretrekker jeg tunneltelt. Fint å kunne sitte og lage mat (og kaffe!) sammen i forteltet. Pluss at det er god plass til bagasje. Ulempen er at de fleste (men ikke alle) skrår en del mot fotenden slik at det er bare behagelig å sitte ved døra. Et annet pluss er at jeg kan rulle opp enden på forteltet og få en liten "gapahuk" ved inngangen (Helsport Lofoten). Skulle jeg valgt et nytt tunneltelt for kortere turer hadde jeg nok endt opp med Hilleberg Kaitum 2GT (skrår nesten ingenting mot fotenden og har to innganger, ulempen er at det veier en del), for lengre turer endte jeg tilslutt opp med Hilleberg Anjan 2GT.

Eksempler på telt med 2 innganger
Kuppel: Hilleberg Allak, Helsport Reinsfjell, Fjellreven Abisko Dome eller View, Exped Orion
Tunneltelt: Hilleberg Kaitum (en inngang i hver ende), Fjellreven Keb Endurance (to innganger i forteltet), Helsport Spitsbergen, Helsport Lofoten ( en liten og en stor inngang i forteltet)

Hva du ender opp med handler mest om hva slags kompromiss du er villig til å inngå og budsjett.

Endret av Julie_G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet må tåle ruskvær da mine overnattinger stort sett blir på fjellet i august til oktober. Blir noen i juli og august også. Liker høsten , med kaldt vær og fine høstmotiver.

Ikke prioritert rekkefølge. Exped Orion 2/3, Helsport Reinsfjell 2/3, Helsport Lofoten Superlight camp 2/3, Hilleberg Allak, Fjellreven Abisko Dome.

Mange flere, men blir bare forvirret av alle valgene- UL/SL eller vanlig duk? Det må være bærbart og ikke bare flyttbart. Helsport Spitsberg camp virker meget romslig, men blir litt tungt vel?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått deg riktig er du alene på tur. Da vil et tomanns være perfekt. Til bruket du skisserer ville jeg sett på «ikke-UL». Reinsfjell Pro f. Eks. 

Spitsbergen Pro er meget romslig, men kanskje i største og tyngste laget for aleneturer på høsten. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her :) 

Med tanke på flere ting og råd herfra, er det mange gode kandidater. Hilleberg Allak 2 frister mest, rødt eller grønt, Får tenke litt til.

Jeg surra visst litt med vekta på teltet, og ser at Helsport Reinsfjell 2 veier omtrent det samme, så da er jeg ikke sikker igjen.

Endret av Fotogubbe
Glemte setning om Reinsfjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt nytt telt for meg og bikkja denne sommeren og da ble det Hilleberg Anjan 2. Har bare brukt det en snau uke, men det kjennes mer solid ut enn helsport fjellheimen SL 3 Camp. Var skeptisk til ventilasjonen, men det var det ingen grunn til. Det blåste opp før en byge og teltet sto stødig, men dette er selvsagt ikke teltet du tar med på tur når vinden øker over stiv kuling. Jeg er 194cm og teltet er litt kort, men ved å ligge en tanke på skrå var det ikke noe problem. 

Kjøpte også helsport Reinsfjell 3 pro og brukte en uke i Jotunheimen. Vi lå ved fantesteinen og hadde både snø, regn og litt vind (sognefjellet var stengt). Alt snikksnakket om kuppeltelt gjorde at forventningene var store, men teltet ble lagt ut på finn før vi var hjemme. Fra nå av blir det bare tunneltelt på oss.

Hvis jeg skulle valgt ett solo telt med god plass, lav vekt, og for bruk på høyfjellet helt til snøen kommer hadde det uten tvil blitt hilleberg nallo 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anders_G skrev:

Kjøpte også helsport Reinsfjell 3 pro og brukte en uke i Jotunheimen. Vi lå ved fantesteinen og hadde både snø, regn og litt vind (sognefjellet var stengt). Alt snikksnakket om kuppeltelt gjorde at forventningene var store, men teltet ble lagt ut på finn før vi var hjemme. Fra nå av blir det bare tunneltelt på oss.

Hvis jeg skulle valgt ett solo telt med god plass, lav vekt, og for bruk på høyfjellet helt til snøen kommer hadde det uten tvil blitt hilleberg nallo 2.

Jeg har for mange år siden gode erfaringer med tunneltelt, men tenkte kuppeltelt nå. Har to alternativer jeg vurderer nå etter råd og tips her på forumet (Hilleberg Allak 2 og Fjellreven Abisko Dome 2). Hva var det som gjorde at det ikke sto til forventningene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fotogubbe skrev:

Jeg har for mange år siden gode erfaringer med tunneltelt, men tenkte kuppeltelt nå. Har to alternativer jeg vurderer nå etter råd og tips her på forumet (Hilleberg Allak 2 og Fjellreven Abisko Dome 2). Hva var det som gjorde at det ikke sto til forventningene? 

Ting jeg ikke liker med Reinsfjell:

  • Tungt
  • Små fortelt
  • Stort vindfang
  • Inner og ytter kleber seg sammen, selv når det er vindstille
  • Lavt både i hode og fotende
  • Vonde plugger (generelt problem med de nye pluggene til Helsport)
  • Tungvindt å sette opp
  • Glidelåsen i ytterdøra er trang i toppen
  • Det blåser rett inn i innerteltet når man åpner ytterdøra
  • Ytterdøra er slakk i bunnen
  • Innerteltet er alt for stramt i bunnen. Det vil være vanskelig å skille/sette sammen ytter og inner når ytter er vått og skal pakkes for seg selv.
  • Små ventiler gir mye kondens, selv i vinden og været som var på Sognefjellet i starten av juli

Generelle ting med kuppeltelt:

  • Det er bare på Instagram at man sitter å kikker ut av dørene på teltet. Ved fint vær sitter man ute, er det dårlig vær sitter man inne med dørene lukka.
  • Mange påstår at kuppeltelt ikke trenger å barduneres og at det er selvstående. De som mener dette er mine øyne "godværsturister" 😉
  • Det er min egen kroppshøyde og bredde som bestemmer hvor jeg kan sette opp ett telt. Ikke om det er kuppel eller tunnel. Jeg vil gjerne ha det flatt der jeg ligger, men om det er ujevnt i forteltet spiller liten rolle.
  • Innvendig høyde og plass blir ofte trukket frem som den virkelig store fordelen med kuppel. Sammenligner man relativt like kuppeltelt og tunneltelt (feks Kaitum og Allak) så får man større innvendig plass med tunnel. Katium er lettest og har best plass.

Du må gjerne velge kuppel, men velg i alle fall Hilleberg. Ingen andre telt jeg har testa gir i nærheten samme følelse som Hilleberg. Buy once cry once...

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anders_G skrev:

Det er bare på Instagram at man sitter å kikker ut av dørene på teltet. Ved fint vær sitter man ute, er det dårlig vær sitter man inne med dørene lukka.
 

Om man sitter så, er jeg enig. Er ikke veldig vanskelig å ligge i ett Unna med med innertelt/yttertelt åpent og kose seg.
Har aldri fått samme "gapahukfølelsen" i ett tunnel :)
Har man mesh innertelt så får man nesten samme følelsen selv med innerteltet stengt.

 

15 minutter siden, Anders_G skrev:

. Buy once cry once...

Ja, kjøp telt fra produsent som ikke bruker kjøperne som testpersoner :)

2017-05-05 16.04.01.jpg

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de sammenligbare kuppeltelt som jeg har hatt oppslått (Helsport Reinsfjell 3 Pro, Hilleberg Staika, Exped Orion II Extreme) så er det soleklart Orion som har best komfort faktor og bruksvennlige fortelt (volum + gulvareal) og minst pakkevolum.

Reinsfjell skrår for mye, har mye unyttig areal. (Ble slått opp og deretter solgt billig videre)

Orion har godt takhøyde på tvers i hele innerteltet (sammenlignet med Staika) og relativt vertikale vegger som gir godt og brukervennlig innvendig volum ift grunnflate både i innertelt og de "store" forteltene. (sammenlignet med Reinsfjell). Opplever det litt som "ikke godt nok" her på forumet selv om det er vindtestet i sterkt vind og brukt under harde forhold. @a_aa har vel lettvektsvarianten (UL) i 3P urgave og kan si noe om sine erfaringer med dette (om jeg husker riktig person 😄)

Staika er en bunker som passer til værutsatt bruk (innerteltet skrår i taket både i liggeretning og på tvers, noe som reduserer opplevd volum. Forteltene er bedre en på Reinsfjell.)

Hilleberg Allak 2 ligner litt på Staika, men er lettere, har 20 cm smalere innertelt og har litt mindre fortelt. Stanga på tvers av liggeretning er forskjøvet litt fra midten i liggeretning, nore dom gir større dører i yttertelt, og en spissere side og en ikke då spiss side i forteltet. Allak, Orion og Reinsfjell har dører i samme retning på yttertelt og innertelt, mens Staika har disse i motsatt retning (alltid en dør delvis i le for vind, og alltid god mulighet for gjennomføring ved litt bevegelse i luften).

Tunnel vs kuppel er smak og behag. Jeg har begge deler. Tunneltelt med full høyde innover i inneteltet gir mye volum/romslighet mens tunneltelt som skrår mye bakover gir begrenset opplevd volum ut over liggeareal (slik jeg opplever det). 

Jeg ligger sjelden og kikker ut slik @tubbs gjør. 😄 (man får utsyn i andre kuppeltelt også men noe smalere synsfelt en i Unna. Samme med tunneltelt hvor forteltet kan rulles opp.) Er det dårlig vær så er ofte teltdøren lukket, og er det finvær så vil jeg opp og ut (Eller tar med liggeunderlag og sovepose ut for en sløv morgen).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.