Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped orion ul eller Extreme til fjelltur?


beateoh

Anbefalte innlegg

Etter mye research her ikke har jeg konkludert med at Exped orion 3 virker som et bra telt til mitt bruk. Jeg har tenkt å bruke det på fleredagersturer i bl.a Rondane, og klarer ikke bestemme meg for om jeg skal gå for ekstreme eller ul. Fordelen med ul er såklart vekt, mens fordelene med extreme er slitestyrke og pris. 

Er det noen som har erfaring med bruk av orion ul i høyfjellet og vet hvordan dette er med tanke på vindstabilitet og sikkerhet? Føler man seg trygg i et ul i mye vær? 

Har lest en del tråder om disse teltene her inne, men ikke klart å konkludere basert på disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt Exped Orion III UL i 2 år, men har ikke erfaringer med det i sterk vind - for meg er det et poeng å bruke værmeldinger til å unngå sterk vind når jeg har tenkt å telte :) 

Exped definerer Orion UL som et 4 sesongs turtelt, mens Orion Extrem som 4 sesongs ekspedisjonstelt. De 0,7 kg som Extreme veier mer enn UL, stammer i hovedsak fra at ytterduk, innerduk og bunnduk er laget av klart kraftigere materialer. Tror en av stengene også er kraftigere. Det er altså liten tvil om at Extreme-varianten er bedre rustet for sterk vind enn UL-varianten. Spørsmålet er vel om man trenger den ekstra styrken?

(Bare så det er sagt: UL-varianten tåler da også litt vind i håret, sjekk videoen i denne tyske testen: https://www.outdoor-magazin.com/zelte/testbericht-exped-orion-3-ul/ ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 7.41, beateoh skrev:

Fordelen med ul er såklart vekt, mens fordelene med extreme er slitestyrke og pris. 

CDE4FECB-A27E-444C-9135-1443DC555780.thumb.jpeg.7738cb752b21b41e1f614941a5c9c3f4.jpeg

Som du sikkert har fått med deg hvis du har lest en del telttråder, så er vi nok ikke helt entydige i hvordan vi bruker telt, eller tester de. Det hjelper ikke om du tester et telt i 30 døgn, hvis det ikke er noe vær å snakke om. Bilde over er av Helsport trolltid SL.

På Norskekysten vet vi av erfaring at vindkastene er omtrent 1,4 ganger sterkere enn gjennomsnittsvinden. Over land er forskjellen mellom vindkast og middelvind enda større.Under Nyttårsorkanen ble det målt vindkast på 51 m/s på Sandane lufthavn, mens middelvinden var 18 m/s. Altså nesten tre ganger sterkere vindkast enn middelvind.

Været oppgir middelverdien over 10 minutter. Det er været som bestemmer mye, og det er kastevind som tar teltet. Så vindtester slik som du ser utført i noen tester, har i praksis lite å si. 

2086B652-514A-439A-8291-987E2441A88F.thumb.jpeg.0df12bcd5c3935c417417b0f8174f1e7.jpeg

Her blåste mitt telt ned hjemme i hagen, i kraftig vind og snø.

42FCED3F-E56B-4CF1-B57D-35B86FCDD452.thumb.jpeg.09ba06eb832495a59e3c56523ba49d6a.jpeg

Teltpluggen som fikk all belasting etter at vinden snudde 90 grader, bøyde seg. Den sto i tæla bakke. Teltet holdt, og jeg sov halve natta inne. Det får du ikke gjort i fjellet.

2CC74D2B-559B-4687-AC35-A7DD5D5BD149.thumb.jpeg.690f20a7487f4dc728a8a26873fb84a4.jpeg

Et telt er i utgangspunktet en helårsbolig, og du velger vekk mere enn bare vekt, det kan du lese om her Link.

1EE8CE6F-AC96-4F1F-B963-AC2F510D0550.thumb.jpeg.b196e2c4cd2df6294137a6ffe396ce65.jpeg

Her tester jeg Helsport Ringstind 1-2 SL i litt vind og litt snø.

Fysikken bak er viktig, vil anbefale boka til Randulf Valle på det sterkeste, her er det mye nyttig erfaring. 

8E53795A-12AF-4A65-812F-DF8FAEFBCD19.thumb.jpeg.b0eef5aa53e44ff4b5abc374fceaaa7c.jpeg

94AED0F0-C6A5-4182-947C-6E5336A7D6E5.thumb.jpeg.153c08cc831ebb67c4189500e56d94fc.jpeg

Har hatt orion 2 extrem, og var ikke fornøyd med det i kastevind på antatt 15-16 m/s. Dette selv om det var bardunert med de bardunene som fulgte med.

03FB8FC0-CDE5-4C4D-96FE-CF6863CE9BDD.thumb.jpeg.6d73a952bf4aa256e07d9a181e92b2af.jpeg

Orion 3 er et stort telt, kjempestort i forhold til de jeg har lagt ut bilder av. Men stoffet og diameter på stengene er de samme.

D7DDDA4C-F9B2-4435-861D-308C7890829E.thumb.jpeg.11a8cce9d47ca684cee2d55ff61ff44e.jpeg

Testet Helsport Trolltind SL i dette været, med snø og mye vind. 

92EB9621-4009-48DC-AED0-55325E664642.thumb.jpeg.7f4a25448cff04f3865141890c72d756.jpeg

Det tåler mye - takket være at det er fysisk lite.

På 10.7.2019 den 7.41, beateoh skrev:

Føler man seg trygg i et ul i mye vær? 

Ja, i Helsport Trolltind SL føler jeg meg trygg, det har jeg testet såpass. Men Orion 2 Extrem ble solgt, og Orion 3 om det er UL eller extrem hadde ikke jeg tatt med på fjellet. 

Kunne sikkert skrevet noe om valg av teltplass også, Instagramvennlig teltplass er det motsatte av det et telt ønsker seg om det blir litt vær. 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Min erfaring med Helsport Fjellheimen SL 3 Camp i Rondane:

IMG_20180619_202718.thumb.jpg.e47ee36d213efda504bb43cad0790c57.jpg

Mitt overlevde i fjor. Kanskje fordi været var overdrevent pent 😅 Syntes langsidene buler inn litt vel enkelt i vind. Fotenden er nå grei nok. Teltet har jo litt vindfang uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Memento mori skrev:

Været oppgir middelverdien over 10 minutter. Det er været som bestemmer mye, og det er kastevind som tar teltet. Så vindtester slik som du ser utført i noen tester, har i praksis lite å si.

Man kan, i hvert fall teoretisk, gjøre slike tall noe mer nyttige ved å koble dem sammen. For Orion III UL kollapset altså teltet ved en vindtyrke på 37,5 m/s (135 km/t). 

  • I fjellet: Et vindkast på 37,5 m/s i fjellet kan oppstå ved varslet middelvind på 12,5 m/s (multiplikator på 3), som tilsvarer liten kuling. Da bør alarmklokkene i hvert fall gå dersom varselet er stiv kuling eller høyere.
  • Ved kysten: Et vindkast på 37,5 m/s ved kysten kan oppstå ved varslet middelvind på 26,8 m/s (multiplikator på 1,4), som tilsvarer full storm. Da bør vel alarmklokkene ha gått for lengst...

Uansett er vi uomtvistelig forskjellige mhp hvilket friluftsliv vi vil oppleve, og godt er det. Jeg har muligens overdreven respekt for vind, oppvokst på et øyrike lengst nord i Trøndelag, så flatt (kommunetopp 173 moh :-)) og forblåst at Norges første vindkraftpark (Link) ble bygd der for nesten 30 år siden. Korte turer i kjente stier i kuling (kanskje til og med storm) er oppkvikkende, men snakker vi lengre turer, er min grense liten kuling - til nød kortvarig stiv kuling. Jeg er på tur for gode naturopplevelser og holde meg (halvveis) i form, ikke for å mestre overlevelseskunsten - og som oftest kortere turer. Så jeg unngår, kansellerer, relokaliserer - og trenger dermed ikke å kjøpe meg en god vindmåler for å finne ut akkurat hvor grensen til Orion ligger. Min egen grense ligger uansett lavere. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Mitt overlevde i fjor. Kanskje fordi været var overdrevent pent 😅 Syntes langsidene buler inn litt vel enkelt i vind. Fotenden er nå grei nok. Teltet har jo litt vindfang uansett. 

 

Vil tro det kommer av en svakhet telt med denne formen har for sidevind. Opplever det samme med Hilleberg Nallo 3 på langsidene i sterk vind. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, a_aa skrev:

Man kan, i hvert fall teoretisk, gjøre slike tall noe mer nyttige ved å koble dem sammen. For Orion III UL kollapset altså teltet ved en vindtyrke på 37,5 m/s (135 km/t). 

Jeg oppfatter nok en slik type vindtest som veldig lite verdifull. Ikke noe om oppsett, eller hvordan hastigheten på lufta er målt. For meg ser dette ikke ut som så kraftig vind. Extremt dårlig oppløsing bare 360, hvor det? Hvor er bardunen foran festet?  Se bare rett ved siden av teltet. Naturlig vind oppfører seg ikke slik. Har hatt en lengere prat med et par på Helsport om dette. De sier også at slike vindtester er veldig krevende å få til, slik at det blir repitertbart og gjøres på samme måte for alle produsenter. På fjellet snur vinden mye, og du har turbulens i tillegg.

Jeg hadde vel antatt 15 -16 m/s på mitt orion 2 extrem, når det begynte å slite i kastevind, måtte da opp med en ekstra bardun enn det teltet kommer med. Husk at formelen på hvordan at vindhastighet virker teltet er i annen potens. Så det skal ikke mye til før kreftene blir store. Så at orion 3 UL skal tåle over dobbelt vind så mye tror jeg ikke på, så vi prater om ca 5-6 ganger den belasting jeg fikk på mitt telt. Så jeg har ikke troa på Orion i mye vind, blir alt for høyt og for stor vindprofil. Og Orion 3 er enda større. 

Så når det er sagt, Orion er er flott telt, men ikke for mye vind. Fysikkens lover gjelder for Exped Orion også. 

For meg havner store kuppeltelt som Allak 3, Reinsfjell 3 og Orion 3 på ei liste over telt som ikke er vellykkede, for svake teltstenger, for store rette flater og silnylon som strekker seg rundt 3% når det blir vått. Med så mye strekk, blir selve teltet aldri helt i balanse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outdoor magazin har drevet med slike tester i godt over 10 år, og jeg vil tro at dersom de hadde bedrevet direkte juks med vindhastighetene, så ville de ha blitt tatt hardt for det. Jeg vet ikke hvordan de måler lufthastigheten, men man ser jo ingen måler plassert ved teltet - det jeg ville da gjort, er å bruke en nøyaktig vindmåler (evt snittverdi fra flere) for å få kalibrert produsert vindhastighet i en gitt avstand fra propellen som en funksjon av motorturtallet. 1000rpm=30km/t, 1500rpm=50km/t osv - da burde man kunne estimere dette ganske greit for testformålet? Motoren er visstnok en V8 på 500hk, og selve viften er av samme type som man finner på båter i sumpområder.

Her ser du litt mer av seansen: http://players.brightcove.net/66995324001/Hygsykgrx_default/index.html?videoId=5491270185001

En interessant sak er ved ca 6:30 - klarer du å anslå hvor mange meter Vaude-teltet fløy på hvor mange sekunder :D ? Der teltet sto, skal vinden være ca 55 m/s...

Kort sagt: Jeg har ingen grunn til å tvile på de oppgitte hastighetene er målt etter beste evne og oppriktig fremsatt. (Det betyr ikke at ikke andre kunne målt anderledes, og fått litt andre verdier - men har null tro på at vi snakker om halvering eller dobling.)

Jeg har ingen intensjon om å forsøke å overbevise noen om at Orion III UL er det ideelle teltet i sterk vind - tvert i mot har jeg vel i 4-5 tråder skrevet det stikk motsatte, nemlig at pga størrelse/høyden regner jeg det ikke som optimalt i så henseende. Så der er vi altså 100% enige :) 

Men så synes jeg at du drar alt for fort fra konklusjonen "ikke optimal" til konklusjonen "mislykket". Dette har nok litt med at vi har forskjellige personlige preferanser (der du vektlegger vindstabilitet mye høyere enn meg), men jeg synes også at du for lett overser at tester viser at teltet faktisk tåler ganske mye vind - jeg vil si overraskende mye ift størrelsen. (Slett ikke utenkelig at teltet en aerodynamisk dragkoeffisent som er såpass lav at den oppveier bittelitt for det relativt store tverrarealet, og jeg mistenker at krummere stenger kan bidra til noe økt stabilitet). II-ern brukes av @Isak Knutsen og kompisen i NPL. III-ern har vært i på tur i snø og vind i Nepal (Link). Masse folk har brukt teltet i mye vær. Dette er fakta som stemmer dårlig overens med konklusjonen "mislykket", synes jeg. I mine øyne er altså vindstabiliteten slett ikke optimalt, men langt fra å være direkte dårlig.

Og derfor har jeg Orion III UL og nyter min komfort og romfølelse, mens du har ditt Trolltind SL og nyter vissheten om at det tåler enda mer vind og snø :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

En interessant sak er ved ca 6:30 - klarer du å anslå hvor mange meter Vaude-teltet fløy på hvor mange sekunder :D ? Der teltet sto, skal vinden være ca 55 m/s...

I den eminente bok til Randulf Valle «hvorfor er det så kaldt å være våt» står det om Bengt Rotmo som testet vintertelt i vindtunnel. De fleste vintertelt sto i 25 m/s, ved 28 m/s begynte  mange modeller å slite. Ved 35 m/s (orkan) er knapt noen telt som står. 

Så mine baste meninger og opplevelser henger mer sammen hva Rotmo har målt, enn disse outdoor filmene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Memento mori skrev:

Ved 35 m/s (orkan) er knapt noen telt som står. 

De aller fleste i testen har kollapset ved 165 km/t, som er ca 45 m/s. Da er det en forskjell på ca 10 m/s mellom målemetodene rundt kollaps, antar jeg. Og Orion II UL ligger sånn omtrentlig midt i rekken av telt som ble testet, verken veldig god eller veldig dårlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, a_aa skrev:

De aller fleste i testen har kollapset ved 165 km/t, som er ca 45 m/s. Da er det en forskjell på ca 10 m/s mellom målemetodene rundt kollaps, antar jeg. Og Orion II UL ligger sånn omtrentlig midt i rekken av telt som ble testet, verken veldig god eller veldig dårlig :) 

10 m/s kan utgjøre en enorm forskjell i hvilke krefter teltet blir utsatt for. En forenklet beskrivelse: https://www.yr.no/artikkel/hva-skjer-nar-vindstyrken-dobles_-1.7830675

De testene til Outdoor Magazine tror jeg ikke kan overføres til virkeligheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anders_G skrev:

10 m/s kan utgjøre en enorm forskjell i hvilke krefter teltet blir utsatt for.

Joda, det er helt riktig. 35²=1225, 45²=2025 -> indikerer en økning på 65% i krefter.

6 minutter siden, Anders_G skrev:

De testene til Outdoor Magazine tror jeg ikke kan overføres til virkeligheten. 

Jeg vil tippe at målinger gjort i vindtunnel er nærmest virkelighet (men vet det selvsagt ikke).

MEN: Man kan likevel rangere vindstabiliteten til teltene som deltar i outdoor magazin testen, de er testet under like forhold på samme plan på samme tid med samme utstyr. Da er det noen gode og noen dårlige. Og blant de i midten ligger Exped Orion III UL - det er rett og slett ikke blant de dårligste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2019 den 17.15, a_aa skrev:

Man kan, i hvert fall teoretisk, gjøre slike tall noe mer nyttige ved å koble dem sammen. For Orion III UL kollapset altså teltet ved en vindtyrke på 37,5 m/s (135 km/t). 

  • I fjellet: Et vindkast på 37,5 m/s i fjellet kan oppstå ved varslet middelvind på 12,5 m/s (multiplikator på 3), som tilsvarer liten kuling. Da bør alarmklokkene i hvert fall gå dersom varselet er stiv kuling eller høyere.
  • Ved kysten: Et vindkast på 37,5 m/s ved kysten kan oppstå ved varslet middelvind på 26,8 m/s (multiplikator på 1,4), som tilsvarer full storm. Da bør vel alarmklokkene ha gått for lengst...

Uansett er vi uomtvistelig forskjellige mhp hvilket friluftsliv vi vil oppleve, og godt er det. Jeg har muligens overdreven respekt for vind, oppvokst på et øyrike lengst nord i Trøndelag, så flatt (kommunetopp 173 moh :-)) og forblåst at Norges første vindkraftpark (Link) ble bygd der for nesten 30 år siden. Korte turer i kjente stier i kuling (kanskje til og med storm) er oppkvikkende, men snakker vi lengre turer, er min grense liten kuling - til nød kortvarig stiv kuling. Jeg er på tur for gode naturopplevelser og holde meg (halvveis) i form, ikke for å mestre overlevelseskunsten - og som oftest kortere turer. Så jeg unngår, kansellerer, relokaliserer - og trenger dermed ikke å kjøpe meg en god vindmåler for å finne ut akkurat hvor grensen til Orion ligger. Min egen grense ligger uansett lavere. :) 

Krydrer den gamle logikken min med mer konservative tall. Trekker man fra 10 m/s på vindhastighet ved kollaps for Orion III UL, blir den 27,5 m/s - og resten blir da:

  • I fjellet: Et vindkast på 27,5 m/s i fjellet kan oppstå ved varslet middelvind på 9,2 m/s (multiplikator på 3), som tilsvarer frisk bris. Da bør alarmklokkene i hvert fall gå dersom varselet er liten kuling eller høyere.
  • Ved kysten: Et vindkast på 27,5 m/s ved kysten kan oppstå ved varslet middelvind på 19,6 m/s (multiplikator på 1,4), som tilsvarer sterk kuling. Da bør vel alarmklokkene ha gått for lengst... eller?

Ikke vet jeg - nå bare leker jeg med tall her :D 

Edit: Når jeg leser tallene/vindbetegnelsene en gang til, slår det meg at de harmonerer veldig godt med magefølelsen min... Ligg unna telting ved kuling i høyden og storm i lavlandet, liksom... ;) 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, a_aa skrev:

MEN: Man kan likevel rangere vindstabiliteten til teltene som deltar i outdoor magazin testen, de er testet under like forhold på samme plan på samme tid med samme utstyr. Da er det noen gode og noen dårlige. Og blant de i midten ligger Exped Orion III UL - det er rett og slett ikke blant de dårligste :)

Det kan faktisk diskuteres.....

3 timer siden, a_aa skrev:

Outdoor magazin har drevet med slike tester i godt over 10 år, og jeg vil tro at dersom de hadde bedrevet direkte juks med vindhastighetene, ville de ha blitt tatt hardt for det

10ED81AC-30F6-4E60-82F5-409BFFDBBC2D.thumb.jpeg.695552e0e8aff8669b4d56d895df466c.jpeg

I vindtesten er det med bardun foran. 

8F870763-2E94-4944-BD6E-31C7A64E8BFC.thumb.jpeg.80c3e46041e92626ce9610c254a65cbc.jpeg

På Exped sine bilder er det ikke bardun der, det var heller ikke med ekstra barduner på det 3 UL jeg hadde innom, ei heller på 2 Extreme men det var kjøpt brukt. Så dette er ikke et standard telt med det som kommer med når du kjøper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker jeg som skulle legge meg nå ;) Nå måtte jeg opp på loftet for å sjekke repkitet til 2019-modellen, jeg kom på at jeg ikke hadde gått gjennom det. Det viste heldigvis seg å inneholde nøyaktig det samme som 2017-modellen jeg solgte for en drøy uke siden - som beskrevet i https://www.fjellforum.no/forums/topic/43289-exped-orion-extreme-2-vs-3/

 

På 11.9.2017 den 15.58, a_aa skrev:

Det er inkludert alt unntatt forsendelsesemballasje :) Det gikk rett på vekten etter at pakket det opp.

I repkitlommen ligger 4 ekstra barduner (i bardunposer) - noen vil nok ha festet to av dem fast på festepunktene oppe på langsidene, der det ikke er festet noen som standard. Så er det 1 liten og 1 stor glidelåsdrager. 1 skjøtestykke for teltstenger. 4 stk 15x15cm tekstillapper, selvklebende for ytterduk og bunnduk, mens lappene for innerteltduk og for myggnett ikke er selvklebende. Og en liten papirlapp med veiledning i vedlikehold/reparasjon/lagring av telt.

Og ja, det er et trivelig telt å bo i. Har ikke fått prøvd det i skikkelig vind ennå,  men foreløpig oppfatter jeg det som ganske stødig :) 

Utheving gjort av meg nå.

Har fortsatt ikke prøvd det i skikkelig vind :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Memento mori skrev:

Det kan faktisk diskuteres.....

10ED81AC-30F6-4E60-82F5-409BFFDBBC2D.thumb.jpeg.695552e0e8aff8669b4d56d895df466c.jpeg

I vindtesten er det med bardun foran. 

8F870763-2E94-4944-BD6E-31C7A64E8BFC.thumb.jpeg.80c3e46041e92626ce9610c254a65cbc.jpeg

På Exped sine bilder er det ikke bardun der, det var heller ikke med ekstra barduner på det 3 UL jeg hadde innom, ei heller på 2 Extreme men det var kjøpt brukt. Så dette er ikke et standard telt med det som kommer med når du kjøper det. 

Mitt Extreme II har bardun der. Ekstra barduner har jeg også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da enda bra at dere hadde med bardunene @a_aa og @Gittiamo, spesielt den som er mot vinden er kritisk. Veldig rart at den ikke er montert fra fabrikk, men er vel for å gå ned nettovekta eller minste vekt som blir oppgitt. 

Da må det bli en liten oppfordring til de som har disse teltene og montere på disse på teltet, mange ønsker å spare litt vekt og legger igjen repsettet igjen hjemme.

Hadde vært fint om noen av dere som har teltet, og skal bruke de under forhold som kan medføre kastevind med litt styrke om å slå opp teltet på en trygg plass neste gang været har et navn, eller at det er tilstrekkelig med vind. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig teoretisering i denne tråden her! 😄

Noen spørsmål for å varme den opp litt til:

  • Hva er det som gjør at vindkastene langs kysten kan komme opp i 1,4 x middelvind mens de i fjell kan komme opp i 3 x middelvind?
  • Terrengformasjoner, det er forskjell på vidde, bratt fjell, og kupert/arrig fjellandskap, har dette noe å si for kastevinder?
  • Instavennlig vs en god teltplass værmessig, hva er en god teltplass ift vind?
  • Outdoor Magazin testen, et teltet satt opp slik det er designet ift vindretning, eller ville dere satt det opp annerledes? (Ikke ta høyde for at vindretning kan endre seg ila døgnet, da endrer gjerne vindstryrken seg også.)

Vedr. siste punkt, jeg har bruk teltet til @Gittiamo i vind med kraftige vindkast. men valgte den gang å sette det opp 90°  ift hvordan det er satt opp i videoen. (Hvorfor gjorde jeg det? 😉) EDIT: Har alltid med eksta barduner og brukte noen av disse på denne turen.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært feste for ekstra bardun på mine Orion-telt også, samt ekstra barduner med i posen. Men det er også et feste helt på toppen. Noen som har en formening der? Enda en mulighet for ekstra bardunering har vært min teori (men eneste gangen jeg har benyttet det har vært ved tørking av teltet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, esphojo skrev:

Har vært feste for ekstra bardun på mine Orion-telt også, samt ekstra barduner med i posen. Men det er også et feste helt på toppen. Noen som har en formening der? Enda en mulighet for ekstra bardunering har vært min teori (men eneste gangen jeg har benyttet det har vært ved tørking av teltet)...

Feste til tarp. @Terka har et fint bilde på det. Men bardunfeste tror jeg ikke det er sterkt nok til. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Terka skrev:

Hva er det som gjør at vindkastene langs kysten kan komme opp i 1,4 x middelvind mens de i fjell kan komme opp i 3 x middelvind?

Se feks https://www.yr.no/artikkel/hvor-kraftig-blir-et-vindkast_-1.11448655 og linken nedenfor

10 timer siden, Terka skrev:

Terrengformasjoner, det er forskjell på vidde, bratt fjell, og kupert/arrig fjellandskap, har dette noe å si for kastevinder?

Jepp, se feks  https://www.yr.no/artikkel/derfor-blir-det-vindkast-1.13245226

10 timer siden, Terka skrev:

jeg har bruk teltet til @Gittiamo i vind med kraftige vindkast. men valgte den gang å sette det opp 90°  ift hvordan det er satt opp i videoen. (Hvorfor gjorde jeg det? 😉)

Du har sniklest TFM :) http://www.exped.com/usa/en/blog/venus-ii-set-procedures-wind

Men er det lurt? Tja... Nå i2019 tester Outdoor Magazin med vind på langs og vind på tvers: http://players.brightcove.net/66995324001/Hygsykgrx_default/index.html?videoId=6053007742001  Exped Venus Extreme kom bedre ut med vind på langs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.